Helt korn el. kornkross

S

Sliver

Ja alltså vad är skillnaden på helt korn och kornkross, alltså förutom att krossen är krossat...

Fördelar att ge hel? Nackdelar?

Jag ger mina hästar b la kornkross men skulle köpa en säck havre som jag kunde ge till hönsen, men jag stod och tänkte på korn hela tiden så jag sa en säck korn. Upptäckte ju detta när jag kom hem och redan hade sprättat upp säcken att det var helt korn och inte havre.... För hönsen spelar det ju ingen roll, men det jag funderade på då var vilken skillnad det är mellan krossat och helt. Antar att de kan ta upp näringen bättre i krossat medans det hela har en hårdare kärna som är svårare att smälta....

Ja iaf, ni som vet.... dela med er av ert vetande

Sv: Helt korn el. kornkross

man ska inte ge helt korn tilll hästar. tror inte dom kan ta upp näringen då eller nåt, man ska krossa eller stöpa det.

Lazio har rätt, kornet är för hårt i kärnan för att hästen skall kunna tugga det ordentligt och ta upp näringen.

Jaha, det är alltså en för hård kärna som jag trodde, då är det ju typ som hel havre, den är ju oxå svår att smälta....

Stöpa menar du då blötlägga?

Jag var ute efter lite bukfylla till mina andra två hästar, en shettis och en nordis. De har liksom jättelätt för att bli feta så kornkross det får de ju mkt mkt sällan. Men då de får alger,betfor så har jag börjat ge lite av den hela kornen för jag tänkte att de kanske inte skulle kunna ta upp så mkt av det hela och det är ju bra.... I vanliga fall så tillgodoser de sitt behov med hö istället.... fast då jag som sagt har börjat ge alger så måste jag ju ha ngt att blanda det med och då är det bra om man kan ha ngt som de andra djuren, typ hönsen och ankorna att dela det med....

Pga vad Åke? Att de inte kan smälta det utan att det bara åker genom magen så att säga? Nu handlar det ju inte om några mängder.

Nordisen får 2 dl och shettisen 1 dl blandat med alger och betfor. en gång om dagen. Som jag sa tidigare så ger jag kornet till hönsen, men då jag vill ge de andra ngt tillsammans med betfor och alger så tyckte jag att korn var ett bra alternativ just eftersom de inte kan bli så feta av det som med krossen....

Precis som de andra skrivit redan, kärnan (all näring finn i kärnan) är för hård så att hästen kan inte tugga sönder den ordentligt. Man kan också hälla varmvatten och låta det stå en stund, då blir det lättare för hästarna att tugga...

korn kross och kross havre ska man inte jämföra. Havre kärnan kan hästar utan tvekan tugga sönder och på så sätt tillgodo göra sig näringen...

Jag har aldrig jämfört krossad korn med krossad havre.... utan det var helt korn och havre som jag jämförde...

Alltså till er alla.... jag vet inte om jag har uttryckt mig dåligt eller vad det beror på...

Ni verkar ha hängt upp er på att helt korn kan de inte få i sig ngn näring av och det är ju liksom det som är meningen med att jag ger dem helt korn då juh. De ska inte kunna få i sig ngt extra fett för det har de redan gott om :D

Därför har jag börjat ge korn, gjort i typ en vecka nu endast som bukfylla tillsammans med alger och betfor....

Förstår ni mig bättre nu eller? :confused:

Heler korn är på tok för hårt att ge häster. Man måst krosse eller stöpe. Dom kan få kraftig kolik anners.

Jasså det hade jag ingen aning om, att det kunde få kolik vill säga. Stöpa menar ni kokt eller att det ska blötläggas? Jag blötlägger all kraft till hästarna utfodrar aldrig torrt...

Jag ger min häst hela korn. Har aldrig haft nåt problem med det. Nackdelen är ju just att det är lite svårtuggat. Du kan ju kolla när du mockar om du ser mycket hela korn i bajset. I så fall tillgodoser dom sig inte näringen i kornet. Jag kan säga att i min vinterhage så växer det mycket mer havre än korn. Ett tecken på att han tuggar sönder kornen.

Sliver skrev:
Alltså till er alla.... jag vet inte om jag har uttryckt mig dåligt eller vad det beror på...

Ni verkar ha hängt upp er på att helt korn kan de inte få i sig ngn näring av och det är ju liksom det som är meningen med att jag ger dem helt korn då juh. De ska inte kunna få i sig ngt extra fett för det har de redan gott om :D

Därför har jag börjat ge korn, gjort i typ en vecka nu endast som bukfylla tillsammans med alger och betfor....

Förstår ni mig bättre nu eller? :confused:

Isåfall förstår jag inte varför du ger korn... om de inte behöver näringen så varför ge korn öht?

Stöpa är att hälla på varmt vatten.
Man ger korn till svårfödda hästar då det är mycket fett i korn.

Ämelie

Jag ger korn till de två för att inte enbart ge alger och betfor, vill ju att det ska finnas med ett sädeslag oxå. Vill inte ge kornkross då jag ger det till mitt halvblod som har svårt att hålla hullet men det har däremot inte nordisen och shettisen....

musen21
Jag har kollat när jag mockar och jag hade faktiskt trott att det skulle finnas hela korn i träcken men det finns inte ett enda, så att ge helt korn funkar troligen inte lika bra som jag hade tänkt, de klarar nog av att tugga sönder det iaf....

Till er andra:

Kanske ska prova ge helt havre iställe??? Hm, jag undrar om de blir stirriga då???

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 626
Foder & Strö När jag var liten fick vi hem ett benrangel och i början åt han bla korn som kokades och fick svalna. Vad händer med kornet då? Blir det...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 978
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama