HELT korn?!!

milly

Trådstartare
Kan man utfodra det UTAN ATT DET STÖPS eller kokas?? Med tanken att "det då ger ingen näring utan bara nåt att tugga på". Det gör nämligen ägaren till min medishäst. Jag ifrågasatte det eftersom jag vet att korn ges antingen krossat eller så ska det stöpas/kokas för att hästen ska kunna tillgodogöra sig näringen i det... men fick då ovanstående förklarning till varför hon ger helt korn (utan att göra nåt med det!).

Hästen är överviktig och ägaren vill bara ge nåt i krubban, nåt som tar tid att tugga och mättar.... säger hon. Hon kan uppenbarligen ganska lite om foder o hästens matsmältning, det har hon erkännt också. Jag kan betydligt mer (räknar ut foderstater o kan mycket om hur hästar fungerar) och ska hjälpa henne att ändra denna hästs foderstat till det bättre.
Innan jag säger att det är en dålig idé att fodra med helt korn sådär så vill jag bara vara säker på att det ÄR så.

Sv: HELT korn?!!

Jo då, du har helt rätt. Korn bör krossas för att hästen skall kunna tillgodogöra sig näringsinnehållet. Fetthalten i korn är lägre än havre, så man kan lagra kornet något längre än havre (efter krossning alltså). Det högvärdiga proteinet är lägre i korn än havre. Lysinhalten är mycket låg. Fetthalten och inslaget av fibrer är mycket lägre än havre. Korn innehåller däremot en betydande mängd lättsmältbar energi, dvs den energityp man vet att hästar har svårt att tillgodogöra sig. Man har i "alla tider" använt korn för att dämpa hästar som blir för "heta" när man ger havre som enda kraftfoder.

Jag fick INTE svar på min fråga dock - kan man fodra med helt korn UTAN ATT STÖPA/KOKA DET? Och i sånna fall - kan hästen inte tillgodogöra sig någon näring av det??

För ägaren tanke är alltså att ge korn enbart för att hästen ska få nåt i krubban - som ger bara tuggande och INGEN NÄRING.

Ursäkta, jag tyckte jag gav svar på din fråga. Nej, det är ingen hit att fodra med helt korn eftersom hästen inte kan tillgodogöra sig kornets näringsinnehåll. Korn utfodras krossad eller stöpt för att hästen skall kunna tillgodogöra sig näringsinnehållet. Ge hästen något att tugga på? Vad sägs om lite morötter då?

Ursäkta, jag tyckte jag gav svar på din fråga. Nej, det är ingen hit att fodra med helt korn eftersom hästen inte kan tillgodogöra sig kornets näringsinnehåll. Korn utfodras krossad eller stöpt för att hästen skall kunna tillgodogöra sig näringsinnehållet. Ge hästen något att tugga på? Vad sägs om lite morötter då?

Meningen ÄR att hästen INTE ska ta åt sig någon näring av det MEN är det inte skadligt på något sätt (tänderna, matsmältningen?) att den äter HELA KORN? Det är egentligen min fråga.

Ja jag tycker ju också det finns en massa annat hon kan få för att få nåt att "tugga på" i krubban. Har också förklarat för henne att det är bättre att lägga in mer HALM (grovfoder) än att ge hästen kraftfoder som tugg.

Meningen ÄR att hästen INTE ska ta åt sig någon näring av det MEN är det inte skadligt på något sätt (tänderna, matsmältningen?) att den äter HELA KORN? Det är egentligen min fråga.

Ja jag tycker ju också det finns en massa annat hon kan få för att få nåt att "tugga på" i krubban. Har också förklarat för henne att det är bättre att lägga in mer HALM (grovfoder) än att ge hästen kraftfoder som tugg.

Uppriktigt sagt så vet jag inte om det är skadligt. Men korn är ju ett ganska hårt spannmål. En del hästar kan ha problem med att mala sönder kornet med tänderna. Det ser du om du kollar träckbollarna. Oftast kommer kornet ut helt. Alltså bara passerat igenom tarmen.
Håller med dej om att det är bättre att lägga in mera halm och/eller hö.

Kan man utfodra det UTAN ATT DET STÖPS eller kokas?? Med tanken att "det då ger ingen näring utan bara nåt att tugga på"....
Hästen är överviktig och ägaren vill bara ge nåt i krubban, nåt som tar tid att tugga och mättar.... säger hon. Hon kan uppenbarligen ganska lite om foder o hästens matsmältning, det har hon erkännt också. Jag kan betydligt mer (räknar ut foderstater o kan mycket om hur hästar fungerar) och ska hjälpa henne att ändra denna hästs foderstat till det bättre.
Innan jag säger att det är en dålig idé att fodra med helt korn sådär så vill jag bara vara säker på att det ÄR så.

Det är både fel och farligt. Åtminstone om man ger mer än smakportioner. Kornets stärkelse tas inte upp bra i tunntarmen om det är obehandlat. I stället rinner den ner i grovtarmen och kan förändra miljön så att sjukdomsframkallande bakterier trivs. Därför är det riskabelt.

Däremot tar bakterierna i grovtarmen hand om och utvinner energin ur kornet precis som annat som den äter. Hästen får t o m i sig mer fettsyror av 1 kg korn än 1 kg havre.
Så det stämmer inte att näringen inte tillgodogörs HH

Det är både fel och farligt. Åtminstone om man ger mer än smakportioner. Kornets stärkelse tas inte upp bra i tunntarmen om det är obehandlat. I stället rinner den ner i grovtarmen och kan förändra miljön så att sjukdomsframkallande bakterier trivs. Därför är det riskabelt.

Däremot tar bakterierna i grovtarmen hand om och utvinner energin ur kornet precis som annat som den äter. Hästen får t o m i sig mer fettsyror av 1 kg korn än 1 kg havre.
Så det stämmer inte att näringen inte tillgodogörs HH

Tack tack tack, HH!!! :bow: Detta ska jag genast framföra till ägaren! I övrigt ska det ändå ske ändringhar i foderstaten nu så....

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: FiVi
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·
Foder & Strö hur brukar ni göra vid utfodring av havre och korn? har för mig att det ska vara vanligt att havre ges hel men korn oftast krossad...
Svar
1
· Visningar
1 432
Senast: ameo
·
Foder & Strö Det finns så många frågetecken just kring korn som jag gärna skulle få rätsida på. Jag börjar med att rabbla upp lite frågor, sen är...
2
Svar
26
· Visningar
4 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka