R

rattalskare

läste just i ett väldigt gammalt inlägg om en som sade att hermerliner är felavlade alltså de som sälgs i zoobutiker det håller jag med om för min kanin Figge (död) hade jag bara två år pga att han var felavlad första gången han hade ont i magen så trodde veterinären det var kolik andar gången så var det trumsjuka tredjegången så var det avlivning pga en hård knöl i magen som inte gick att operera bort =( :cry:

så han var felavlad för alla hans syskon hade samma problem.....

klat den va felavlad när den va så dållig.
vad är en hemelin? en kanin elle?
Är alla dåliga dju felavllade?

Felavlade; lika med för långa öron för att vara bra utställningsdjur, en vit pälsprick på fel ställe som skulle göra dom "diskade" på utställningen. Kanske dom fick en ljus klo som även det ger poängavdrag eller nollning av dommaren.

Ja, sådanna felavlade kaniner finns det på zooaffären!
Att påstå att uppfödare skulle sälja missbildade djur som skulle få förkortad livslängd är bara befängt s***prat.

Det är synd om dig och din kanin som dog i förtid. men man ställer ju sig frågan, obducerade du kaninen eftersom du säger att det var ett medfött fel? Köpte du upp hela kullen från butiken eftersom du vet att alla kullsyskon har haft samma problem eller?

Bara undrar lite :crazy:

Kolik betyder bara ont i magen.
Trumsjuka är inte äftligt, utan
beror på felfodring.

nej jag köpte inte hela kullen men jag hade kontakt med alla som köpte hans syskon nej han obduserades inte men veterinären sa att han visste att det var ett medfött fel han hade nämligen avlivat mamman till figge

Så dom obducerade honan då?
Man ser inte allt det där från utsidan som veterinär på en avlivning. Då öppnar man inte djuret, man ger dom en spruta!

Ja, borde det inte vara ungefär som hos människor att övervikt och kost spelar en stor roll också? Antar att genetiska orsaker har en stor del i det hela också men smådjur är ju väldigt känsliga för kost osv.

han kan ha fått cancer utan att vara "fel-avlad", och vad exakt menar du med "fel-avlad"?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 898
Senast: Lipperta
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 397
Senast: Doccan
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 391
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 589
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar