Hemgjort möbelpolish

Jillybean

Trådstartare
Jag älskar antikviteter (mycket passande eftersom jag bor i ett 150 år gammalt hus) och har således ett antal antika trämöbler (sekretär, brudkista, vitrinskåp, bord och byråer). Jag tar hand om dem på bästa sätt vilket innebär att modernt möbelpolish är ett stort no-no. De innehåller nämligen silikon vilket som inte alls är bra för gammalt trä. Har således hittills använt specialpolish som givetvis är svindyrt.

Men idag gjorde jag för första gången eget polish och det blev så bra att jag ville dela med mig av receptet! Du behöver:

Olivolja
Bivax
Färskpressad citronjuice

Riv bivaxet på den grova sidan av ett vanligt rivjärn. OBS! Riv INTE tumknogen, det gör ont och blöder en massa. :angel:
Blanda det rivna bivaxet med oljan (mängderna beror på oljans kvalitet men 3 delar olja till 1 del bivax gick bra för mig). Värm blandningen i mikron (20 sekunder i taget) eller i vattenbad. Rör om tills bivaxet löst sig. Sila 2-3 msk citronjuice och häll i. Blandningen ska vid det här laget vara ganska tunn, den tjocknar rejält allt eftersom den svalnar. Fortsätt att röra om då och då medans polishet svalnar. Förvara polishet i en behållare med tätt slutande lock.

Funkar kanon, luktar jättegott och är miljövänligt!
 
Sv: Hemgjort möbelpolish

Spännande, receptet kopierat och nu ska jag bara få tag i bivax :)
 
Sv: Hemgjort möbelpolish

Det måste jag testa nu när jag har börjat städa med mina MIRAKELTRASOR. Men var hittar man bivax? Har bivaxsalva men den innehåller nog en massa annat krafs också.:)
 
Sv: Hemgjort möbelpolish

Jag hittade det på vår hälsokostaffär. Om inte annat borde väl biodlare ha det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp