Hemmabyggt sovloft?

Stereo

Trådstartare
Jag vill ha ett stort sovloft i min nya lägenhet och har hittat en handfull hantverkare som kan komma hem och bygga ett åt mig, efter mina specifikationer. Det skulle säkert bli jättefint och bra, men priserna för det jag vill ha verkar ligga på mellan 35 000 - 50 000 kr och jag har tyvärr inte riktigt de pengarna just nu...

Därför har jag funderat på att bygga ett själv. Jag är helt okej händig, kan hantera borr och såg utan större problem, men har antagligen ingen som kan hjälpa mig.

Min nya lägenhet ser ut så här:
1F2B1430-57C7-4F5B-AB4F-28F526554D05.png

Det röda är storleken på min säng. Det gröna är önskvärd storlek på loftet, och det lila är drömloftet - om det får plats ovanför dörrkanten.

Tänker mig att jag bultar fast ordentliga reglar i väggarna "uppåt" och till vänster i bild, och bygger någon slags ram ut från dem, som jag sedan fäster i taket med beslag jag hittade på nätet hos en av firmorna jag nämnde ovan. I denna ram lägger jag fler reglar, sedan plankor, sedan säng. Under ramen kan jag sedan fästa spottar eller andra lämpliga lampor.

Vad tror ni? Är det någon som har byggt ett själv? Vad behöver man tänka på? Tips och ideér?

Hm. Det låter som att du behöver Jonas en helg. ;)

Sovloftet i hallen blir väl knepigt vad gäller placering av stegen.. Du måste ju kunna komma upp och ner på något smidigt sätt. Hur hög är takhöjden?

Hm. Det låter som att du behöver Jonas en helg. ;)

Sovloftet i hallen blir väl knepigt vad gäller placering av stegen.. Du måste ju kunna komma upp och ner på något smidigt sätt. Hur hög är takhöjden?
Är Jonas för utlåning? Jag bokar gärna i så fall! :D

3m. Jag hade tänkt ha en flyttbar stege, till att börja med, men sedan vill jag helst ha en bokhylla i form av en trappa. :)

Jag har byggt flera själv. Det är jättelätt om man är någorlunda händig. Använde 2x4 reglar. Skruvar fast en läkt i väggen sen pressar jag fast den med två långsidor. Använd rejäla saker så håller det. Pinterest kan säkert hjälpa dej.

Vad är det för väggar? Går det att fästa i dem? En del hus (framförallt från 30-40-talen tror jag) i Stockholm har väggar av någon sorts komposit material. Inte ens en liten bokhylla går att hänga upp. Gissar att det inte är helt lätt att förankra ett så stort loft på en tegelvägg heller. Jag hade nog satsat på ett loft som i huvudsak har sin tyngd vilande på ben, men som självklart ändå måste vara väl förankrat i väggarna. (Men jag kanske missförstod jag att du vill ha en frihängande konstruktion?)
/ Mamman (som i sin ungdom jobbade på John Wall där dåliga väggar var ett vanligt problem för kunderna)

Jag och min pappa byggde ett sovloft, det är enkelt ;)

Jag hade garderober under "huvudänden" av sängen och la helt sonika sängen på dessa, i andra änden satte vi fast 2"x4" i väggen och ner mot golvet och sen ett stödben i "sista" hörnet.
I mitt fall va de ju då bara sängen som va loftet, inga hyllor eller nåt...

I ditt fall om du vill ha det lila som loft skulle du ju tex kunna ställa garderober "mitt under" (eller nja närmre dörren kanske) så slipper du fula "stolpar" och använder garderoberna som dels förvaring men även som lite "avskiljning" när du går in genom dörren (eller bokhyllor i stället för garderober)
Då behöver du bara nånting längs med väggarna beroende på vad du tänkt dej som "golv" under sängen.

Vad är det för väggar? Går det att fästa i dem? En del hus (framförallt från 30-40-talen tror jag) i Stockholm har väggar av någon sorts komposit material. Inte ens en liten bokhylla går att hänga upp. Gissar att det inte är helt lätt att förankra ett så stort loft på en tegelvägg heller. Jag hade nog satsat på ett loft som i huvudsak har sin tyngd vilande på ben, men som självklart ändå måste vara väl förankrat i väggarna. (Men jag kanske missförstod jag att du vill ha en frihängande konstruktion?)
/ Mamman (som i sin ungdom jobbade på John Wall där dåliga väggar var ett vanligt problem för kunderna)
Det är en bra fråga. En av firmorna som jag pratat med kommer ut och gör en besiktning av väggar och tak för att kolla förutsättningarna innan de ger mig en offert, eventuellt kan jag snylta på deras bedömning...

Men om jag inte gör det, hur kollar man sina väggar? Finns det något smidigt litet verktyg som man kan använda, kanske? :p Det är "betongväggar" i huset, men jag har förstått att det är skillnad på betong och betong och att det inte garanterar att det är bra väggar att fästa i. När jag tittade på lägenheten fanns det där en väggmonterad bokhylla full med böcker, men det är ju lite skillnad på en bokhylla och en säng, framförallt eftersom att en säng också ska tåla en hel del... rörelse, så att säga.

Du uppfattade rätt att jag helst vill ha en frihängande konstruktion, men om det är väldigt svårt eller till och med omöjligt får jag tänka om.

Det är en bra fråga. En av firmorna som jag pratat med kommer ut och gör en besiktning av väggar och tak för att kolla förutsättningarna innan de ger mig en offert, eventuellt kan jag snylta på deras bedömning...

Men om jag inte gör det, hur kollar man sina väggar? Finns det något smidigt litet verktyg som man kan använda, kanske? :p Det är "betongväggar" i huset, men jag har förstått att det är skillnad på betong och betong och att det inte garanterar att det är bra väggar att fästa i. När jag tittade på lägenheten fanns det där en väggmonterad bokhylla full med böcker, men det är ju lite skillnad på en bokhylla och en säng, framförallt eftersom att en säng också ska tåla en hel del... rörelse, så att säga.

Du uppfattade rätt att jag helst vill ha en frihängande konstruktion, men om det är väldigt svårt eller till och med omöjligt får jag tänka om.
Nummer ett är att knacka på dem. Hur låter det? Stumt, hårt, ihåligt? Försök att göra ett hål med en pryl eller liknande någonstans där det inte syns. Är det en reglad vägg med gipsplattor (inte så troligt) så är det först några cm med gips och sedan "tomt". Lättbetong, komposit och liknande går det ganska lätt att göra hål i, brukar vara gråaktigt i färgen. Tegel brukar också gå att "rispa" lite, är oftast rött (eller gult). Betong är stenhårt och går inte att sticka hål i. Tegelväggar kan vara uppbyggda på olika sätt, men tror att de oftast är mer eller mindre ihåliga efter en stens bredd. Vet inte hur de är att ha stor belastning i - du bör nog vända dig till någon som har kunskap/erfarenhet av äldre byggnadsteknik om du har tegelväggar.
Ska den vara frihängande så måste det ju även gå att förankra i taket på ett säkert sätt. I det yttre hörnet blir det ju ganska långt till väggarna. Kanske kan det vara bra med någon form av konsol för att föra över tyngd till upphängningen i väggen.
Kanske är jag överdrivet nojig, men om byggfirman inte kan visa goda referenser på liknande projekt (vad avser storlek och väggtyp) så hade jag nog velat att någon hade räknat på det hela. Ska du bygga själv så behöver du ju definitivt hjälp med konstruktion, dimensionering och infästningar. att bygga en konstruktion som vilar på pelare (motsvarande) är så mycket enklare.
Att låta någon lägga tid på att komma ut och titta om du redan vet att du inte kommer att anlita företaget tycker jag känns lite ofint.

Vi har haft ett sovloft. En regel i väggen, två stolpar ner på andra sidan med en brant trappa. Min sambo byggde den själv.

husets ägare borde ju veta vad väggarna håller för tänker jag.

men fästen för bjälkar i väggen samt stödstolpar ner mot golvet borde hålla. så att stolparna är de som bär loftet förutsatt att golvet också håller för tyngden och inte bara består av tunn spånskiva typ..

sen kan man ju göra platsbyggda hyllor mellan stolparna t ex eller ngn annan form av förvaring :).

Jag och min pappa byggde ett sovloft, det är enkelt ;)

Jag hade garderober under "huvudänden" av sängen och la helt sonika sängen på dessa, i andra änden satte vi fast 2"x4" i väggen och ner mot golvet och sen ett stödben i "sista" hörnet.
I mitt fall va de ju då bara sängen som va loftet, inga hyllor eller nåt...

I ditt fall om du vill ha det lila som loft skulle du ju tex kunna ställa garderober "mitt under" (eller nja närmre dörren kanske) så slipper du fula "stolpar" och använder garderoberna som dels förvaring men även som lite "avskiljning" när du går in genom dörren (eller bokhyllor i stället för garderober)
Då behöver du bara nånting längs med väggarna beroende på vad du tänkt dej som "golv" under sängen.
Tänkte ha skrivbordet under sängen och garderober i hallen, skulle verkligen vilja slippa ben... men någon slags bokhylla skulle nog kunna funka. Hmm. Får fundera lite!

Om du googlar typ "studio apartments loft" kommer du att hitta en del innovativa grejor från riktigt små lägenheter i exempelvis New York och San Francisco. Såg bland annat ett exempel där loftet vilade på två rejäla väggar, den bestod av en dubbelsidig, specialbyggd bokhylla och den andra av en falsk vägg som alltså stod mot/var fastsatt i befintlig vägg. Under loftet var matbordet men det funkar ju även med skrivbord.

Det loftet hade kostat mycket att bygga, men det behöver det nog inte göra.

Nummer ett är att knacka på dem. Hur låter det? Stumt, hårt, ihåligt?
Jag knackade på väggarna på visningen och de var stenhårda. Kändes som väggarna i min nuvarande lägenhet som är så hårda att ingen av de tre (!) slagborrar vi hade i familjen klarade av dem, utan jag fick hyra in någon som satte upp ett par hyllor.

Så det är definitivt inte gips i alla fall, men det kanske inte säger så mycket ändå? Ska se om jag kan göra ett litet hål nånstans och se vad som kommer ut. Tack för tips!

Kanske är jag överdrivet nojig, men om byggfirman inte kan visa goda referenser på liknande projekt (vad avser storlek och väggtyp) så hade jag nog velat att någon hade räknat på det hela. Ska du bygga själv så behöver du ju definitivt hjälp med konstruktion, dimensionering och infästningar. att bygga en konstruktion som vilar på pelare (motsvarande) är så mycket enklare.
Att låta någon lägga tid på att komma ut och titta om du redan vet att du inte kommer att anlita företaget tycker jag känns lite ofint.
De har byggt sovloft i flera år verkar det som, har massor med referenser på hemsidan och säkert närmare hundra bilder på olika loft. När jag pratade med honom var han också väldigt tydlig med att han inte kunde lämna någon offert innan han fått undersöka väggar och tak. Han VERKADE kunnig i alla fall... :p

Men ja, det känns lite ofint, minst sagt. Vill bara undersöka om jag kan bygga själv innan jag avbokar mötet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka