het, gammal, mager häst....

Sv: het, gammal, mager häst....

Ja fast det är inte länge sedan hon blev kollad och hon får ju ändå i sig nästan 15 kg hö på en dag så hon kan ju inte ha så illa tänder ändå...
Tänkte på det att det kan kanske vara så att en hästs tänder är dåliga även om hästen får i sig mycket mat.
Maten kommer in genom munnen men den kanske inte är tillräckligt tuggad för att kunna brytas ner lika bra som annars och därför kan inte kroppen tillgodogöra sig den näring som hästen behöver.
En teori bara...
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Tokmaja. Har du analyserat höet då? Vad var värdena?
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Vill bara säga att hon börjar runda på sig lite.
När hon står och hänger i hagen så ser hon bedrövlig ut... som min mamma sa, hon ser ut som att magen skulle vara en vattenfylld ballong... (allt bara hänger ner :smirk: )
men igår longerade jag henne och hon jobbade på bra, då var hon "uppsträckt" i flera timmar och såg inte alls smal ut utan som att hon var i rätt ok figur, och det gjorde hon inte för någon månad sen... (brukar ju mest se henne med täcke eller när man borstar henne, och när man borstar henne säckar hon ju ihop som den vattenfylda ballongen :crazy: )
Kan se om jag får tag på nått nytaget kort på henne....
HOn är fortfarande smal, men om jag jämför med för ett par månader sedan så är det skillnad *glad*.
Men jag har höjt lucerngivan i alla fall....
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Min bonde har det, så jag har tyvärr inte värdena själv hemma.
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Men pratar du aldrig med din bonde? :smirk:
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Har en gammalt fölsto på 21 år som är otroligt svår att hålal i hull.
Nu håller hon sig kanonfet...... :-) på Dynavenas mash och Brick (lucern)
men det är ett rätt dyrt alternativ.
Första året som hon började bli gammelhästsvårfödd så tog jag bort allt hö(förutom det gemensamma lunchhöet i hagen) och ställde in en 100 litersbalja i hennes box där jag blandade kraffts lucern med hippoalfa. Detta fick hon fri tillgång på under tiden hon var innomhus. Gick åt ca 4 kg hippoalfa och lika mkt lucern per dygn (islandshäst på 350 kg). Fick fodra på detta sätt i 4 månader för att stoppa den skadliga nergången. När gamla hästar feller ur går det snabbt.
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Jo i hököpartider, men annars är vi inte precis bundisar och ringer till varandra, nej.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 517
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 698
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp