Men, en sak, den här veckovilan? Den ska alltså vara kvar + 11 timmars dygnsvila?
Asså, okej, visst jag kan kanske få ihop ett schema som passar mig med de här premisserna, men det ska ju passa ihop med mina kollegors schema också? Liksom HAHA eller nåt?!
Gärna vila, det låter bra absolut och jag försöker vara positiv, men alltså det ska ju funka i praktiken också...
Nu jobbar jag inte inom vården men i mitt jobb så jobbar vi 05.00-22.15, och allt däremellan! Veckovila 36 h, dygnsvila 11 h, inte för stora veckovariationer (max 9 h på heltid, 5 h på deltid), har mest heltidare men även några som jobbar 32 h. Av 50 anställda tror jag att jag har 4 som jobbar under 20 h/vecka. Det är svårt - men det går. Men ofta ledig efter att ha jobbat kväll, en vecka med mer kväll och en vecka med mer dag. Vi kommer eventuellt börja jobba mer än varannan helg för att slippa varsla,
helg 1) hel jobbhelg
helg 2) halv jobbhelg
helg 3) ledig
Men såklart ska arbetstagarna få vara med och tycka till, och kanske löser det sig genom att någon slutar och vi kan få in fler huvuden istället för stora kontakt. Men vi har också den möjligheten. Jag brukar försöka låta de som ska försörja sig på jobbet jobba heltid (om de vill) och sen hitta de som inte har huvudförsörjningen på arbetsplatsen som kommer in och jobbar extra, kanske en kväll i veckan och varannan helg. Den mixen tycker jag gör att medarbetarna trivs, arbetsplatsen utvecklas och fungerar bra och det möter också kundernas behov.