Helskodda vs Oskodda

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare johannnnnaaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 354
J

johannnnnaaa

Jag sitter och funderar om jag ska köpa ett par helskodda ridbyxor, har bara haft oskodda förut. Känns det någon skillnad när man rider? Är rädd för att det ska kännas obekvämt och att man sitter totalt fasst i sadeln, vad är era erfarenheter?

Ni får gärna rekommendera märken osv.
Har tyärr inte så mycket i plånboken just nu och jag undrar om det är någon som har provat börjes (domino) helskodda ridbyxor?

:bump:

Sv: Helskodda vs Oskodda

Jag kan inte rida i oskodda/knäskodda. kanske beror på att jag aldrig haft ngr heller.

Hööks har ett märke som heter horsehead. Inte jätte dyra runt 700kr och jag trivs jätte bra i dom. (finn söven liknande på Ullared för halva priset, lika br ade)

Jag har alltid ridit i oskodda eller knäskodda ridbyxor, och har precis köpt ett par helskodda. Det är det värsta jag gjort... :crazy: De är galet obekväma, jag kommer inte ner i sitsen ordentligt, de skaver och är allmänt obehagliga!

ALDRIG mer helskodda ridbyxor! :crazy:

Jag gillar helskodda, speciellt i min Barefoot London (den är HAL..). Jag har Börjes Domino-byxor och tycker de är jättebra. Sköna, och har hittills varit förvånansvärt bra kvalité till det priset...

Av mina 6 ridbyxor är SAMTLIGA börjes domino helskodda. Dom är :love: enligt mig och då har jag även provat rida i Kyra och Pikeur! (inte för att dom va dåliga dom heller direkt. men domino känns mer prisvärda) Mina äldsta Domino är nog närmare 4-5 år nu och de ser inte ens nötta ut! Dock har de töjt sig i tyget men sitter fortfarande som ett smäck och är mina favvisar!

Jag tycker att man får lite bättre grepp i sadeln med "skodda" ridbyxor, men helt fast sitter man absolut inte. Jag har tre par av B*rjes-ridbyxorna du nämnde i olika färger & jag tycker att de är jättebra: bra passform (till mig iallafall, möjligen är de lite korta om man har långa ben vilket jag tyvärr inte kan skryta med att jag har) & jag har tvättat dem MASSOR av gånger (med specialtvättmedel) utan att de tappat formen eller färgen eller något sådant. De är verkligen prisvärda.

Jag fick ett par helskodda (skinn, då) för vad kan det vara - 2 eller 3 år sedan. Och de var fullkomligt vannsinnigt omöjliga att få på sig, röra sig i och rida i till en början. Men jag smörjde dem ordentligt och gnuggade dem och gick omkring i dem en massa och nu är de väärldens bästa. De är supersköna, de är tåliga och man får bra kontakt med sadeln. Bra på alla vis. Men de blir hiskeliga igen så fort jag tvättar dem (händer inte ofta).
Men du ge inte upp om de oskodda är konstiga till en början, de var mina med och nu är de som sagt superbra! Fast man kanske får se upp med lågbudgetmodeller eftersom de kan vara knasiga i sömmarna...

Jag rider helst i knäskodda, antingen med tyg eller med mocka.

Helskodda är ondska! :devil:(enligt mig.)
Har haft ett par ridbyxor som är helskodda (ett par back2back)och de funkar på vintern efterssom de är så varma. Men annars så blir man...svettig i rumpan av dem...:cool:

Jag har två par av börjes. Ett par rutiga och ett par beiga, jättebekväm är dom! Prisvärd och bra, jag tycker dessutom om att ha många i olika färger än ett par dyra :D

Hur är det på sommaren blir det alldeles för varmt med helskodda, eller funkar det? :D

Hööks har just nu (tror jag) en rea där de säljer helskodda för 199kr som är helt ok. Kanske vettigt för att prova iaf. Min polare har Börjes Domino och de har hållt mkt bra, förutom dragkedjan till fickan.

Det blir varmt på sommaren, och en del kan färga av sig... Jag har båda typerna, så jag har oftast oskodda på sommaren om jag inte ska rida dressyr.

Jag har tidigare alltid haft helskodda, obekvämt är det inte tycker jag. Dock beror det lite på lädret verkar det som. Vissa blir fruktansvärt hårda efter en tvätt. Det funkar om man inte behöver tvätta sina byxor så ofta, men det behöver jag för jag gör allt stallarbete med HELA kroppen tydligen.

Jag har på senare tid gått över till knäskodda för jag märkte att jag hade nytta av att bli mer flexibel i min sits, eller glida runt mer om man vill det. Jag tyckte att jag fastnade med byxorna i vissa sadlar och om jag hade fastnat i en ofördelaktig sits (vilket tyvärr händer alltför ofta) var det jobbigt att korrigera. Jag fick liksom ta mig loss och sedan sätta mig ner igen.

Köpte dem för 199 kr, efter första användningen så lades de långt in i garderoben. Fick väldiga skavsår på knäna och mer obekväma ridbyxor får man leta efter.

TS: Jag har helskott/oskott beroende på vad jag har för sadel. I dressyren är det lagom med oskodda, annars sitter jag fast för väl. Dock så skulle jag inte klara mig utan skoning i den bomlösa, dess läder är alldeles för halt. Så det är beroende av hur pass mkt fast man sitter vad man använder. Prova, du kanske älskar det eller så kanske du hatar det.

Om det är RIKTIGT hett, då blir det svettigt. Men om det håller sig på normala "Sverige-sommar" temperaturer, då tycker inte jag att det blir obehagligt varmt. Jag red igår kväll (ca 18-19 grader och sol), och var inte obehagligt varm i mina ridbyxor...

Det skulle vara kul att veta vilket märke de som tycker att helskodda ridbyxor är pest och pina, har provat? Jag känner inte alls igen mig när jag läser att det skulle vara stelt, skava, svårt att komma ner i sadeln etc :confused:. Mina är jättemjuka i fuskskinnet (heter det Daewoo?) och jag har absolut inte fått minsta tillstymmelse till skav någonstans. Skoningen är helt enkelt lika flexibel som resten av ridbyxorna, tycker jag.

Helskodda!! Men det måste vara med sådan mocka (heter..??) - de gamla varianterna med riktig skinnskoning är inte att leka med :devil:

Kyras och pikeur gillar jag nog bäst. Hade ett par riktigt sköna från H**ks också (REA!) men de "tog slut" ganska fort. Har ett par oskodda barbackaridbyxor från börjes - de är sköna men ser inte kloka ut på mig - som sådana skipants man hade på 80-talet :rofl:

kl

använder endast helskodda pikeur. om man ska ha helskodda så är passformen och kvaliten mkt viktigare än med oskodda, alla billiga helskodda är superhemska! även dyrare märken som eurostar har väldigt tjock och stel skoning. pikeur is the shit..d

Jag har ett par av varje. Använder mest de helskodda (något mockaliknande), har bara de knäskodda om det är väldigt varmt eller om de andra är i tvätten. Min tränare kommenterade faktiskt att fick mycket sämre sits med de knäskodda. No more.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 653
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: WildWilma
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 611
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31