Hemmakok mot knott?

E

Elviramax

Min 3-åriga pålla som jag haft sen februari verkar ha ont av knotten hos oss. Nu ser jag att hon börjat klia sig i mankam o svansrot, mellan bakbenen är hon aldeles knottrig.

Har tvättat henne med en salt-och vinägerlösning och smörjt med skillingaryds hästsalva, och det verkar ha god effekt. Fast det håller ju inte de små j-larna borta... Svansen sveper oavbrutet på henne, medan kompisens svans hänger rakt ner...

Har hört om Switch, men vill hellre fixa nåt eget - av flera anledningar... Ideer?

Sv: Hemmakok mot knott?

OK, hade helst sluppit detta oxå... men måste man så måste man ... Täcker det även mellan bakbenen?

Det blir för kladdigt m olja.
Jag specialbeställde täcke m. juverskydd från bo..tt
Tillfällig bra skydd vid ridning är en blandning av äppelcidervinäger/vatten samt ättika .
Jag svampar även av min häst med äppelcidervinäger blandat i vatten
efter ridturer, det är mjukgörande samt håller odjuren på avstånd.

Alla sätt är bra utom de dåliga
Hej från hambo

Jag har ett likadant täcke, men vill att de ska få gå utan täcke ngn / år- o nu innan bromsen kommer.

Räcker det att smörja underredet med matolja som inte innehåller några kemikalier, så tar jag kletet. Faktiskt är det inte kladdigt alls.

Jag tycker det är för kladdigt att hålla på med samt att det fastnar ganska mycket lort i det. MEN det är ett billigt och bra alternativ
Hej från hambo

Förra sommaren använde jag mig av ett hemmakok på vatten, timjan och grönsåpa. Sprayade hästen 2 ggr i veckan och han slapp det värsta. Knotten tog till flykt när den sprayen åkte fram.

Koka upp 4 matskedar timjan i 1 liter vatten, låt stå och dra under lock i ett dygn, blanda sedan i 2 dl grönsåpa (luktar URK, men är effektivt).

Jag fick det här tipset av nån här på buke förra sommaren och måste säga TACK för det!

Eksemtäcke i detta fallet är ett måste. Använder också MD hästdeo som är superbra. Har aldrig använt MD förrut men börjat med det i år. Man ser hur knotten flyr:bump: Jag har tidigare gjort hemmagjord spray baserat på citronellaolja och andra dofter men MD funkar ännu bättre.
För att lindra klådan som redan uppstått finns ju en mängd olika salvor och krämer. Där får du prova dig fram vilket som passa dig och din häst bäst. Jag använder Nylander hästsalva till man, svans och juver. Läker ev sår jättefort.

Har läst förut om grönsåpan. Men hur blir det på hästen? Får för mig att det "klibbar" och blir geggit när man ej sköljer ur.
Vi tvättar täckena i grönsåpa, men sköljer ur de ordentligt.

Att tvätta hästen i ättika var något nytt. Äppelcidervinäger har jag använt men ättika?? Hur mycket ska man blanda ut det då??

Annika_38: grönsåpa blir väl inte klibbigt, det blir väl bara kladdigt eller? Skölja täckena väl kanske inte behövs, räcker nog bara att skölja ur dom så det värsta spåan försvinner.
Det var bara en tanke.

Grönsåpa är en ur-gammal huskur mot eksem och hudproblem. Tror inte det behövs sköljas ur i nån större bemärkelse (det är ju inte yes eller ariel precis).

Ättika o vinäger påverkar ph-halt, (ung. samma sak egentligen). Testa själv på ett myggbett - lindrar klådan direkt, båda produkterna.

Har gjort uppkok med timjan idag, tänkte blanda i grönsåpa i morgon o testa. Återkommer med resultatet :smirk:

Min häst mådde bara bra i pälsen, inget klet eller kladd utan pälsen var mjuk och mysig :) det är ju inga stora mängder som man använder heller.

Till TS: Hoppas det funkar lika bra på din som det funkade på min!

Mitt timjanvatten är klart, men tösen tyckte inte om sprayflaskan - fy så hemskt. Det blir till att svabba med trasa/svamp.

Lovar att återkomma med resultatet. Tills dess: Tack :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka