A

AtletShipping

hade min ena chinchilla lös igårkväll som vanligt, plötsligt när han kommer till mig ser jag att han saknar en framtå!!
Jag får panik och kollar på tassen noga under lampan men där är inget blod på tassen bara en gul trubbig spets (runt 3 mm lng) sitter där tån suttit och lite svullet + att lite av pälsen på tassen är borta.
Släpper ner han igen och han springer som vanligt, och jag börjar nästan att gråta och kollar överallt i rummet efter tån men jag hittar inget och inget blod.
Kollar runt min andras chinchillas bur för jag misstänker att det är han som kanske knipsat av den då min chinchilla gärna ska vara vid den och tramsa, men jag har ju suttit och vaktat hela tiden och sett att de inte har bråkat vilket de aldrig gör och han har absolut inte skrikit eller nåt, vilket han borde gjort om han fått tån avbiten eller vad som nu hänt..
Jag fattar inte hur detta gått till!
Och det finns inget i rummet han kan skada sig på iheller.
Tvätta tassen och området där tån suttit, utan att han brydde sig :confused: och sen satt jag in han i buren och gav han en godis bit och han använde båda tassarna att hålla det med.
Jag fattar ingenting..
Fick tid hos vetrinären på måndag och de sa att jag skulle tvätta tassen varje dag tills dess..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Herregud

Hmm kontigt...
Kan han inte ha gjort illa sig på något då och bitit av den själv? Vet inte hur det är med chillor men råttor kan göra det iaf..?

Kan han inte ha haft en skad och därför bitit av sig tån???? Har hört att alla djur har den instinkten att det som är skadat och oanvändbart ska bort?

men usch vad hemskt! skulle blivit hur rädd som hellst om min flicka skulle komma utan en tå:S

det är synd att de inte kan prata..då skulle vi vetat vad det var;)

nej hans tå var fullt frisk och fin dagen innan (klappade just den tassen då) och innan jag släppte ut honom kollade jag inte så noga på hans tassar utan bara klappade honom lite, men sen när han var lös kom han springande mot mig och då såg jag att nåt saknades på tassen och kollade i ljuset och såg att den var borta, men det fanns inget blod någonstans.
Vet inte varför han skulle ha bitit av den själv, men eftersom pälsen var borta precis ovanför där tån suttit så kanske han har gjort det.
Men eftersom han hela tiden sprang runt när han var lös så..
Kanske har han stuckit in tassen hos den andra chinchillan i nån sekund.. men då borde han väl ha skrikit av smärta?
Usch jag hoppas de går bar med honom, hade en mardröm i natt om att han måste amputera tassen!

Nej det finns ingenting i rummet som han kan skada sig på, ev den andra chinchillan som satt i buren men dom brukar inte bråka bara snusa lite på varandra, men eftersom båda är hanar kanske de tog stopp och den nadra blev lite irriterad.. ingen aning iaf, satt hela tiden i rummet och kollade på han när han sprang runt och han betedde sig precis som vanligt.

gul_zebra skrev:
Hmm kontigt...
Kan han inte ha gjort illa sig på något då och bitit av den själv? Vet inte hur det är med chillor men råttor kan göra det iaf..?
...och gerbiler, det var ju det som min Ella gjorde här ganska nyligen...

Om du inte ser något sår så har det nog hänt för ett
tag sedan och om han inte är öm eller dålig så tror jag
inte att du behöver vara så orolig.
Är du säker på att den inte bara har brutit klon?

nej chinchillor har inga klor! utan nåt nagelliknade och det är så litet på framtassarna att de knappt syns och det är tån som saknas för den finns inte där bara ett stort mellanrum

jo det är så konstigt han är varken öm eller nåt där och jag vet att det hände den kvällen han var ute.
Har klämt och kännt på hans tass nu coh tvättat den utan att han reagerar, det enda som är dåligt är att det är lite svullet där tån suttit. Och den där gula grejjen som sticker ut är inte benet har jag kommit fram till för det sticker ut alldeles för snett så jag tror det är nåt annat, det är lixom rätt mjukt att ta på men det går inte att få loss.
Vill bara komma iväg till vetrinären men jag tror inte de kan göra så mkt, han har ju inga problem och kommer bara att bli väääldigt stressad över att komma till en veterinär för han låter ingen ta på han merän jag nästan.
JAg ska fortsätta tvätta iaf ska försöka kyla de svullna området.

tack, jag med! har ju haft min älskling i nästan 8 år och han är som mitt lilla barn typ!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka