Henri de Rivel

M

majabergman

Har nu fixat en ny hoppsadel och är då på jakt efter en ny dressyrsadel!

Är det någom som vet hur HDR sadlarna är i storlek?
Vilken modell kan passa en rak, bred, utan särskillt markerad manke?

Annars är jag intresserad av hur Morris & Nolan sadlarna är?

Sv: Henri de Rivel

Jag har en HDR dressyr som jag är supernöjd med. Jag anser inte att de är små i storlekarna... snarare tvärtom :D. De har en ganska bred kanal och kan därför passa ganska bra på en bred häst...inte alltför bred men... Min har bomvidd 31 vilket är normal mot vid men de finns upp till 33, som jag kan tänka är ganska vida.

Har ingen bild över ryggen. Men han är en kallblodstravare :) Duger det med någon annan bild?

Just nu går han på bete 4 mil härifrån så jag har ingen möjlighet att ta foton nu :P

Det är ju inte kanalen som avgör om de passar en bred häst, det är utformningen på bommen och bomvidden som avgör om den passar en bred häst.

Får man fråga om de äldre dressyrsadlarna från henri de rivel är rakare i bommen än anthenor (eller vad heter den egentligen, med 'utanpåliggande' knästöd??)
Vet du? Vet nån?
Har tyvärr inget namn på modellen..men bild..

Hur gamla sadlar? Jaghar provat modeller från ca 2000 och framåt och då har de varit raka (de allra billigaste hoppsadlarna), lite böjda (anthenor bl.a.) eller för överbyggda/svankiga hästar (t.ex. amble)

Jag har en Hdr dressyr anthenor som jag är jättenöjd med! Strl 17/31 har den på en maxad d-ponny som är grov (welsh cob) med liten manke och rak rygg. Sadeln har aldrig glidit fram utan ligger på sin plats, trots att där är väääldigt mkt plats vid manken.

Min kompis har samma modell, samma strl på sitt halvblod med ganska hög manke och mer svängd i ryggen men sadeln ligger bra på den hästen med.

Om de äldre modellerna är mer eller mindre svängda i bommen kan jag inte uttala mig om.
Lycka till!=)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar