het, gammal, mager häst....

T

Tokmaja

Kanske inte ska säga att hon är mager, men hennes revben syns lite, framför allt känns, men hon är inte smal "under magen".
Mitt 25 åriga hbl börjar se lite "vissen" ut från bogen och bak till rumpan...

Hon får bra hö, lusernpellets och krafft groov.
Betfor kan jag inte ge henne, hon flippar ur helt. Likaså med havren.. kan ge lite, men inte nog stora mängder för att hon skulle gå upp i vikt av det.

Tips?
Hon får STORA mängder hö, hon äter inte ens upp allt.
Är avmaskad och har inte problem med tänderna...
Men jag får helt enkelt inte upp henne i vikt. Skäms nästan för att täcka av henne nu.. inte för att det är SÅÅÅÅ illa kanske kanske egentligen, men nu har jag hakat upp mig på hennes spetsiga rygg och revbenen jag känner.... så det är det som JAG bara ser.. :eek:
Hjälp!
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Skriver som jag svarade i en annan tråd ;
Är hon glad för att äta? Ligger det i ett av hennes större intresse?
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Finns det mat så står hon och tuggar. Så visst gillar tanten mat! Men hon kan, eftersom hon får så mycket, lika gärna ställa sig och ta en sovpaus mellan ätandet ibland :smirk: !
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Hur mycket lucern kan jag ge henne?
Hon får mycket (tycker jag) nu, men jag vågar inte ge mer då jag fick höra att man inte skulle ge "för mycket"... men läste i nån tråd här att man kunde ge mycket...
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Riktvärde enligt krafft är 0,5-2 kg /dag, av både pelletsen och lusernhack.
Men jag ger min 3 kg lusernhack/dag pga urusla proteinvärden i höt. Och hon mår prima :) Hon är dessutom svår att hålla hullet på, och lusern funkar super i det ändamålet.
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Låter som min häst! Jag trodde inte heller min pålle hade problem med tänderna, men han hade det (jag hade fått fatt i en okunnig hästtandläkare som inte sett problemen) :crazy:
Fast det kan ju såklart vara olika !
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Ja fast det är inte länge sedan hon blev kollad och hon får ju ändå i sig nästan 15 kg hö på en dag så hon kan ju inte ha så illa tänder ändå... men visst har tanken slagit mig, men oavsett så borde höet göra sitt.... tycker man...

Men då ska jag testa att höja lucerngivan lite till då så får vi hoppas att hon klarar av att gå på betet i år (fick lätt fång för 2 år sedan när hon var konvalecent)så att hon lägger på sig lite då också!
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Vad innehåller höet och hur mycket får hon i sig?
Lite allmänna tips annars:
Äldre hästar kan ha svårare att tillgodogöra sig fodret, och tugga lite långsammare. Så det kan vara bra för dem att äta lite mer lättuggad och lättsmält mat med ganska hög energi / protein koncentration. Har förstått att lite fetare foder ofta är bra för äldre hästar. Och blötlagd mat kan vara bra, så länge de har hö att tugga på utöver kraftfodret.

Så kanske lite olja? Ger koncentrerat MJ intag utan att sätta sig på huvudet.
Sedan behövs antagligen lite mer protein, lite mer lättillgängligt. Jag skulle prova mer lucern, lite soja och kanske linfrökaka (för proteinet, matsmältningen och de nyttiga oljorna). Kanske byta ut grooven till något mer energi / proteintätt foder.

Det finns ju också färdigfoder som är ganska lättsmälta, typ Dynavera verkar ju vara älskat av de hästägare som provat (själv håller jag mig till råvaror så jag vet inte).
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Här finns bara granngården att köpa foder ifrån så det är inte så stort utbud tyvärr.....

De har kraffts sortiment typ....
 
Sv: het, gammal, mager häst....

I Nya krafft groov är mer proteinrikt än det gamla kraffft groov, du kanske ska byta till det ev. kolla vad krafft rehab innehåller?
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Lättsmält foder med högre energi/proteinkoncentration. Extra protein och extra kalcium.
Rids hon? Motioneras? Många äldre hästar faller ju ihop lite över ryggen, utan att det behöver vara något egentligt fel (jmf med äldre människor, de sjunker också ihop). Speciellt om de inte motioneras längre så att de sätter muskler (hästarna alltså...).
 
Sv: het, gammal, mager häst....

nya? Är det två sorter då eller??

rehab, vad är det? Det har jag aldrig sett...
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Ja hon rids 3-4 dagar i veckan, ungefär en timme åt gången och alla gångarter.
Hon är framför allt som du säger hopsjunken över rygg och rumpa, det stör mig inte så mycket, det är mer det här att jag känner av revbenen, men det kanske kan vara en "bieffekt" av det andra...
Men hon är insjunken i ljumskarna också...
Vet inte hur gamla hästar "ska" se ut, så jag har ju bara henne att jämföra med när hon var yngre... har inte träffat så många i hennes ålder, de jag har träffat har typ varit ridskolehästar i toppkondis för att vara så gamla eller ponnier.. och det kan jag inte jämföra henne med då hon har sämre rygg, har alltid varit svår att få musklad där...
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Tokmaja skrev:
Ja hon rids 3-4 dagar i veckan, ungefär en timme åt gången och alla gångarter.
Hon är framför allt som du säger hopsjunken över rygg och rumpa, det stör mig inte så mycket, det är mer det här att jag känner av revbenen, men det kanske kan vara en "bieffekt" av det andra...
Men hon är insjunken i ljumskarna också...
Vet inte hur gamla hästar "ska" se ut, så jag har ju bara henne att jämföra med när hon var yngre... har inte träffat så många i hennes ålder, de jag har träffat har typ varit ridskolehästar i toppkondis för att vara så gamla eller ponnier.. och det kan jag inte jämföra henne med då hon har sämre rygg, har alltid varit svår att få musklad där...

Då kanske du inte ska vara så orolig, även om det alltid är bra att reagera INNAN det händer något, speciellt på en äldre häst som förmodligen har jobbigare att återhämta sig. Du kan ju prova att öka mängden protein lite, gärna av någon lättsmält sort. Förutsatt att du uteslutit alla medicinska problem förstås (tänder, avmaskning m.m) men det verkar du ha koll på.
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Min gammel har oxå blivit lite tunn nu över vintern och haft svårt att lägga på sig. Vi började ge henne soja och har börjat blivit finare i hullet nu (kanske för det börjar bli vår också.) Hon är också glad i mat men äter väldigt långsamt.. Men i övrigt är min väldigt fin muskald men har börjat tappat lite upp åt ryggen nu men det kanske gamlingarna gör?
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Jag ger min gamla hingst 6 kg lusern hack om dagen. Det är aldrig problem att ge mycket protein genom grovfodret. Men ge inte för mycket soja för då blir hästen dålig. Olja brukar oxå göra susen. Börja med lite och öka på till max 1 dl om dagen.
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Prova Kurant!!! Funkar suveränt bra och kan blötläggas om du vill. Krafft groov är ingenting i jämförelse! Jag hade en jättemager häst (fel på ämnesomsättningen) som åt hur mycket som helst, men ändå var mager. När han fick 2 kg Kurant om dagen + 1 kg havre och betfor blev han jättefin. Redan efter en månad var det världens skillnad. Min nuvarande häst har varit lite tunn över vintern, men har efter två månader på Kurant börjat bli lite väl tjock trots att han bara får 1 kg om dagen. Kolla för mer info http://www.kurant-bioactive-foder.com/ :banana:
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Ja det finns Krafft Groov och Nya krafft groov. Nya krafft grov har mer protein.
Krafft rehab är ett speciellt foder gå in på kraffts hemsida där står det om de olika produkterna.
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Glämde; man har sett att gamla hästar ofta selekterar sitt hö mer än yngre hästar. De väljer de mest lättsmälta delarna, så att din häst har hö kvar är jättebra, många gör nämligend et felet att de drar ner på höet eftersom hästen inte äter upp, när de kanske i själva verket skulle göra tvärtom.
 
Sv: het, gammal, mager häst....

Satsa på ett bättre grovfoder och komplettera sedan med lucern, olja, kli, soja och annat som kan vara högt i näringsvärde.
Att ge ett dåligt grovfoder är slöseri med energi att äta det till en svårfödd häst, enligt min mening.
Med dåligt menar jag lågt proteinvärde i det här fallet.

Som grovfoder tycker jag småbalshösilage med fin struktur funkar bra.
Det är lättuggat, smakligt och oftast mycket hög proteinandel jämfört med hö och vanligt ensilage.
Ofta kan man ju dessutom välja ungefärligt proteinvärde också vilket är himla bra. :bow: Då får man det precis som man vill ha.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 517
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 698
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp