Hemmagjord foderautomater för box

Ok, så den timern du har tål att gå på konstantström utan att bli överhettad. Har du ett batteri eller ett till vardera låda? Dum fråga kanske men jag är kass på elektronik.

Ett batteri driver utan problem tio lådor.
Timern är gjord för att ha konstant ström, så förstår inte riktigt hur du menar där? Timern behöver ju ha ström för att fungera?
 
Ett batteri driver utan problem tio lådor.
Timern är gjord för att ha konstant ström, så förstår inte riktigt hur du menar där? Timern behöver ju ha ström för att fungera?
Ok.
Den timern som är på bilden har ju eget batteri och funderade på om man skulle koppla strömmen direkt till magneter istället och att man satte en "omkopplare" (vet inte vad det heter) som slår av strömmen via timern. Jag är dålig på att förklara i text vad jag menar men hoppas du hänger med på hur jag tänkte.
 
Ok.
Den timern som är på bilden har ju eget batteri och funderade på om man skulle koppla strömmen direkt till magneter istället och att man satte en "omkopplare" (vet inte vad det heter) som slår av strömmen via timern. Jag är dålig på att förklara i text vad jag menar men hoppas du hänger med på hur jag tänkte.

Det batteriet räcker bara för att driva klockan i den, så man slipper ställa in tid och programmering vid strömavbrott. Den orkar inte driva elektromagneten. Timern gör ju just precis det du vill - slår på och av strömmen till magneten på inprogrammerade tider. Så nej jag är inte med på vad du menar tyvärr?

Timern ligger strömbelastad hela tiden. Den styr i sin tid elektromagneten utefter programmeringen. Dvs när elektromagneten ska ha ström och när den inte ska ha ström. Tex så är en låda programmerad så att timern slår på ström till magneten kl 07.00. Strömmen bryts kl 04.00. Dvs mellan 07 och 04 är det ström till magneten. Jag kan stänga luckan och fylla när jag vill under den tiden. Kl 04 bryts strömmen och magneten släpper. Försöker jag stänga luckan och fylla mat klockan 06 kommer det misslyckas eftersom magneten inte har nån ström då och inte kommer dra.

Stänger jag luckan kl 07, och sen kopplar från batteriet kl 08 så kommer luckan fälla - strömmen brytas till magneten - men timern kommer med sitt inbyggda batteri behålla tid, programmering osv. Så om jag kl 09 kopplar på batteriet så behöver jag bara stänga luckan och allt funkar som innan, inget behov av att programmera timern igen.

Men ingen ström till timer så drar inte elektromagneten.

Om timern:
Inspänning: 12 Volt.
Ström / Brytförmåga/Max last : max 16 Ampere
Reläet kan styra 230 V, uret måste dock alltid ha 12 V som styrspänning.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 915
Senast: Lyckan i Halland
·
B
Hästvård Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box...
29 30 31
Svar
611
· Visningar
37 946
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp