Helt plötsligt inte rumsren längre..

Blomskan

Trådstartare
Undrar om någon har tips på vad som kan stå på med våran katt.
Helt plötsligt kan han inte bajsa på lådan utan gör det på alla möjliga andra ställen.
Jag har provat att göra rent lådan -alltså diska den samt byta sand. Detta funkade inte.
Han är jäkligt fisförnäm och måste ha en speciell sand för att överhuvudtaget gå på lådan.
Lådan står nere i källaren och han har alltid tillgång till den.
Tidigare har han kommit på att han ska bajsa nere i källaren i närheten av lådan.
Men nu har han fått för sig att börja bajsa i resten av huset också.

Katten är högt älskad av hela familjen men jag känner att det inte funkar att han ska skita runt i hela huset..
Vad göra??
Kanske ska nämnas att han är två år och har varit innekatt hela livet.
Det är först nu sedan vi flyttade som han har fått börja gå ut.
Vad kan vara fel?
 
Sv: Helt plötsligt inte rumsren längre..

Är han kastrerad?
Började det i samband med flytten?
För att få något att utgå ifrån måste man fundera på vad som startade det hela.

Osäkra eller revirhävdande katter kan börja bajsa på fel ställen, så att göra det nya hemmet så tryggt som möjligt är starten. Inte gå ut själv (därute måste han hävda sig mot främmande, och det gör behovet av markerinar större), och sätt gärna in tex en Feliwaydosa eller två.

Sen är det många som inte vill kissa och bajsa på samma låda, ge honom minst två (på olika ställen). För en katt som använder synliga plaster i hemmet kan det vara vettigt att ställa en toalett mer centralt: han vill att det ska märkas att det är hans hem.

Mina (3) katter delar snällt lådor med varandra, och de verkar ha någon överenskommelse om att man bajsar på lådan i badrummet och kissar i lådan i hallen :D. Andra katter tolererar inte att dela alls, men ni har bara en katt?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp