Hemma från jobbet efter en anhörigs bortgång?

iNHALE

Trådstartare
Har en nära bekant som i sin tur har en förälder som just nu är i slutskedet av livet och inom de närmaste dagarna kommer gå bort i sviterna av en svår, långdragen sjukdom. Personen i fråga har under det senaste året tagit ut mycket anhörigvård från jobbet både för att hjälpa sin förälder och för att själv få tid att andas lite och bryta stressen på jobbet. Som jag har förstått det som så förfaller ju dessa anhörigdagar om den anhöriga går bort. Frågan är nu då, vad händer efter dödsfallet rent jobbmässigt? Om ens anhörig dör på en tisdag, förväntas man då vara på jobbet på onsdag, och ifall man inte orkar detta, är det då "vanlig" sjukanmälan som gäller precis som när man har halsfluss? Sparade vanliga semesterdagar? Jag vet att man har lov att ta ut speciell ledighet för begravningar osv men detta är ju något annat.

Hur går man tillväga och hur funkar det?

När min mamma gick bort (rätt många år sedan) så var jag hemma dagen efter den natt hon dog och hade ledigt hela dagen hon begravdes. Dessa två dagar var betald ledighet. Tror dock att det man har rätt till är en dags betald ledighet i samband med nära anhörigs död (make/maka, förälder, syskon, barn).

Precis som andra redan sagt, är det sjukskrivning som gäller om man behöver vara hemma från jobbet mer än så.

Man sjukskriver sig själv 8 dagar först. Om man behöver vara hemma mer enbart pga återhämtning så är det nog egentligen semester som gäller.

Det är inga problem att få ett läkarintyg för att man mår dåligt/sörjer. Då kan man vara hemma 14 dagar totalt. Sen dag 15 och framåt blir ju FK inblandade och de kanske inte godkänner.

Har en nära bekant som i sin tur har en förälder som just nu är i slutskedet av livet och inom de närmaste dagarna kommer gå bort i sviterna av en svår, långdragen sjukdom. Personen i fråga har under det senaste året tagit ut mycket anhörigvård från jobbet både för att hjälpa sin förälder och för att själv få tid att andas lite och bryta stressen på jobbet. Som jag har förstått det som så förfaller ju dessa anhörigdagar om den anhöriga går bort. Frågan är nu då, vad händer efter dödsfallet rent jobbmässigt? Om ens anhörig dör på en tisdag, förväntas man då vara på jobbet på onsdag, och ifall man inte orkar detta, är det då "vanlig" sjukanmälan som gäller precis som när man har halsfluss? Sparade vanliga semesterdagar? Jag vet att man har lov att ta ut speciell ledighet för begravningar osv men detta är ju något annat.

Hur går man tillväga och hur funkar det?

Många företag (så gör vi där jag arbetar) erbjuder upp till 10 dagars permission vid närståendes bortgång, och då definieras närstående som en person man bor ihop med (maka/make/sambo/barn).

Vid andra närståendes dödsfall så erbjuds normalt 1 dags permission för begravningen.

Men det är ingen lag, det är upp till varje företag att bestämma om alternativt regleras i en del kollektivavtal. Det finns en lag som ger rätt till själva ledigheten ,men inte betald ledighet.

http://www.begravningssidan.se/ledighet-vid-dodsfall-och-begravning/

Det är inga problem att få ett läkarintyg för att man mår dåligt/sörjer. Då kan man vara hemma 14 dagar totalt. Sen dag 15 och framåt blir ju FK inblandade och de kanske inte godkänner.

Jag fattade det som att det var återhämtning efter att ha tagit hand om anhörig under en längre tid på ett ansträngande sätt. Det är inte sorg.

Sedan huruvida man kan få ett läkarintyg ändå berörde jag inte i mitt svar.

Ja, om man är sjuk.
Annars, annan ledighet.
Många arbetsgivare har några dagar de tillåter en att ta ut.
Jag fick sjukskriva mig efter mammas död men det var mest för att jag helt enkelt inte kunde sova efter många vaknätter.
Var kanske sjukskriven efter syrrans med pga chock men inte efter pappas död

Sjukskrivningen gäller men det är bra att vara medveten om att det kan vara mycket svårt att få försäkringskassan att godkänna sjukskrivningen för den krisreaktionen som sorgen gett. För det är för krisreaktionen man kan bli sjukskriven, inte för att man har förlorat någon nära även om det såklart är vad som har utlöst krisreaktionen men det är inte det viktiga för fk vilket kan vara bra att veta.

Tror att det är kollektivavtalet som avgör. När jag var insatt hade man rätt att vara ledig i samband med någon närståendes bortgång. Annars får man ju sjukskriva sig om sorgen är för tung för att kunna arbeta.

Beror helt på kollektivavtal. Förrförra hade upp till fem dagar betald ledighet, samt betalt ledighet för begravning. Nästa noll dagar men en ledig dag för begravning. Nuvarande vet jag inte men man får ledigt med betalning för begravning. Men det är kollektivavtalet som styr. (Nuvarande avtal ger en dags betald ledighet för flytt med etc. Kan skilja enormt i olika avtal)

Beror helt på kollektivavtal. Förrförra hade upp till fem dagar betald ledighet, samt betalt ledighet för begravning. Nästa noll dagar men en ledig dag för begravning. Nuvarande vet jag inte men man får ledigt med betalning för begravning. Men det är kollektivavtalet som styr. (Nuvarande avtal ger en dags betald ledighet för flytt med etc. Kan skilja enormt i olika avtal)

Nu har ju inte alla kollektivavtal. Så då är det företaget som bestämmer hur det fungerar. Vi har bestämt att man får upp till 10 dagars permission. Tyvärr fick vi nyligen anledning att praktisera bestämmelsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka