Helt grön hästägare...behöver hjälp.

A

Afrodite6177

Hej allihoppa.
Nu e det antagligen en väldigt dum fråga för er som vet,men jag vet ju inte.
Min nordsvensk vill gärna klia sig i mot mig.
Och har hört väldigt många olika saker om det bla att det e en dominans grej och att man absolut inte ska låta den klia sig.
Och andra säger att det e helt okej.
Så hur e det??
Vill ju inte att hon ska stå där i hagen och tro att de e hon som bestämer?????
Snälla hjälp:crazy:

Sv: Helt grön hästägare...behöver hjälp.

Mina hästar får inte klia sig på mig och bete sig som att jag vore ett träd. Men dom får be snällt om att jag ska klia dom. Blir dom buffliga så slutar jag.

Din pålla ser dig ungefär som ett vandrande träd som följer efter henne...;) Helt klart dominans från hennes sida, vilket inte är så konstigt om du själv är nybörjare.

Ranglåga hästar kommer inte fram och kliar sig på ranghöga hästar. Tänk på det. Vad du ska göra är att befästa ditt personliga område, som är ca 1 m runt omkring dig. Bara med ditt tillstånd får hon (eller någon annan häst, för den delen), komma in i ditt utrymme. Självklart kan ni gossa som två kompisar (av lika rang), men då sker det på dina vilkor och inte hennes. Ta reda på mer om Natural Horsemanship, skulle jag råda dig till.

En häst ska inte använda människan som klistolpe, det är ett försök att stiga i rang.

de där om att hästen uppfattar människan den kliar sig emot som ett träd tror ja inte ett dugg på! kompisarna i hagen kliar sig på varandra, och dem ser väl inte den andra hästen som ett träd...

däremot tycker ja precis som ni andra att hästen inte ska klia sig emot en om man inte tycker att de är okej. min häst kliar huvudet mot mig efter att han "frågat". och när ja inte vill att han kliar mer så säger ja till. de funkar för oss iaf.

Är du ledaren, då bestämmer DU när hästen får klia och inte.
Kliar hästen när den vill och den då får fortsätta med det blir du ranglåg, precis som andra skrivit.

Du blir inget träd som någon annan skrivit. Fortfarande en flockmedlem men med lägre rang.

Säg ifrån nästa gång han vill klia på dig. Sedan säger du till när han får det. Kom ihåg att vara konsekvent!

;)

En häst ska inte använda människan som klistolpe, det är ett försök att stiga i rang.
Precis! Jag låter aldrig hästen klia mot mig, inte ens mjukt, då det är väldigt lätt att det blir mer och mer buffigt. Däremot kan den få be snällt om det, men då kliar jag, och bestämmer när det ska slutas.

de där om att hästen uppfattar människan den kliar sig emot som ett träd tror ja inte ett dugg på! kompisarna i hagen kliar sig på varandra, och dem ser väl inte den andra hästen som ett träd....

:bow::bow::bow:

håller med.

mina får klia sig på mig och jag har inga problem med det s k ledarskapet.
vill jag inte så knuffar jag bort huvudet bara och det accepterar dom.

Det beror väl på HUR den kliar, om den försöker flytta på dig eller om den på ett ödmjukt sätt bara vill vara mysig.

Håller med dig, Smen. De finns de som vill stiga i rang o de som bara vill vara mysiga.

En häst som klirar sig på dig är väl inte mysigt:confused:

Det är ok om jag kliar hästen med ena handen på exempelvis halsen och hästen börjar röra på överläppen och jag sträcker fram min andra hand under mulen...

jag tycker inte att man behöver vara så stenhård åt det ena eller andra hållet. självklart ska inte hästen få klia omkull dig, då respekterar den dig inte. jag låter sällan min häst klia sig mot mig, av den enkla anledningen att det är obekvämt för mej, jag vill inte behöva spjärna som en idiot för att han ska få klia sig när jag är ute i hagen. då får han göra det mot shettisen sin :smirk:. men det har blivit en grej mellan oss att när jag tar av tränset efter ridningen kliar jag honom i i huvet och han gnuggar sig mot min arm i några sekunder tills jag helt enkelt säger "nu räcker det" och han slutar direkt. det blir lite gos efter ridningen och en mysig stund, som enligt mig är helt på mina villkor. jag är säker på att han respekterar mig och ser mig som sin ledare, även om jag låter honom klia sig en stund efter ridningen.
jag tycker man kan ha lite gosestunder med sin häst, va tråkigt allt skulle va om man lever så hårt efter olika regler "så får man göra, så får man inte göra, det är helt fel", men det kanske funkar för alla andra människor.
till TS. om du inte vill att hästen ska klia sig mot dej, säg ifrån till den. tycker du att det är ok att han gör det, fine, då är det så. du ska helt enkelt bara trivas med förhållandet med din häst.

kram från mig.

en sak bland det bästa han vet är att klia sig i pannan, antingen står jag å skrubbar honom eller så skrubbar han sig mot mig, inte alltid så skönt MEN han lyssnar alltid på om jag ger min tillåtelse eller när jag ber honom sluta.

jag tycker inte att man behöver vara så stenhård åt det ena eller andra hållet. självklart ska inte hästen få klia omkull dig, då respekterar den dig inte.

men det har blivit en grej mellan oss att när jag tar av tränset efter ridningen kliar jag honom i i huvet och han gnuggar sig mot min arm i några sekunder tills jag helt enkelt säger "nu räcker det" och han slutar direkt. det blir lite gos efter ridningen och en mysig stund, som enligt mig är helt på mina villkor. jag är säker på att han respekterar mig och ser mig som sin ledare, även om jag låter honom klia sig en stund efter ridningen.

precis så gör ja å min häst också. han får klia sig lite mot min arm när vi ridit, tills ja tycker de räcker.

Hmm, jag har inte riktigt förstått det här med att hästar aldrig kliar på en annan häst av högre rang... Våra hästar kliar på varandra hursomhelst, oavsett rang. Vi kanske har en udda flock hos oss möjligen men...

Min häst får klia sig, lite lagom, på mig, inte hårt och absolut inte länge, men ett par korta puffar efter tränset är av efter ridturen, det unnar jag henne...

Likadant här, alla i flocken kliar alla! Visst får min häst klia sig mot mig när jag tar av tränset men som det sagts tidigare så på mina vilkor. Ofta så sänker han huvudet och trycker lite försiktigt och då brukar jag hjälpa till med att klia honom med handen och det är uppskattat:) Skulle han buffla till det elelr knuffa mig hade det blivit bom stop!

Hur fungerar er relation i övrigt?

Är din häst bufflig, närgången eller svår att kontrollera. Då bör du nog vara tydligare och sätta mer gränser.

Är din häst lätthantera, snäll, lydig och slutar klia när du säger ifrån? Då är det bara din egen inställning till kliandet som avgör. Är det ok för dig, låt hästen klia. Om inte, se till att den har möjlighet att klia på ngt annat - det kan vara riktigt outhärdligt att stå med klåda utan att kunna göra ngt åt det.

Det finns så mycket åsikter kring detta men det handlar mest om olika människors erfarenheter och personliga åsikter. Visst kan man rent logiskt tycka att det är en viss dominanshandling att klia sig på en annan individ utan att ha blivit inbjuden. Och i en mycket tät vänskapsrelation hästar imellan är det otroligt svårt att se såna här inbjudningar, varpå man kan uppleva att de kliar sig på varandra som de vill - trots att så inte är fallet.

Det är så svårt att eg säga vad som är fakta och vad som är en tolkning av det hela att jag anser att man själv avgör vad som gäller för sig själv och sin häst. Det är otroligt individuellt.

Därför säger jag som jag sa ovan - har du ngn anledning att fundera eller är det bara för att folk säger att det är "fel" som du undrar? Ibland är det bättre att strunta i vad som är "rätt och fel" enligt andra människor och bara fråga sig själv och sin häst. ;) Det viktigaste är att ni har en bra relation och mår bra. Inget annat spelar ngn roll eg.

Mina hästar får inte klia sig på mig och bete sig som att jag vore ett träd. Men dom får be snällt om att jag ska klia dom. Blir dom buffliga så slutar jag.

Samma här.. Klart att det kliar i ansiktet på dem ibland.. Ser inget fel i att hjälpa dem med det.
Hästar som får klia sej på sina ägare blir sur om man kliar sej själv mot dem.

Vilket tyder på att de ser människan som låg i rang.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama