Herrkläder

kvandi

Trådstartare
Vart kan man hitta bra ridkläder för herr?

Här kanske inte finns så många herrar som själva kan ge tips, men ni tjejer som har grabbar som rider, vart har ni hittat bra kläder? O vad för kläder rider era herrar i?

Min sambo köpte häst i sommras o de kläderna som inhandlades då räcker inte riktigt till nu i vinterrusket. Men att få med honom o köpa kläder är inte lätt o speciellt inte av de dyrare märkena. För det är den tendens jag sett, att där det väl finns välsorterat med herrkläder så är de av de dyra märkena!

Sv: Herrkläder

Här finns förvisso en och annan ridande herre, och vi lever alla med att vara i minoritet, för en gångs skull. Jag beklagar mig inte direkt över detta faktum, utan konstaterar bara precis som du att det är svårt att hitta butiker med ett stort sortiment av ridkläder för herrar. Det blir snarare inköp av enstaka plagg på olika ställen som gäller för min del. Det finns inget Dressman för ridkläder ;)

Generellt är det dessutom så att det enda plagg som specifikt är tillverkat för män är ridbyxor, samt vissa ridstövlar. Alla andra ridkläder jag äger är "unisex" eller helt enkelt kläder utan könsspecifika detaljer, om uttrycket tillåts.
Jag inbillar mig att de få män som rider engelskt inte är de värsta machokillarna, och därför kan acceptera att ridkläder har en viss stil. Den värsta fienden är snarare storleken; jag brukar kunna ha L eller XL i damstorlek, men om din sambo är större än så blir det ju betydligt svårare. Det behöver inte vara midjemåttet som bråkar heller, de flesta män har bredare axel- och halsmått än standardkvinnan.

Att t ex Pikeur har dyra ridbyxor ska inte avskräcka honom, det finns andra märken att välja på som duger bra. Jacson och CRW är två sådana.
Men att åka till närmaste ridsportbutik och bara handla en vinterkollektion lär bli svårt.

Vi hoppas på fler tips från andra ridande herrar och damer!

//Chris

Kolla på hööks, börjes och horze hemsidor. Det finns ridkläder för herrar. Tycker jag ser mer av det nu än för 5-10 år sedan.

Lycka till

Även om kvinnor kommer i alla storlekar och former så inbillar jag mig att jag passar bättre i herrmodeller av just ridbyxor. Dessutom är det inte så svårt att hitta just byxor att jag behöver leta bland dammodellerna. Det är dock inget principiellt beslut, så det kan omvärderas när som helst :D

Mark Todd är snygga och ligger bra i pris, däremot har jag ingen erfarenhet av passform och kvalitet, men jag ska testa vid tillfälle. Ska finnas i en butik här i närheten (forumreglerna tillåter inte länkning till ÅF, bara tillverkare).

Har två par knäskodda CRW, men personligen föredrar jag helskodda. Skyller på hal sadel :angel:

Jag har själv inte ridit så länge att jag kan se den trenden, men eftersom det totala hästintresset ökar så måste x antal fler procent män också börja rida varje dag. Statistiskt sett. Det kan dessutom vara så att fler män inser tjusningen i ridningen, eller i alla fall vill följa med sina kvinnor när de försvinner iväg mot solnedgången :)

Ju fler vi är som efterfrågar kläder för män, desto större lär sortimentet bli. Det tar lite tid bara!

Tack för svar!

CRWs ridbyxor i jordpursmodell är de min sambo har nu, helskodda o han gillar dom. Kommer förmodligen köpa ett par likadana i annan färg till honom i julklapp :) (förra året fick han ridhjälm... jag pushar inte alls för hästeriet :angel: ) Men jag hade hellre hittat ett par med mer bommull i, polyester är kallt på vintern o svettigt på sommarn...

North66 har ju bra grejer som passar "machokillar" men de är dyra...

Så grabbar skulle kunna köpa damjacka om det inte är typ rosa på? (eller killar kan ju gilla rosa oxå...) Jag funderade lite på om det skulle funka att köpa nån typ arbetarjacka i varselstuk, synas är ju allid bra. Men där finns nog ingen ridsprund...

Hoppas på fler bra tips i tråden

Du känner ju din sambo bäst och vet vad han gillar. Det är ju faktiskt så att förutom ridbyxor så är man inte tvungen att köpa kläder i ridsportbutiken. Visst är de kläderna ofta lite anpassade till ändamålet, t ex med ett sprund för sadeln på långa jackor, men de kostar också löjligt mycket bara för att loggan har en häst!

Självklart kan en man rida i rosa om han gillar det, även om jag tror att det finns en anledning till att herrkläderna oftast kommer i lite mer konservativa färger (khaki och svart). Inte ens min flickvän gillar rosa :p
Sedan sitter det väl i ryggmärgen på de flesta killar att man inte letar bland damkläderna ens om det krisar, men vi är som sagt i klart underläge här och kan inte vara så petiga!

Jacson är förresten på gång med en ridbyxa i softshell med fleece-foder, det låter riktigt skönt! Dock bara i jodhpursmodell för herrar, så jag kanske får klämma ned mig i dammodellen trots allt ;) Kan vara ett julklappstips!

Men jag instämmer i att vi behöver fler tips!

North66 har ju bra grejer som passar "machokillar" men de är dyra...

Så grabbar skulle kunna köpa damjacka om det inte är typ rosa på? (eller killar kan ju gilla rosa oxå...) Jag funderade lite på om det skulle funka att köpa nån typ arbetarjacka i varselstuk, synas är ju allid bra. Men där finns nog ingen ridsprund...

Hoppas på fler bra tips i tråden

Dyra grejor håller ofta lite längre och sitter bättre så det brukar löna sig...
Själv så har jag ridit med både damridbyxor och damridjackor. Ridbyxor rekommenderar jag herr, men jackor kan fungera bra i dam, min Kyra gjorde det i alla fall.
Jacson har en varseljacka med ridsprund. Jag använder min dagligen och tycker att det är en toppenjacka! Syns gör man med! :angel:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga... 2
Svar
21
· Visningar
1 999
Senast: Cattis_E
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 482
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka