megin

Trådstartare
i onsdags hittade jag min häst i hagen med ett stort hematom på högerbak, hästen hade väldigt svårt att lyfta benet men stödde bra på det. han var dock väldigt öm över svullnaden. jag hade fått finadyne utskrivet samma dag för ett svullet öga, så efter att ha pratat med vet fick han det och jag försökte kyla så gott det gick med vatten.
dagen efter var han mycket bättre, rörde sig frivilligt i hagen och var knappt öm när man tog på det. hematomet hade "runnit" nedåt på benet.

bilder

nu till mina frågor
brukar man tappa ur så här pass stora hematom? går det överhuvudtaget när det har runnit ner så mkt?
fick tips om hirudoidsalva, är det bra?

Sv: hematom

Helst ska man inte tappa ur hematomet pga risk för infektion och förnyad blödning. Huden skyddar mot bakterier. Att röra lite på hästen kan hjälpa mot svullnaden. Det läker oftast bra.

hirudoid salva är jättebra mot hematomer. har själv använt det.

Jag tycker det ser ut på bilderna som att din häst svarat bra på behandlingen. Finns ingen anledning att dränera nu.

Tänk bara på att om en muskel "gått sönder" och blöder tar det lång tid innan den läkt helt. Så rör på honom, men med måtta.

Lycka till

till alla

tack för era svar! skönt att höra att det ser bra ut och att det inte behöver dräneras.
ska börja promenera lite med honom och köpa hirudoid. han rör sig även ganska mycket i hagen och går ute dygnet runt.

Min häst har kanske fått en Hematom på sitt vänstra framben på kotan det ser ut som en galla men är hårdare och sitter inte "bakåt" utan mera på utsidan. Har vart hon Åbykliniken men dom säger att jag ska rida som vanligt. Hon visar itne hälta de kollade vi också. bara att hon inte vill fatta vänster galopp :/
Låter detta som Hematom? :O

- Är verkligen jätte orolig också
finns det någon salva om det eller något?
har en bild som jag kan ladda upp :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 420
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama