Hemmaträning :)

attempt

Trådstartare
Istället för att åka och hyra ett ridhus som kostar skjortan och som även blir en massa krångel med transport, isiga och hala vägar mm, så är det trevligt och roligt att träna hemma. Jag har så dålig fantasi, finns det någon som kan ge mig tips på olika "hinder", övningar och "stationer" man kan göra, t.ex med bommar, tunnor, konor, lådor, pallar, mm. Så att det blir lite som en trail bana. Det enda jag vet är att backa igenom bommar, sen står det still..
Tacksam för ideèr! :) :bump:

Sv: Hemmaträning :)

som du redan nämt backa mellan bommar i olika former ex.V,L &Z.
gör en egen enkel grind.
en bro kan man bygga av några lastpallar.
serpentiner mellan koner.
lägg bommar i en fyrkant & träna fram/bak delsvändning.
halter vid koner.
ta på & av en regnjacka.
rid över en pressenning.
mm listan kan göras lång! lycka till m träningen!!

Förutom att backa mellan bommar så kan du träna sidepass över dem. Ofta så kombineras de båda. Lägg upp en fyrkant med bommar och träna att vända i den. Krymp den när ni blir bättre. Ska du rida över en rad med bommar, lägg dem på lite olika avstånd så hästen får något att tänka på.

Och glöm inte paraplyet! Vet några som ridit omkring med det bara för att reta engelskryttare vars hästar blev "rädda" när folk i publiken hade paraply. Var försiktig om du galopperar med det bara, lillsyrran råkade få det till att vränga sig en gång.

Vill du göra lite mer med bron så kan du göra halt på den istället för att bara gå rakt över. Har du en låg bro kan du även gå över den från sidan. Är den någorlunda bred, och inte för hög, testa att vända på den.

Träna på att öppna grinden med både höger och vänster hand, öppningen både till höger och vänster, både bakdel och framdel först. Finns många sätt att gå igenom, och det händer att det specifieras i ett mönster vilken hand du ska använda och vilken ända som ska igenom först.

Träna på att släpa saker, bra om du vill rida ranchtrail. Var försiktig så inte hästen trasslar in sig i repet bara.

Träna på att inte äta växtlighet. De som vill jävlas med en trailbana, frestar ibland hästarna genom att sätta tex björkar på grindstolparna... Testar verkligen hästarnas uppfostran. Lite svårt att träna på vintern kanske.

/Ida

TACK för alla tips, mitt huvud vimlar av en massa saker jag ska göra nu :) Väntar bara på att snön ska flrsvinna och kärlen ur marken. Jag vill ha vår!

Sen fortsätter du med att göra detta ute i naturens ridhus...

dvs.. Rida på spångar
backa på trånga stigar när man avsiktligt har ridit fel
rida i diken, vattendrag och alla pölar man kan hitta
rida i svår terräng där du behöver "kringelkroka" för att ta dig fram
rida i trånga passager
rida i högt gräs/sly
Svänga mellan träd, backa runt träd/stenar
Rida över välta träd, sidepass över d:o
Rida i trappor (om man bor där det finns lite civilisation där man fixat trappor)
Rensa lite i naturen när man är ute (eller typ fixa ridväg åt andra) dvs släpa undan välta småträd, sly mm med lasson

mvh Eva

Liknande trådar

C
Hoppning Gör ett skolprojekt som innebär att planera ett ridhus som ska byggas. Det ska bl.a. vara för uthyrning och det ska fungera till alla...
Svar
4
· Visningar
1 433
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka