Hemmagjord foderautomater för box

lovehorses

Trådstartare
Vi är i startgroparna att fixa foderatomat för box. Vi har timer och låsningssystemet hemma men nu är det lådan som är det svåra.
Behöver ideer på vad som funkar bäst.
Det behöver bara rymmas några kg hö i den. Min tanke är att den ska öppna sig tidig morgon, säg vid 04 tiden. Då är de inte vrålhungriga när jag kommer vid 06-07 tiden.
Den ska vara lättanvänlig och så billig att laga/köpa/hitta som möjligt.

En ide som också slog mig är att ha det för lusern, istället för hö så ger man lusern.Mindre låda för lusern, lättare att bygga. Men hur mycket lusern måste man ge då för att få hästarna någolunda mätta?
Behöver bolla med er lite, vad har ni byggt?
är lusernlåda en bra ide?
 
Tycker det är svårt att svara på när man inte vet hur länge hästarna varit utan foder när lådan öppnas.
Så när kommer dom in på kvällen?
Hur mycket får dom då att äta?
Vad är det för typ av häst, storlek, ålder och användningsområde?
Vet man det så kanske man kan säga hur mycket och om det funkar med lusern istället.
 
TS : vad för strö står dina hästar på ? Jag har aldrig varit med om att några hästar varit vrålhungriga när de står på halm ...

Ang lusern eller Hö : hur mätta hästarna känner sig är ju kopplat till tuggtiden snarare än mängden bukfylla. Lusernhack är ju väldigt smakligt ich dessutom lätttuggat så en sån giva tuggar de ju i sig snabbare än ett långstråigt Hö/silage ...
 
Jag har timerstyrda med elektromagnet. Minns inte måtten, men de känns inte bökigt stora men rymmer typ 5 kg hö kanske (jag ger silage plus halm så svårt uppskatta hö). Magneten klarar hålla 25 kg, så man kan ju bygga så stort/litet man tycker är lagom.

Har två per box inne (24 och 04) och flera ute. Lätt en av de bättre saker jag gjort.
 
Tycker det är svårt att svara på när man inte vet hur länge hästarna varit utan foder när lådan öppnas.
Så när kommer dom in på kvällen?
Hur mycket får dom då att äta?
Vad är det för typ av häst, storlek, ålder och användningsområde?
Vet man det så kanske man kan säga hur mycket och om det funkar med lusern istället.
De är inne mellan ca 20.30 - 06.30.
Den äldre hästen får 3 kg hö, den yngre lättföddare hästen får 2 kg hö. De har halm i småmaskigt hönät men de har de den senaste tiden inte rört. Nästa vecka får jag analys på fodret så då vet jag mera hur jag ska lägga upp det.
Häst 1 är 18 år, sk för tillfälle gå lite upp i vikt men framför allt i muskler. Hobbyridning.
Häst 2 är 4 år, under inridning. Lättfödd.
De får 4 mål/dag just nu.
Men hö lådan i boxen tänker jag mig att man sa kunna ge ex 1-2 kg vid 04 på morgonen, just för att få mer utspridning av maten. Och sen om det är en häst som behöver mer mat under dygnets timmar så kan hen få mer på det viset. Svårt att förklara i skrivandet.
Hoppas ni förstår något av det jag skrev. :)
 
De är inne mellan ca 20.30 - 06.30.
Den äldre hästen får 3 kg hö, den yngre lättföddare hästen får 2 kg hö. De har halm i småmaskigt hönät men de har de den senaste tiden inte rört. Nästa vecka får jag analys på fodret så då vet jag mera hur jag ska lägga upp det.
Häst 1 är 18 år, sk för tillfälle gå lite upp i vikt men framför allt i muskler. Hobbyridning.
Häst 2 är 4 år, under inridning. Lättfödd.
De får 4 mål/dag just nu.
Men hö lådan i boxen tänker jag mig att man sa kunna ge ex 1-2 kg vid 04 på morgonen, just för att få mer utspridning av maten. Och sen om det är en häst som behöver mer mat under dygnets timmar så kan hen få mer på det viset. Svårt att förklara i skrivandet.
Hoppas ni förstår något av det jag skrev. :)

Varför så sent som 04? När får de sista kvällsmaten?
 
De får hö när de kommer in vid insläpp. Visst kan jag sätta det senare på natten också...

Tänker också på att det beror på när de får sista kvällsmaten.

Tänker dock att för mina hästar hade troligen just 04.00 passat väldigt bra eftersom de får det sista mellan 23-24, har att äta i ca 1,5-2 timmar och sedan får vid 07.00 - 08.00 på morgonen.

Så småningom vill jag ha en fodring på natten också. Det vore himla smutt.
 
67072_528081277287850_1138008459_n.jpg


1422607_528081377287840_1219775716_n.jpg

17973823_1276193305809973_6848487370626093152_o.jpg


Orkade inte leta mer efter bilder men kan ta bilder när de är stängda om så önskas.

Finns en film på i drift men tveksam om den funkar att länka då den ligger på FB
 
Hur har du kopplat från lådan? Är det till ett batteri?

Batteri ja. Man kan koppla till 220 v med. Men när strömmen bryts öppnar magneten. Dvs blir det strömavbrott öppnar alla lådor. Så jag kör 12 v batteri med påkopplad underhållsladdare (smartladdare) hela tiden.
 
Batteri ja. Man kan koppla till 220 v med. Men när strömmen bryts öppnar magneten. Dvs blir det strömavbrott öppnar alla lådor. Så jag kör 12 v batteri med påkopplad underhållsladdare (smartladdare) hela tiden.
Ok, så den timern du har tål att gå på konstantström utan att bli överhettad. Har du ett batteri eller ett till vardera låda? Dum fråga kanske men jag är kass på elektronik.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 915
Senast: Lyckan i Halland
·
B
Hästvård Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box...
29 30 31
Svar
611
· Visningar
37 946
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp