Herpes?????? eller vad är det för fel?!

M

Malllla

Min häst har jag haft i ca 5 veckor. Han är 6 år,
En f.d travare.

Han var helt frisk när jag köpte honom och en dag när jag var ute & red en skritt tur i skogen började han snubbla efter ca 30 min.

Han snubblade igen och igen och ramlade ner på knäna, slog sönder skydden.. jag hoppade av och gick med han hem, han ramlade på asfalten igen och gick konstigt med bakbenen. jag ledde han sakta hemåt. Sen fick distriktveterinären komma och kika på honom, dom tog blodprov och vi gick igenom honom. Inget fel, förrutom att han går kasst.

Han "vinglar" med bakbenen, har liksom ingen balans alls. Och sen har veterinären kommit ut nu igår och tagit prov för Herpes. Ingen aning än om det kan vara det än..Han kan gå, men vinglar, om han springer mkt går han omkull i hagen.. reser sig upp som inget hänt.

Är det någon som känner igen det här och vet vad det annars kan vara??

Sv: Herpes?????? eller vad är det för fel?!

min travare gick ner på framknäna när jag började rida honom. han var riden innan. slutade med det efter jag började träna över bommar. vetrinären sa att han hade väldigt dålig koll på sina ben föreslog att jag skulle börja tömköra honom över bommar. då måste de lära sig att hålla koll på sina ben. be dem kolla ryggen så att det inte ligger någon nerv i klämm. kan ockå ge det resultatet

Okej! ska be dom kolla hans rygg. För syns på hela han att han inte mår bra, han är så yr av sig. dålig koll på benen har han inte iallafall, det frågade ja de första ja gjorde. Tack för tipset!:)

Om det nu skulle vara herpes i paralytisk form krävs isolering. Vad har veterinären sagt mer ?

Det är väl lite skillnad på trådskaparens häst i rörelsemönstret än din eller hur ? Det går ju inte jämföra ens.

om det är herpses, alltså ehv-1, så är det dödligt! hästen blir mkt sjuk och det låter osannolikt att den går att rida, oftast kan dom knapt röra sig i boxen och fullständig förlamning brukar komma efter några dagar om den inte får någon behandling. så nej det låter väl inte riktigt som det.

däremot tycker jag det kan låta som slinger eller wobbler. även erlichias kan ge liknande symptom.

Jag skulle misstänka både fästingsjukdom (erlichias/borrelia), slinger eller nervskada nacke/rygg. Det låter mkt allvarligt.
Jag skulle tala med vetrinären igen.

Jag skulle dessutom direkt reklamera till säljaren.

KL

Se ovanståendes svar.

Vill också tillägga att vissa förgiftningssymptom också framträder på det här viset.

Precis - kolla upp vad som växer i hagen! Jag vet ju inte vad han haft för utevistelse innan eller hur det ser ut hos dig, men du har ju bara haft honom ett par veckor, det är ju inte helt uteslutet att det växer något olämpligt i hagen som han fått smak för.

Det skulle kunnan vara något fästingburet.
Vad kollade veterinären med blodprovet? Bara herpes?

Både blod & Herpes prov. jag funderade också på Borelia.. men men..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 286
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka