Helt knottrig

cactuspower

Trådstartare
Slutet av förra veckan blev min häst helt knottrig, det hade bara sagt "poff" och dagen där på så var hon helt knottrig typ under mellan frambenen och magen enda bak till skapet. Innanför låren och även utanför samt på bakbenen. Vad sjutton kan det bero på? :confused: Har ni några teorier?

Jag vet att vissa hästar kan reagera på spån men hon har ju stått på spån i åtminstone en månad skulle hon ha reagerat borde hon väll ändå ha gjort det tidigare?

Jag har funderat på om det skulle kunna vara insekter men det är om hon verkligen är överkänslig i så fall för inga andra hästar i stallet har fått några bett..

Antagligen så är det en reaktion på någonting som hon inte tål, men VAD? kan det vara. Jag funderar på och ringa vet och kolla om man kan göra någonting. Har hittills smörjt med AVS 14, ingen förändring alls dock men hon verkar tycka det är skönt. Hon tycker även det är jätteskönt när man kliar där eftersom hon själv inte kommer åt där.

Sv: Helt knottrig

det låter ju som nässelutslag. vi har råkat ut för det några ggr. av olika anledningar, att dom har fått i sig något olämpligt alt. blivit "stuckna" av någon insekt men även som "lindrig" reaktion på P.C spruta. har försvunnit ganska fort av sig själv.

Okej, ska man göra någonting under tiden då? Min har väll haft det i ca 6 dagar nu och det är oförändrat. Jag ringde till Strömsholm förut bara för att fråga och de trodde ju att det var en reaktion på något hon inte tålde då, men rekommenderade att ta ut vet. men flera i stallet tror inte det är någon fara ändå , de flesta tror att det är insekter. Men det lite mystiska är ju att bara hon av 30 talet hästar har reagerat. Men å andra sidan är de väll olika känsliga. Men jag vill ju veta om jag kan göra någonting som lindrar klådan.. hon kommer ju inte åt själv och klia sig som sagt..

har det inte blitt något bättre på 6 dagar så är det nog inte fel att ringa och prata med veterinär. vet att vi gav teldanex till en pålle med nässelutslag som inte gav sig för snart 10 år sedan (på vet. rek.) han va iofs. exem häst, så han va ju "extra" känslig.

Jag tror också på nässelutslag, hade en häst som fick det plötsligt. Hon fick någon spruta (minns inte vad det var, men något säger mig att det var något kortisonliknande) och sedan gick det ner.
Den troliga anledningen var att hon reagerade på någon växt i hagen, alt. överkänslighet mot någon insekt.

//E

Små eller stora knottror?

Min pålla får lätt nässelutslag av både det ena och andra. Hon får som små plattare gallor i större eller mindre områden. Det blir även handflatsstora svullnader här och där.
Men dessa brukar gå ner efter någon eller några dagar.

De saker jag tror har skapat detta har varit. Hippotrim, flugsprayer (div märken, tror det är citronellan) och flytande B-vitamin.
Jag tror iallafall det var dessa saker... sedan jag slutade med den flytande B-vitaminen (Enim) och gick över till foderjäst har hon inte haft en reaktion på ett halvår. Får se hur det bli nu till våren och sommaren, inte alla omgångar kunde kopplas till ovanstående, men, men jag lär väl märka det :-)

De är rätt små, föreställ dig som om att du själv skulle ha myggbett. Ungefär så är de på henne. På benen är det lite mer som pytte pytte pytte små skorvl typ. Under magen på ett ställe har det också blivit något "märke", inte riktigt som de övriga knottrorna dock.

Jag hade gett hippos multivitamin ett par veckor först som jag köpte någon gång i februari, sedan började jag ge muscle master som är ett
tillskott med t.ex. e vitamin och lysin i pulverform , ger man det får man ej ge annat tillskott med e vitamin i så därför tog jag bort hippo multivitaminen och började ge krafft b-vitamin i stället.

Gjorde även om foderstaten, dock började jag inte ändra fodret förens dagen efter att hon visat symtomen med knottrorna så ändringen i foderstaten är ju ej själva orsaken. Hon får 8 kg hö varav 5 kg hö är analyserat, det andra har jag tyvärr ingen möjlighet att få analys på. Sedan får hon 2 kg krafft lucern mix som är en blandning mellan gräsfröhalm och lucern, hon får även 0.8 kg hippo bas müsli, 0.1 kg speedi beet och mineraler krafft blå . Samt b-vit + muscle master då .

Men men jag ska ringa till vet och fråga i morgon får vi se vad han säger.

De är rätt små, föreställ dig som om att du själv skulle ha myggbett. Ungefär så är de på henne. På benen är det lite mer som pytte pytte pytte små skorvl typ. Under magen på ett ställe har det också blivit något "märke", inte riktigt som de övriga knottrorna dock.

Såsom du beskriver såg inte min pållat ut, det fanns iofs ytor som var småknottriga med de flesta var större, och det skiljde från gång till gång. "Mina" utslag fick nässelutslag som dom av vet. Fast jag antar att hudutslag kan variera i utseende.

Jag hoppas iallafall jag slipper förra sommarens alla utslags omgångar :crazy: ibland såg hon rätt ämlig ut.

Hoppas era utslag ger med sig snart.

Puttar lite, fler åsikter? Alltså på benen är hon inte knottrig på det sättet, där är det mer pytte små "skorvl" typ , nästan lite sårigt .. så är det på alla 4 men i synnerhet på ena bak . Kan hästarna börja reagera på spån bara sådär? Hon har ju stått på det en månad.

Pigg och frisk för övrigt.

Ringde till DV förut men hann inte få tag i dom innan jag var tvungen att sluta ringa pga . att jag var upptagen sedan och sedan var ju telefontiden slut. Dock upplever jag att knottrorna under magen har gått ner något nu.

Pratade med en i stallet idag med, träffar henne inte så ofta eftersom hon har sin häst (+ att det står 2-3 andra hästar där ) på andra sidan stora vägen . Men i alla fall så hade hennes ponny fått liknande utslag, hon hade tvättat med hexocil och de hade blivit betydligt bättre. Så det ska jag också testa nu tänkte jag :)

min ponny fick så förra våren..kom lite ena dagen, och dagen efter hade hon nästan på hela kroppen. blev jätterädd och ringde ju såklart vet. som kunde inte ge nått direkt svar men han skulle återkomma dagen efter om det inte gått över..fattar inte vad det kan ha varit. hon var ju helt som vanligt annars, och jag hade ju inte gjort några foderbyten eller annat. konstigt nog var allt helt borta dagen efter så jag har aldrig fått veta vad det kan ha varit..:(

nässelutslag kan göra just så oxå ;) oftast går det ner inom ett dygn (ibland på någon timme)om det som framkallat det inte längre tillförs och hästen inte har en ökad känslighet. jag har själv fått näselutslag några ggr. bla. en gång pga. att jag klippt i en cypress(då gick det ner av sig själv på 2 timmar efter att jag tvättat av mig NOGA) en annan gång av ananas sorbet....då behövdes 2 resor till akuten med 2 kortisonbehandlingar chockdos (betapred) det tog nästan en vecka innan det gick över ändå.

Vi hade ett sto som fick liknande symtom som de du beskriver. Hon fick det i omgångar och veterinären på kliniken bara kliade sig i huvudet. Det krävdes tre omg med kortison behandling innan det försvann.:confused:

Liknande trådar

Hästvård Vad är effektivaste medlet mot klåda ? Har en stackars häst som fått en allergisk reaktion mot någonting från ett täcke, den...
2
Svar
32
· Visningar
4 354
Senast: Lindsen
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka