Hemmagjort godis!?

LindgrenV

Trådstartare
Jag är i akut behov av något sött! Tänkte därför göra någon form av hemmagjort godis, men jag vet inte vad jag ska göra med det jag har hemma. Någon som har något klockrent recept?

Detta är vad som finns att tillgå:

Sirap
Honung
Vaniljsocker
Havregryn
Bakpulver
Ägg
Smör
Kokos
Valnötter
Pumpafrön
Solrosfrön
Linfrön
Sesamfrön
Äppelmos
Jordgubbssylt
Aprikosmarmelad
Blåbärssylt
Strössel
Kaffe
Te

Eh ja, haha :p
Finns det nåt sätt man kan kombinera detta på? :idea:
 
Sv: Hemmagjort godis!?

Du har ingen kakao hemma?

Annars kunde du göra chokladbollar.

Receptet gäller för 35 st


Ingredienser
100 g smör, rumsvarmt
1 1⁄2 dl strösocker
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk vatten/kallt kaffe
5 dl snabbhavregryn
Rulla i kokos

Får se om jag kommer på något mer.
 
Sv: Hemmagjort godis!?

Man kan ersätta sockret med sirap eller honung va?
Vaniljbollar kanske? Eftersom jag inte har någon kakao...
 
Sv: Hemmagjort godis!?

läste nu att man kan hoppa kakaon om man tar lite extra vaniljpulver i, så blir det vita bollar istället.
Det verkar som du kan hoppa över sockret men läste att du kan ha i nötter för lite extra smak. Så valnötterna borde funka :)
 
Sv: Hemmagjort godis!?

Blev nån jäkla smet av havregryn, smör, sirap och vaniljsocker :p Alldeles för smetigt att göra bollar av men det stillade det extrema sockersuget i alla fall :angel:
 
Sv: Hemmagjort godis!?

Det är så sjukt gott så man nästan svimmar:p ska se om jag lyckas kopiera in recepteo.med mobilen:)
 
Sv: Hemmagjort godis!?

Så bra att det löste sig :p

Se till att ha kakao och mjöl hemma, då har du många fler valmöjligheter.
 
Sv: Hemmagjort godis!?

.

enkel sats (dubbla gärna, lika bra):

17-19 dl poppade popcorn
1,8 dl farinsocker (packat i måttet)
1/4 tsk salt
85 g smör
45 ml ljus sirap
1/4 tsk bikarbonat
1/2 tsk vaniljextrakt (man får väl höfta lite med vaniljsockret istället)

Häll popcornen i en långpanna. I en tjockbottnad kastrull på medelvärme rör du ihop smör, salt, socker och sirap. Rör hela tiden tills det kokar, då ska det koka i fem minuter utan omrörning. Ta från värmen, tillsätt bikarbonat och vanilj (rör ihop!).

Häll geggan över popcornen och rör försiktigt tills allt är täckt. Baka i ugnen på 150 grader i 15 minuter, ta ut och rör om efter halva tiden.

Häll ut på bakplåts- eller smörgåspapper och låt kallna.
I lufttät burk kan de tydligen hålla hur länge som helst, men iaf här hemma är de slut på en kväll :angel: ]

Edit: jag har bara använt vanligt socker och så poppar jag micropop, gärna med smörsmak:d
 
Senast ändrad:
Sv: Hemmagjort godis!?

Om du har vanlig Oboy och lite mjölk går det att göra en snabb och lagom onyttig chokladpudding: sätt sex teskedar Oboypulver i en skål och två och en fjärdedels (typ en liten slurk bara) tesked mjölk och blanda, voila, chokladsmet! :)
 
Sv: Hemmagjort godis!?

Det är just därför jag inte har sånt hemma - då är det nämligen mycket större chans att jag trycker i mig allt onyttigt som går att hitta :p När jag inte har massa sött hemma tänker jag inte heller på att jag har det och sockersugen håller sig mer frånvarande :D
 
Sv: Hemmagjort godis!?

Hehe, finns väl ingen åldersgräns på den heller...:D en annan grej jag gjort när jag haft extrem godisabstinens är att jag tagit bitar av vitt bröd (limpa smakar bäst tror jag) och strött Oboypulver över dem och stoppat i munnen :D helt gott, smakar som bröd med nutella på (se bara till att inte andas in när du äter brödbiten, då får du pulvret i halsen ;) ) milkshake kan ju också vara ett sätt att stilla sötsuget, eller så har du ett kexpaket alltid redo i skåpet ;)
 
Sv: Hemmagjort godis!?

Jag tog sirap istället ..deeet blev sött :o
Var kanske gott då förstås...
 
Senast ändrad:
Sv: Hemmagjort godis!?

Åh, eftersom att tråden handlar om hemgjort godis måste jag dela med mig av min personliga favorit (jag äääälskar den där kolan man gör runt jul!).

Snabbkola:
50 g smör eller margarin
1/2 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap

Rör ihop i en djup tallrik, in i micron och vrid igång den. Rör om då och då och när sockret är smält är den färdig att hällas upp på bakplåtspapper, låt svalna och klipp i bitar (eller sleva i sig direkt från tallriken...). Tadaa! Snabbkola!

Sambon hade tydligen lärt sig receptet på scouterna som yngre, alla barnen blev glada på nolltid ;)
 
Sv: Hemmagjort godis!?

Om du har vanlig Oboy och lite mjölk går det att göra en snabb och lagom onyttig chokladpudding: sätt sex teskedar Oboypulver i en skål och två och en fjärdedels (typ en liten slurk bara) tesked mjölk och blanda, voila, chokladsmet! :)

Var är spysmileyn? :eek: Låter sjukt vidrigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp