Hemstädning - hiss eller diss?

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en utav dem är att jag funderar på hur mycket det ger i förhållande till vad det kostar. Det mest betungande tycker jag sker på daglig basis. All disk, alla gånger man måste dammsuga för att barnen springer in med skor och vi drar in någon vagn i hallen. Alla prylar och leksaker överallt. Det är ett evighetsjobb och jag har varit tveksam till hur mycket det hjälper att någon kommer och torkar lister och speglar varannan vecka. För i ärlighetens namn, det behöver ju inte vara skinande heller. Vi har överlevt snart 2 år i huset utan att någon torkat listerna, och speglarna har tandkrämsfläckar utan att någon dör av det. Men om någon kunde plocka undan i köket tre gånger om dagen så hade det underlättat men det är ju inte riktigt så det funkar. Nu vet ju jag om att man kan skräddarsy lösningar, men vi vill såklart inte ha någon som stryker runt hemma i vardagen och det har vi dessutom inte råd med.

Så jag är lite nyfiken. Ni som har hemstädning:

1. Hur ofta?
2. Vad gör de?
3. När kommer de, tidpunkt på veckan?
4. Vad betalar ni?
5. Tycker ni att det avlastar tillräckligt i relation till kostnaden?

Någon som haft hemstädning men avslutat för att det inte var värt?

Jag startade tråden på barn för jag tänker att vår situation är lite direkt kopplad till småbarnslivet och allt som kommer med det. Men alla är såklart välkomna att svara.
 
Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en utav dem är att jag funderar på hur mycket det ger i förhållande till vad det kostar. Det mest betungande tycker jag sker på daglig basis. All disk, alla gånger man måste dammsuga för att barnen springer in med skor och vi drar in någon vagn i hallen. Alla prylar och leksaker överallt. Det är ett evighetsjobb och jag har varit tveksam till hur mycket det hjälper att någon kommer och torkar lister och speglar varannan vecka. För i ärlighetens namn, det behöver ju inte vara skinande heller. Vi har överlevt snart 2 år i huset utan att någon torkat listerna, och speglarna har tandkrämsfläckar utan att någon dör av det. Men om någon kunde plocka undan i köket tre gånger om dagen så hade det underlättat men det är ju inte riktigt så det funkar. Nu vet ju jag om att man kan skräddarsy lösningar, men vi vill såklart inte ha någon som stryker runt hemma i vardagen och det har vi dessutom inte råd med.

Så jag är lite nyfiken. Ni som har hemstädning:

1. Hur ofta?
2. Vad gör de?
3. När kommer de, tidpunkt på veckan?
4. Vad betalar ni?
5. Tycker ni att det avlastar tillräckligt i relation till kostnaden?

Någon som haft hemstädning men avslutat för att det inte var värt?

Jag startade tråden på barn för jag tänker att vår situation är lite direkt kopplad till småbarnslivet och allt som kommer med det. Men alla är såklart välkomna att svara.
I och för sig inte alls svar på din fråga men vi har valt att inte ha hemstädning ungefär av anledningarna du skriver. Tycker det verkar otroligt dyrt för vad man får, dvs.ett renare hem. Jag kan leva med att det inte är kliniskt hemma hos oss, golven torkas för sällan etc. Kan man inte det är nog hemstädning värt. Jag kan däremot inte leva med matrester/grus på golvet och leksaker överallt så det måste jag fixa med dagligen och det hade ju hemstädning en gång i veckan inte gjort nån stor skillnad för. Så vi städar på (nåja, hyfsat bra ändå..) själva tills vidare :)
 
Jag har haft hemstädning. Hade 4 timmar varannan vecka och betalade 1100kr ink reseersättning har jag för mig. Hon kom på onsdagar klockan 8. Hon dammade, dammsög, moppa, fixade disken och skurade två toaletter + plockade undan löst bös som vi inte hann plocka undan. Vi bad specifikt om någon som tog egna initiativ och fixade saker som hon såg behövde göras men en del vill ju inte att man flyttar på saker exempelvis.

Jag älskade det och tyckte det var värt varenda krona. Jag gillar att ha det städat och det var så skönt att veta att det gjordes ordentligt två gånger i månaden. Det gjorde att städningen resterande tid gick mycket fortare.

Sa upp det enbart för att jag och pappan separerade och jag behövde prioritera annat men planerar att skaffa igen så fort jag har möjlighet.
 
I och för sig inte alls svar på din fråga men vi har valt att inte ha hemstädning ungefär av anledningarna du skriver. Tycker det verkar otroligt dyrt för vad man får, dvs.ett renare hem. Jag kan leva med att det inte är kliniskt hemma hos oss, golven torkas för sällan etc. Kan man inte det är nog hemstädning värt. Jag kan däremot inte leva med matrester/grus på golvet och leksaker överallt så det måste jag fixa med dagligen och det hade ju hemstädning en gång i veckan inte gjort nån stor skillnad för. Så vi städar på (nåja, hyfsat bra ändå..) själva tills vidare :)

Skönt att höra det här perspektivet. Jag känner ju som du, men har inte heller testat.

”Sällan-saker” som jag skulle kunna tänka mig hjälp med är dock att skura badrummen och slänga skräp. Vika in tvätt, vi tvättar utan att det är särskilt belastande men sen ligger allt rent kvar i IKEA-påsar fram till att det används igen 😅 Men då känner jag också att.. äsch det kan vi väl göra själva? Det är ju inte jättemycket. Samtidigt känns det som att vi just städar precis hela tiden så jag famlar lite i mörkret här efter lösningar. Vi kanske snarare bör se över på vilket sätt vi stökar ner. Vi lagar ju exempelvis mat varje måltid osv.
 
Gud jag skulle ÄLSKA att ha hemstäd 😅
Vara borta några timmar och komma hem till ett hem utan grus och hundhår överallt 🫠
Då måste man ju faktiskt ha lite undanplockat när de ska komma med tänker jag.

Här känns det som en bergsbestigning varje gång det ska städas eftersom det alltid är så jävla mycket grejer överallt. Att ha en hund och en treåring hjälper ej. Så när vi väl plockat undan blir absolut själv städningen lidande 😅😅
 
Jag har hemstäd och vill aldrig leva utan. De dammar ju alla plana ytor, städat toaletterna (även dusch och badkar) samt kök (spis, micro etc). Jag har hemstäd en gång/månad och drar bara dammsugaren över golvet ett par gånger däremellan, så jag tycker det gör stor skillnad.

Har drygt 100 kvadrat på två våningar, betalar en tusenlapp per gång för tre timmars städning (efter RUT-avdrag, men det dras direkt på fakturan).
 
Vi hade hemstäd i flera år. De kom varannan vecka och städade 4 h. Kommer inte ihåg priset men vi slutade med det för något år sedan så det kanske ändå inte är aktuellt.

Jag tyckte det var mycket värt att få komma hem till ett storstädat hem. Visst underhöll vi mellan gångerna men man slapp allt det där som görs mer sällan, typ lister/dammsuga under sängen/torka överallt osv.

Det är ändå stor skillnad på att dammsuga köket när det är skitigt på golvet eller att dammsuga hela huset och ta ut mattor och torka alla golv. Så för oss var det väl värt pengarna att bara behöva underhålla och inte göra det stora.

Vi slutade med städ dels pga pengarna när elpriser och inflation skenade men också för att de på slutet hade svårt att hitta bra personal, det var bara irriterande att upptäcka allt som missats och då behöva göra det själv trots att vi betalade för det
 
Jag har jobbat med hemstäd! Hos en del fanns det verkligen ett stort behov, typ 5-barnsfamiljer som inte hann med att få bort syltfläckarna från bord och golv, gamla tanter med 250kvm hus, läkarfamiljer som aldrig är hemma...

En del hade det säkert bara av bekvämlighet, det var aldrig särskilt äckligt hos dom, men vi som jobbade gick ju in på djupet i badrum etc på ett sätt som man sällan gör när man städar åt sig själv.

Jag tyckte det var ett trevligt jobb faktiskt, bra företag som jag jobbade åt.
 
Jag skulle gärna ha det! Men när en av oss är föräldraledig så blir det ju mycket mindre pengar så det får vänta tills vi både arbetar igen.
Någon som bäddar rent i sängarna, tvättar badrummen och torkar av alla ytor i köket låter drömmigt!
 
Jag tycker nog att det skönaste med köpt städning är att jag vet att det kommer att ske och att det inte är jag som behöver uppbåda energin för att det ska hända. Om det känns lite smutsigt i slutet av veckan tänker jag att det där är snart åtgärdat och behöver liksom inte lägga varken tankemöda eller energi på det.

På samma vis, och som någon annan också nämnde, är det också betydligt enklare att sopa undan lite grus i hallen eller gå ett varv i köket efter middagen eftersom jag mest bryr mig om att ta det mest synliga. Själva vetskapen att det kommer rengöras ordentligt om inte allt för lång tid hjälper mig mentalt. Jag tycker också att stök känns mer hanterbart (för mitt psyke då ☺️) om jag vet att det inte är smutsigt också.

Städhjälp mer sällan som en gång i månaden hade för mig nog mer stjälpt än hjälpt. I en barnfamilj utan jätteytor att bre ut sig på skulle jag säga att det tar en knapp vecka för smutsen att gro igen 😅 En av nackdelarna med städhjälp är just att man regelbundet får se en skinande blank version av sitt hem som man sen också behöver se förfalla efterhand fram tills nästa städning.

Vi har städning en gång i veckan och då byter de även sängkläder. Om det ligger ovikt tvätt framme och de har tid över brukar de även vika den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp