Helundersökning av hängig shettis

J

javill

Ska till djursjukhus med vår shettis på fredag.

Han är inte sitt vanliga jag och har inte varit det sen han fick misstänkt fång i januari. Han fick stå inne, fick fångbeslag, butta och blev av med fången men, eftersom han stod i box i flera veckor kom hans patellaupphakningar tillbaka på båda bak och han var riktigt dålig av det och hade ont. Ett tag var han så stel i ländmusklerna att jag trodde han fått korsförlamning. Han fick då en b-vitaminkur med sprutor i en vecka och blev piggare igen. Han hade också världens angorapäls som han fällde och vet, trodde att det var därför han var hängig.

Han är bättre nu men, inte som förut. Han reds ett par gånger i veckan förr men, eftersom han inte verkar helt hundra så rids han inte nu. En teori jag har är att han kanske är lite deppig eftersom han inte rids. Han är alltså inte halt eller så men inte riktigt glad.

Jaja, nu till frågan. Jag har bett dem att röntga hans ben/hovar, att de ska kolla efter erlichios/borrelia och kolla att blodvärden är ok. Är det något annat som ska kollas när han ändå är där? Några speciella värden i blodet? Tänker om han har brist på något eller så. Kan de kolla ryggen också om det kanske sitter där?

Sv: Helundersökning av hängig shettis

Kanske kolla så han inte är "diabetiker", insulin resistent.
En i stallet var väldigt hängig, fick fång bla. Hade/har jätteåäls året runt, fäller inte. Tog blodvärden men inget annorlund, tog erlickia/borrelia prov som inte visade nåt. Han har cushings syndrom, typ diabetes. Dock trodde ägaren det var detta men vetrinärerna sa å det bestämdaste att det kunde det minsann inte vara.
Men ett sånt prov kan man ju alltid ta när du ändå är där. Det är säkert andra här inne som vet mer än jag om detta men ett tips när du ändå ska in.
Hoppas ni hittar vad det kan vara!

När ni endå är där så kan ni ju röntga hoven/hovarna på honom. då får ni dessutom se om/hur mycket hovbenet har rört sig efter "fång attacken". Det kan ju faktiskt vara så att han har ont av "partellan",att han lider av det,kanske dax att göra en operation om det ej är gjorts?kanske det underlättar för honom.
Sedan är det ju bara å fråga vet.vad den tror osv.det kan ju oxå vara så "enkelt" att han saknar ngn/ngr vitaminer/mineraler.
Lycka till!Hoppas ni hittar en orsak och så att ni kan hjälpa honom att bli glad igen!

Jag tycker du verkligen ska kolla bakknäna på honom, har han ont där och dubbelsidiga problem med hakning eller luxation, så tror jag inte det hjälper bara med vitaminer! Be om råd hur du ska gå vidare med detta.

Tack för era tips! Hovarna kommer också att röntgas. Om de röntar bakbenen ser de då vad som kan göra att hakningarna blev så pass grava? Nu hakar han inte alls. Han går på bete du men, annars i lösdrift just för att han ska röra på sig och slippa hakningarna. Men, helt klart så hade han riktigt ont av patellan när han stått inne för fången. Fast den "försvann" när han kunde röra sig mer igen och fick tillbaka lite muskler över rumpan.

Ska be dem kolla efter Cushings syndrom också. Tänkte att jag drar ut tråden och tar med mig så jag inte glömmer nåt!

Jaha, då har vi varit iväg med shettisen. Hela familjen följde med. Som vanligt var han en ängel hela tiden. :love:

Han fick springa lite haltade inte men, inte helt ren. Vet, tyckte också att han var stel i ländmusklerna och detta kunde då tyda på att han hade ont i frambenen någonstans. Hovarna röntgades och han hade en liten rotation på vänster fram och en ännu mindre (mycket liten enligt vet,) på höger fram. Hovslagaren där tyckte att vår hovis gjort rätt (han har skor fram och är fångverkad med kapad tå) och så fick vi med röntgenbilder hem som hovis kan kolla på nästa gång så att det kan rättas till helt. Så det lät ju bra.

Fast nu till det tråkiga. :( Sa att han kunde låta andfådd ibland om han blivit rädd men, att jag inte kopplat ihop det med någon förkylning eller så eftersom han inte hostat. Så de gick ner med kamera för att kolla. Såg då att han hade kollapsat luftrör. :cry: Detta menade vet, hade han redan när vi köpte honom förra våren. När han kollades då så var det inte med kamera och upptäcktes inte. Jag hade aldrig hört talas om detta förr men, vet. sa att det var ärftligt och inte helt ovanligt bland shettisar. Troligtvis har det inte blivit bättre av att han stått inne och tappat kondition. :confused: Ja, nu vet ni det i alla fall. Tänkte starta en tråd om detta. Tänkte att det kanske finns de som känner till det mer.

Ska ringa ner på måndag också för då får vi labbsvaren på blodproven. Fast nu känns det inte som om det kan bli värre. :crazy:

Det går inte att kolla cushing direkt med enstaka blodprov visserligen ligger blodsockret ofta högt men det är inte säkert. Säkrast är nog dexametason suppression, där man mäter kroppseget kortison före o efter en struta syntetiskt kortison men det fordrar en massa prov med vissa timmars mellanrum.
PL

Så nu har jag fått sista svaren på erlichiasblodprovet. I förra veckan visade det låga halter men, de ville "späda" (?!) provet mer för att vara på den säkra sidan. Det har de alltså gjort nu och det visade titrar på 1:640. Eftersom han haft diffusa symptom av allt möjligt, misstänkt fång i januari, ryggont, hälta på vänster fram, korsförlamning, grav patellaupphakning + att han inte är som vanligt, är hängig, så ville vet, att han skulle behandlas omgående utan ny provtagning. Jag skulle få hit journalen imorgon så ska jag höra med min vet. här hemma hur vi ska lösa det med penecillin intravenöst. Har läst att de blir kass i magen av medecineringen och det låter ju inte så roligt med tanke på fångrisken. :-( Jaja... tänkte jag skulle berätta hur det hela utvecklat sig.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 917
Senast: lizzie
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 081
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka