Hest is the shit

K

kowal

Nej skrev fel, jag menar hästskit!

Vem ansvarar för hästskiten?

Jag bor granne med Lunds civila ryttarklubb elr vad den nu heter. LCR.
Hästarna är jätte fina och allt det där men nu till min fråga. Vem ansvarar för allt skit på cykelvägarna? Jag cyklade till skolan på den mycket trafikerade student-leden och det var fanta mig skit överallt. Råkade hålla min blick ifrån cykelvägen i 5s, och hästskiten var ett faktum. Hjulet rakt in i skiten, trillade nästan omkull då det var jäkligt halt. Men jag klarade mig exakt troligtvis för jag kör skogsmaskin till hoj.

Man kanske borde söka upp dessa ryttare och skita utanför deras hus och se vad som händer. Skämt åsido men man borde ta undan efter sig. När jag ändå är på gång så kan jag säga att buke är ett trevligt forum. Ha det

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hest is the shit

Nu vet jag inte hur det ser ut där hos dig men på en kombinerad gång och cykelväg eller endast gångväg (vet ej hur det är för en cykelväg, borde rimligtvis gälla där med) har inte ett hästekipage att göra. Sedan kanske det är den enda vägen för dem att ta, ring då till klubben och påtala detta problem så får de lösa detta med sina ryttare.

Jag förstår ditt problem, tycker det är samma trevlighetsfaktor på hundskit överallt som många hundägare vägrar plocka upp i dessa trakter.

//-kör skogsmaskin till hoj- Hur gör man då?

Japp precis som hundskit, bara att hästskit är hundskit ^ 4 i size :)

Detta är en kombinerad cykel/gång väg. Och du har nog rätt. det är ända vägen för hästarna för att komma ut från klubben då klubben ligger inkapslad med stora bilvägar runt om. Riktigt uselt läge för en hästklubb med andra ord.

Tack för tipset

//-kör skogsmaskin till hoj- Hur gör man då?

Ja du, inte ens jag kan svara på den frågan hahahh!!! Jag får väll formulera om den meningen så att du blir nöjd.

kowal skrev:
Japp precis som hundskit, bara att hästskit är hundskit ^ 4 i size :)

Klart det är äckligt och halt, men det är väl inte riktigt sant ändå? Hundskit luktar ju VIDRIGT, men hästskit luktar ju väldigt lite. Jag mockar hellre än städar trädgården efter hunden;) .

Men visst, självklart ska folk plocka upp efter sig, både hund- och hästägare!

LCR ligger ju riktigt dåligt till, nästan mitt inne i Lund, och har säkert fått tillstånd från kommunen att använda den vägen för att öht komma ngnstans. Dock bör det ju vara rimligt att ryttarna sitter av o sparkar undan skiten om hästarna bestämmer sig för o skita mitt på vägen, och att de sen mockar upp med jämna mellanrum.. ring till klubben, o gör dem inget, ring kommunen.. LCR har ju legat lite risigt till med kommungubbarna.

Om det är enda vägen ryttarna kan använda så kolla om det finns en skylt med hästsymbol, då får de rida där. Så är det på cykel/gångvägen i närheten av den lokala ridskolan här. Annars så ring ridklubben ifråga och påtala problemet.

*lånar knapp*
Det är mer eller mindre praxis att få rida på cyklevägarna runt LCR (har själv diskuterat detta med polisen). Detta då klubben ligger som den ligger. Jag antar att trådskaparen syftar till cykelvägen som går i en tunnel ut mot N Fäladen och studentbostadsområdena. Cykelvägen samanfaller med ridspåret från LCR till St Hans backar (grönområde med ridspår).
Ridskolan har fått en bro av kommunen för att kunna ta lektionshästarna från stallet till hagen (som ligger på andra sidan cyklevägen) utan att det ska bli problem.
Det är framför allt inte ridskolan som skitar ner cykelbanan utan privathästägare uppstallade på LCR som rider ut eller privathästägare som rider till och från anlägningen.
Givetvis bör man sitta av och ta undan sin skit om man har möjlighet till det, vilket även klubben försöker uppmana medlemmarna till.

/Cyklande student, hästägare och aktiv i LCR

Okej, det var intressant info ni hade att komma med och det tackar & bockar jag för.

Jag kommer inte ringa och tjata på någon klubb :) Idag var det faktiskt fräscht och fint på cykelvägen.

Over and out

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka