Helsädesensilage

Varmblod90

Trådstartare
Någon här som fodrat med helsädes balar till sina hästar och framförallt shettisar?
Jag provade att ge en bal förra vintern och hästarna älskade det. Och vet andra som ger till sina ardenner.
Men skulle vilja få läsa mer erfarenheter om detta och om det går bra att ge till shettisar. Unghästar, föl och dräktiga ston.
Vi ska nämligen så igen en åker där första skörden bli helsädesensilage och andra skörden bli vanlig gräsvall.
 
Gav en variant av helsädesensilage till hästarna (swb-nordsvensk bruks- shettis) för en del år sedan.

I det fallet havre+gräs.

Nja. Blev väl resultatet. Hästarna gillade det, men för högt i energi för en balanserad foderstat på enbart grovfoder.

Det beror ju mkt på vilka sädeslag du väljer att så in, hur mogna fröna är när ni tar det osv. Dessutom kan det vara svårare att få en bra hygenisk kvalité på balarna (har jag hört).
 
Gav en variant av helsädesensilage till hästarna (swb-nordsvensk bruks- shettis) för en del år sedan.

I det fallet havre+gräs.

Nja. Blev väl resultatet. Hästarna gillade det, men för högt i energi för en balanserad foderstat på enbart grovfoder.

Det beror ju mkt på vilka sädeslag du väljer att så in, hur mogna fröna är när ni tar det osv. Dessutom kan det vara svårare att få en bra hygenisk kvalité på balarna (har jag hört).
kommer att så in havre och korn. Och kommer väl att skörda innan det är moget. Alltså när det fortfarande är grönt om jag minns min sambo rätt.
 
@Varmblod90 ni verkar insatta i att näringsinnehållet skiljer sig beroende på förhållanden och skörd precis som för övrigt annat grovfoder osv. Jag ser inga direkta problem alls i sak .

Om ni skördar tidigt så generellt blir det ju då som ett likvärdigt annat gräsfoder dvs Hö eller silage från gräsvall.
En andra skörd efter att plantan gått i frö blir ju mer som halm med spannmålsinslag.

Så just att ta en förstaskörd gör det ju inte i sak lämpligare utifrån din fråga .
 
Någon här som fodrat med helsädes balar till sina hästar och framförallt shettisar?
Jag provade att ge en bal förra vintern och hästarna älskade det. Och vet andra som ger till sina ardenner.
Men skulle vilja få läsa mer erfarenheter om detta och om det går bra att ge till shettisar. Unghästar, föl och dräktiga ston.
Vi ska nämligen så igen en åker där första skörden bli helsädesensilage och andra skörden bli vanlig gräsvall.
Jag gjorde exakt som du en gång.
Mina halvblod vägrade äta det. Fick byta balarna med en vänlig lantbrukare.
Så för mig blev det dyrt och dåligt.
 
Jag har fodrat med flera år men som med allt annat ensilage och grovfoder får man anpassa efter näringsinnehållet.
De jag har haft har varit väldigt "kraftiga" och hade inte passat lättfodrade hästar vilket shettisar ofta är.
 
@Varmblod90 ni verkar insatta i att näringsinnehållet skiljer sig beroende på förhållanden och skörd precis som för övrigt annat grovfoder osv. Jag ser inga direkta problem alls i sak .

Om ni skördar tidigt så generellt blir det ju då som ett likvärdigt annat gräsfoder dvs Hö eller silage från gräsvall.
En andra skörd efter att plantan gått i frö blir ju mer som halm med spannmålsinslag.

Så just att ta en förstaskörd gör det ju inte i sak lämpligare utifrån din fråga .

Första skörden blir ju helsädensilage som kommer att skördas när säden fortfarande är grön och andra skörden kommer bli vanligt hö/hösilage då vi kommer så in gräsfrö ihop med säden. Min sambo har gjort så flera gånger till hans farsas kor och till korna går ju helsädesensilage jätte bra, dem älskar det och det är tydligen "kraftigt"
Men jag förstår ju att det skiljer sig på näringsinnehållet och jag är ju lite rädd för fång på shettisarna. Men dem ska få äta ur slowfeedingnät så de kan ju inte kasta sig i maten. Samt så är de unghästar, dräktigt sto samt ett föl som kommer vara 4-5 månader gammalt så dem är ju ändå behov av bra foder så att säga.
 
Jag gjorde exakt som du en gång.
Mina halvblod vägrade äta det. Fick byta balarna med en vänlig lantbrukare.
Så för mig blev det dyrt och dåligt.

Ja jag vet ju att mina stora hästar kommer äta det, shettisarna har jag ingen aning om. Skulle det inte funka så kan vi säkert byta ut balarna med bönder vi känner.
 
Kor brukar äta sånt. Kor har fyra magar och kan väl i princip äta vad som helst????

Är du verkligen inte rädd för att testa på dina hästar? Jag vågar inte, skulle aldrig våga utan tydliga veterinär undersökningar vilka rekommenderade detta fodermedel. Fy för fång eller kolik pga att bara prova.

Finns det undersökningar? Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Kor brukar äta sånt. Kor har fyra magar och kan väl i princip äta vad som helst????

Är du verkligen inte rädd för att testa på dina hästar? Jag vågar inte, skulle aldrig våga utan tydliga veterinär undersökningar vilka rekommenderade detta fodermedel. Fy för fång eller kolik pga att bara prova.

Finns det undersökningar? Rätta mig gärna om jag har fel.
Kor äter även hö. Måste det till veterinärundersökningar för att ge sin häst hö? I så fall vill jag gärna ta del av de undersökningarna!
 
Kor brukar äta sånt. Kor har fyra magar och kan väl i princip äta vad som helst????

Är du verkligen inte rädd för att testa på dina hästar? Jag vågar inte, skulle aldrig våga utan tydliga veterinär undersökningar vilka rekommenderade detta fodermedel. Fy för fång eller kolik pga att bara prova.

Finns det undersökningar? Rätta mig gärna om jag har fel.
Det finns undersökningar som säger säger att det går utmärkt att fodra hästar med det. Det hos SLU och lite mer lättläst här http://www.hastsverige.se/foderskola-del-4.html

När det gäller idisslare så är det inte så att dom kan äta vad som helst. Det är till ock med så att det tar längre tid att vänja in dom på nytt foder än vad det gör med hästar.
 
Kor brukar äta sånt. Kor har fyra magar och kan väl i princip äta vad som helst????

Är du verkligen inte rädd för att testa på dina hästar? Jag vågar inte, skulle aldrig våga utan tydliga veterinär undersökningar vilka rekommenderade detta fodermedel. Fy för fång eller kolik pga att bara prova.

Finns det undersökningar? Rätta mig gärna om jag har fel.
Tar man analys på sitt foder, så spelar det egentligen ingen roll om det är helsädesensilage eller mer gräsinriktat ensilage.

Jag , som har både får och häst, tar en väldigt tidig skörd av min gräsblandning med baljväxter, som är avsedd för högdräktiga tackor och vid digivning, det ska vara minst 11 mj energi, och 130-150 råprotein per kg/ts, NDF max ungefär 450, får ska ha spätt foder.
På samma vallar tar jag ytterligare en eller två skördar, där jag försöker få ett något "svagare" foder i synnerhet vad avser både energi men även avseende råprotein, som ska kunna fungera till häst och lågdräktiga får. Måltalen där är råprotein 75-95, energi 7,5-max 9 mj, och till hästarna kan NDF få gå upp till 550.
Samma vall, men olika sorters foder, bl.a. beroende på skördetidpunkt (eller snarare "tajming").

På samma sätt kan man göra med helsädesensilage, tar man det när axen i säden precis börjar bildas, får man ungefär samma värden som i ett näringstätt ensilage. Det är ju mest gräs.
Väntar man längre, så blir det till slut mycket grovt strå, och så färdiga kärnor i spannmålet.

Analysen på fodret avgör vilka djur som fodret är lämpligt till.

Har man då 6-8 partier med grovfoder, så får man välja vilket parti som ska gå till vilka djur.

Råkar helsädesensilaget bli alldeles fel för de djur man har, så kan man antagligen byta balar med någon som har t.ex.nöt.
 
Helsädesensilage är inte ett särskilt vanligt fodermedel i hästsammanhang, men det går att också att använda som grovfoder till hästar. Vid skörden tar man då hand om hela spannmålsplantan (oftast havre eller korn) och ensilerar precis som vanligt gräsvallensilage. Näringsinnehållet varierar också här med mognadsgraden hos spannmålsplantan – tidigt skördat helsädesensilage liknar mer ett gräsensilage i sin sammansättning och i näringsvärde, medan ett sent skördat helsädesensilage mer liknar en blandning av spannmålskärna och halm.

Ovan Från hästsverige-länken.

Det måste ju vara viktigt att en vet vad en gör om en ska ge detta. Dvs det måste vara viktigt att mäta alla parametrar. @skogaliten det där känns verkligen inte som basickunskap utan kräver en del engagemang och kunskap. Hö kräver för all del också engagemang och kunskap men måste väl ändå vara mer förlåtande om en gör fel.

Jag har en känsla av att en del hästbönder faktiskt nu återgår till vanligt torrhö för att slippa riskerna me hösilage, botulism etc. Faktiskt för att det är Lättare att sälja resthö än resthösilage har jag fått höra också.

Jag vet inte, tack för de som upplyst mig på ett positivt sätt.

@Trissa ett relativt nytt fodermedel, <20 år, tycker du verkligen att det inte går att diskutera? Det står också på hästsverige att det är ett ovanligt fodermedel för häst. Härikring ger bönder med nötkreatur helsädesensilage , hästbönder ger torrHö eller hösilage.
 
Helsädesensilage är inte ett särskilt vanligt fodermedel i hästsammanhang, men det går att också att använda som grovfoder till hästar. Vid skörden tar man då hand om hela spannmålsplantan (oftast havre eller korn) och ensilerar precis som vanligt gräsvallensilage. Näringsinnehållet varierar också här med mognadsgraden hos spannmålsplantan – tidigt skördat helsädesensilage liknar mer ett gräsensilage i sin sammansättning och i näringsvärde, medan ett sent skördat helsädesensilage mer liknar en blandning av spannmålskärna och halm.

Ovan Från hästsverige-länken.

Det måste ju vara viktigt att en vet vad en gör om en ska ge detta. Dvs det måste vara viktigt att mäta alla parametrar. @skogaliten det där känns verkligen inte som basickunskap utan kräver en del engagemang och kunskap. Hö kräver för all del också engagemang och kunskap men måste väl ändå vara mer förlåtande om en gör fel.

Jag har en känsla av att en del hästbönder faktiskt nu återgår till vanligt torrhö för att slippa riskerna me hösilage, botulism etc. Faktiskt för att det är Lättare att sälja resthö än resthösilage har jag fått höra också.

Jag vet inte, tack för de som upplyst mig på ett positivt sätt.

@Trissa ett relativt nytt fodermedel, <20 år, tycker du verkligen att det inte går att diskutera? Det står också på hästsverige att det är ett ovanligt fodermedel för häst. Härikring ger bönder med nötkreatur helsädesensilage , hästbönder ger torrHö eller hösilage.
Jag tycker att ensilage (alltså plastat vallfoder som är så fuktigt att det sker en process i det), är ett bättre vallfoder till häst än det s.k. hösilaget.

När man försöker göra hösilage, så är det en större andel balar som dammar, eller som har otrevliga synliga mögelangrepp, än när man gör något blötare foder.
Det är också lättare att känna på lukt och struktur på en ensilagebal om det är helt friskt, än på hösilagebal. Jag har varit med om en del hösilage balar, som ser fräscha ut på ytan, men där man hittar mögelpartier inuti.

När man pressar ensilage, och det sedan får stå i lager, så sker en fuktvandring i balarna, de kommer att vara fuktigast i ytterlagret, och torrast längst in. Bl.a. därför, så hamnar eventuella feljäsningar och mögelangrepp längst ut. Balarna är helt enkelt "ärligare" vid öppning av dem.

Men jag tycker att man ska sträva efter tämligen torra ensilagebalar till just hästar, de bör inte ha en ts-halt under 45 %, och då max ts halt på 60 %.

Lyckas man (för grovfoderproduktion är svårt) så får man ett bra foder, som håller uppåt 8-10 dagar om utetemperaturen håller sig under 5 plusgrader.
Fodrar man utomhus, så ska fodret serveras i foderhäckar med tak, som är så konstruerade att det blir minimalt med spill. Att fodret inte får torka, bli blött, och torka igen är viktigt för den hygieniska kvaliteten.
När man byter bal, så ska man rensa bort ratade foderrester från den, och slänga. Det som ligger kvar i botten och får börja jäsa fritt och/eller ruttna kan bli ordentliga smitthärdar.

Rundbalshö är svårt att få till det med. Det blir lätt lite dammigt, och kan oftast bara göras när när det är mycket bra torkväder. Det bra torkvädret tar i regel slut i senare delen av juli i mina trakter.
Hö skördat i första skörd efter midsommar har tyvärr ofta lite tråkiga värden, för hög energi och för lite protein (dålig kvot).
Men har man grupper med hästar som går på lösdrift, så är det rundbalshö som måste till tidigt på hösten och på våren innan gräset vuxit till.

Hö är ännu känsligare för regn eller våt snö än ensilage enligt min erfarenhet, det blir dåligt i foderhäckarna. Tak är alltså ändå viktigare om man inte lägger ut foder dagligen i portioner.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 184
Senast: Shixle
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 514
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp