Hemmagjort för hovarna?

Cezzan

Trådstartare
När man är sjukskriven och arbetslös så är det skralt om pengar....
Tänkte därför höra om det finns något man kan mixtra ihop själv i stället för att köpa hovfett/hovolja.

:confused:

Sv: Hemmagjort för hovarna?

Okej! Jag funderade på att det måste fungera med vanlig olja.
Tack! :bow:

Annars är det ännu billigare att låta bli att använda olja/fett på hovarna!!

Fett på hovarna gör att hovarna inte kan ta åt sig vatten ,skapar dessutom en perfekt tillväxtmiljö för bakterier och svamp att gro under fettet .Blä..
Inte bra alltså.. :angel:

Cezzan skrev:
När man är sjukskriven och arbetslös så är det skralt om pengar....
Tänkte därför höra om det finns något man kan mixtra ihop själv i stället för att köpa hovfett/hovolja.

:confused:

Tillför inte fett/olja på hovarna. Skall något tillföras så är det enbart vatten, det trodde jag var allmänt känt bland hästfolk. Det blev väl det billigaste alternativet?

Hälsning Maja

Fodertran funkar bra, och vanlig matolja/annan vegetabilisk olja.

All olja hindrar i viss mån hovarnas förmåga att ta upp vatten, men det håller också i viss mån kvar vattnt som är inne i hoven sas.

Jag använder vegetabilisk matolja (ur dunk) på sommaren, på order från hovslagaren, när det är torra somrar, och det är skillnaden mellan torra hovar som spricker, och hovar som håller sig fina.

Bäst är dock vattenbad, dock har jag dåliga möjligheter att erbjuda det då mina vägrar stå med fötterna i hinkar... Jag brukar dock överfylla vattenkaren så det rinner ut vatten runt omkring och blir lite blött i jorden där. Dessutom spolar jag vatten på hovarna en stund innan jag oljar.

Fett använder jag aldrig, inte hovolja (som man köper färdig) heller.

det bästa för hoven är att få vara på växlande underlag som ibland är tort och ibland är vått... det går bra att använda matolja i det syftet att bevara den fukt som finns i hoven. hoven ska alltid vara fuktig när man använder oljan spola gärna hoven med vatten innan... men om du inte har några problem med hästens hov så skulle inte jag smörja med olja. Se till så att hästen får ett varierande underlag så kommer du inte behöva smörja...

Jag fick tipset av min hovslagare att massera in olja längst upp på hoven. Den olja som är bäst att använda är rapsolja. Om hästen går i fuktigt gräs tillför det fett till hoven och rapsolja är den olja som ligger närmast naturen och därför är det ungefär samma effekt som att låta hästen gå i gräs som är fuktigt av t.ex. dagg.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
755
Senast: Squie
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 938
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?