Het efter galoppen!

J

Jelly_You

Hej!
Igår när jag red min medryttarhäst (detta har även änt tidigare) så skulle jag galoppera typ i mitten av passet. det gick väl bra ända tills jag skulle trava i kort trav efter. Jag fattade galoppen från skritt. Och så satte jag mej ner i typ 3 varv för att hon skulle förstå att det inte var galopp som gällde. Men ändå försökte hon hela tiden fatta galopp. Men jag lät henne inte göra det. Sedan när jag skulle skritta av i slutet så skulle jag kolla bort för jag hörde något och då ladda hon och precis när jag kolla bort stack on, och jag hade långa tyglar. Har ni nått tips på någon bra övning till sådana hästar eller något jag kan göra?

Sv: Het efter galoppen!

Min häst blir ofta väldigt stirrig efter att vi har galopperat.
Vad jag gör då är att jag travar under lättridning och gör mycket varierande övningar så hon måste ha fokus på vad jag som ryttare vill. Jobbar mycket med att rida på t ex 8 volt, serpentinbågar, skänkelvikning, slutna och öppna.
Jag har dock "bara" problem när jag fattar tygeln och inte när hon skrittar på lång tygel. Det bästa tips jag kan ge är att vara konsekvent mot hästen/ponnyn. Är det trav du bestämmt så ska det vara trav.
Det har tagit mig 2 år att få damen att sluta takta i skritten på vägen hem efter en uteritt så det kan ta tid.

låter som en häst med väldigt mkt överskottsenergi, den sk ju endå lyssna på dej. Min häst är oxå lite sådär men mest med att han vill börja trava när iv skrittar på långa tyglar , då bruar jag tänka att har du så mkt energi kan du lika väl jobba, och jag börjar då ställa mer krav på han att han ska försöka jobba (han är under igångsättning) och flyttar han mm. Skulle nog oxå kolla över foderstaten och ta bort kraftfodret om den får något. Fast var det din medryttarhäst var nog det svårt... Men antingen så låter du den typ springa av sig när du vill och sen är det gjort då får den koncentrera sig eller så kan du försöka kräva mer av den när den försöker sticka. Beror lite på hur din häst är, ibland känns det bättre att de får springa av sig än att man ska sitta och blåhålla hela ridturen och man blir ofta bara på dåligt humör då.

Jo min är också väldigt het, framförallt efter galoppen. Jag rider aldrig på bana utan rider ut. Så om jag vill trava och hon vill galoppera brukar jag sakta av till skritt och göra skänkelvikningar, halter, backning osv så hon kommer ner i tempo och andas lugnare (har lätt för att bli stressad.) Sedan är det bara på´t igen och försöka få en lugn trav. Brukar funka om man är konskvent och inte låter henne flänga iväg och stressa upp sig.
Och som sagt, fundera på foderstaten..
Lycka till!;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 782
Senast: banani
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 329
Senast: Noranovala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve