Helwan 873

Boop

Trådstartare
Jag funderar på att köpa avelssto efter Helwan 873. Är det någon som har några erfarenheter av honom och hans avkommor?

Sv: Helwan 873

Blev inte han skuren pga hett temperament?
Känner en avkomma, en riktig StorMupp.

Har foton på honom någonstans...

Träffade honom på Ryttarspelen för många år sedan, sen var han i Globen nåt år (var hästskötare där) och vad jag såg - framhoppning osv. var han lugn. Tror man gjorde en chansning att kastrera för att få bättre tävlingsresultat.

hanna_shetland skrev:
Har foton på honom någonstans...

Träffade honom på Ryttarspelen för många år sedan, sen var han i Globen nåt år (var hästskötare där) och vad jag såg - framhoppning osv. var han lugn. Tror man gjorde en chansning att kastrera för att få bättre tävlingsresultat.

Du Hanna, stallets Helicome var ju e Helwan 873. :)
Det lilla jag hade att göra med henne så verkade hon trevlig.

Känner till en avkomma som är knäpp rent ut sagt överallt, men lyckas man "övertala" honom så går han som tusan! Speciellt i hoppningen, men jag skullen nog inte rekommendera någon att köpa en Helwan avkomma direkt.

En kompis hade an avkomma till Helwan som var kanonfin. Stor snygg rörlig skimmel som gick årgångsfinalerna i Falsterbo både som 5-åring och 6-åring. Den fick dock tyvärr avlivas pga ryggproblem.

/C

Just det! Hon var supertrevlig att rida fast hon var faktiskt ganska muppig att hålla på med... När man jobbade i stallet var man ofta trött på henne. Korkad liksom.

Helwan själv var relativt tuff, men inte att rida utan mer hingstigt tuff. Han hoppade super som unghäst (4år) när han var hos RGB sedan tyckte jag att han tappade lite när han blev äldre.
Tror att de skar honom just för att slippa "hingstigheten"

Men jag gillade honom mkt själv.

Känner två stycken ston efter Helwan. De är ganska buffliga att hålla på med och inte helt okomplicerade att rida, men ändå keliga och snälla. Jag gillar dom!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att det är fjärde gången jag skriver om detta. Helwan kastrerades för att han inte ville hoppa längre. Vet. nere i Helsingborg kunde inte komma på varför han inte ville hoppa utan beslutade att han var knäpp och att den enda lösningen var att kastrera honom.

När ägarna fick hem honom vände de sig till en person som kan kurera hästar på andra sätt än vet. Helwan konstaterades ha ont i sitt ena bakknä, höger om jag inte minns fel. Han fick behandling för detta knä och blev sedan bra. Han är idag såld till USA för 1 miljon och han hoppar igen.

Åsa

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 407
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 443
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.