Hestekraft

Molin

Trådstartare
Okey nu lägger jag ut en tråd igen :P
Hoppas ni inte tröttnar på mej, haha

Men alltså detta med foder gör mej galen, jag är inte den bästa på detta inom foder lr så direkt.

Jag letar efter ett foder som ger hull, som jag alltid sagt, min häst går upp och ner ibland går hon upp och stannar fint i hull i månader sen helt plötsligt så går hon ner.

Många har sagt att Hestekraft och korn kan ge väldans bra resultat för "magra" hästar. Okey hennes revben syns inte men hon är tunn. Andra säger att Dynavena är det bästa fodret och många blandar in Mustang musli original.. Jag själv blir bara förvirrad av det hela. Jag vill att min häst ska ha det bra och slippa det där upp och ner valvet. Hon har alltid gått på fri tillgång för mej men just nu får hon inte det hos sin fodervärd.

Jag ska ta hem henne i vår/sommar och då kommer hon åter få fri tillgång på hö/hösilaget. Men jag vet fortfarande inte vilket foder hon ska ha.

Min kompis tyckte jag skulle testa att köra med sojaflingor, mustang protein+ och korn. Hon vet att min häst fick proteinknölar en gång när jag testade Dynavenafodret men då hade vi riktigt bra hösilage, otroligt bra hösilage med annat ord.

Jag vill bara ha lite hjälp med detta med foder..
Tack för alla svar som jag kan få :D

Sv: Hestekraft

Vänta tills du vet vilket hö hästen kommer att äta när du får hem den och välj foder utefter hur den analysen ser ut.

Att försöka gissa sig till en foderstat åt en häst som är besvärlig att hålla hullet på är ganska meningslöst, det kan bli hur fel eller hur rätt som helst.

Vilket foder som är bäst beror ju på vilket grovfoder det ges till och vad hästen är för behov, det finns ungefär inga universallösningar.;)

Ja det är väl så. Men jag måste ha ett foder till henne nu med, min fodervärd ger henne fri tillgång på hö sa hon nyss när jag tala med henne och hon sa samtidigt att det höet dom har nu är inte lika bra som det dom ska hämta på tisdag, men det finns ingen analys och dom kommer nog inte göra någon heller då dom alltid köper hö där dom får tag på ett.

Men säljaren hade sagt att det är ett bra hö iaf.
Just nu ger hon Pillisen lite lite havre, betfor och mineraler.
Hon har bytt ut kornet mot havre, havre och betfor ger ju bara energi mest lr hur? Har jag hört iaf :P

Min tös behöver sånt som ger henne hull, vad ska hon köpa isåfall?
Hon skulle kolla upp Hestekraften och det kan man ju blanda med antingen korn lr havre, om hon tar havre lr korn får hon väl bestämma själv.

Pillisen måste iaf ha ett foder, hon är i fint skick sa hon, inte mager men hon behövde mer hull. Efter förstoppningskoliken så har dom fått sätta igång henne försiktigt igen, igår först trava hon lite med Pillan och hon älskade det. (Hon fick koliken natten till nyår).

Jag vet inte alls jag.

Dynavena ska vara bra för hästar som sagt kolik och tarmproblem osv, ska jag kanske testa det igen tro. Hmm.. Drygt detta ju :P

Min tös behöver sånt som ger henne hull, vad ska hon köpa isåfall?
Hon skulle kolla upp Hestekraften och det kan man ju blanda med antingen korn lr havre, om hon tar havre lr korn får hon väl bestämma själv.

:P

Om du vill göda en häst med koliktendens finns ingen anledning att blanda mer spannmål i ett näringstätt färdigfoder. HH

Hmm där hängde jag inte riktigt med. Ja hon har aldrig någonsin varit sjuk så vi vet inte om det kan varit höet lr kraftfodret lr om hon fått i sig någe från hagen.

Hon har alltid varit en frisk tös..

Hestekraften ska man ju dela 50/50 med antingen havre lr korn, så jag vet inte riktigt vad du mena där :P

Om du vill göda en häst med koliktendens finns ingen anledning att blanda mer spannmål i ett näringstätt färdigfoder. HH

Jag ger Hestekraft till min islandshäst. Det står inget på påsen att det ska blandas upp med något. Jag trodde det var ett komplett fullfoder.

Hestekraften ska man ju dela 50/50 med antingen havre lr korn, så jag vet inte riktigt vad du mena där :P

Om man vill spä ut Hestekraften med ngt proteinsvagare kan man förståss blanda det med havre eller korn. Men då är det ju mer praktiskt att använda ett annat foder med lägre proteinhalt i stället för utspädd HK. Sådana finns det gott om.

Dock uppfattade jag det som att hästen du frågade behövde både protein och energitillskott. Då är HK ett bra alternativ. HH

Aaha hmm jag vet inte.. På alla sidor jag hittar står de att de ska blandas 50/50 med korn lr havre :S Haha.. Åååh hatar sånt här med foder..

Jag ger Hestekraft till min islandshäst. Det står inget på påsen att det ska blandas upp med något. Jag trodde det var ett komplett fullfoder.

Hmm, alltså visst hon behöver något som ger hull, proteion ja antar jag :S

Men vadå kan man bara ge Hestekraft alltså? :crazy:
Förlåt men jag är lite trött och försöker verkligen hitta något bra.
Men på alla sidor jag läser på om Hestekraft så står de att man ska blanda ut de med korn lr havre, men det behövs alltså inte?

Hihii, men korn ger ju lite hull oxå, är de dumt att blanda ut med de?

Om man vill spä ut Hestekraften med ngt proteinsvagare kan man förståss blanda det med havre eller korn. Men då är det ju mer praktiskt att använda ett annat foder med lägre proteinhalt i stället för utspädd HK. Sådana finns det gott om.

Dock uppfattade jag det som att hästen du frågade behövde både protein och energitillskott. Då är HK ett bra alternativ. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka