Helrakade tunnhåringar

iNHALE

Trådstartare
Eftersom någon i "Täcken dessa underbara soliga dagar" tråden tyckte att diskussionen om anledningen till att "vanliga" hästar helrakas för att sedan packas in i vintertäcken, förtjänade en egen tråd tänkte jag starta en sådan, då jag också finner det lite märkligt.

Jag kan förstå att om man har en häst som blir extremt ullig på vinter, och hästen blir alldeles för varm i dessa yllebyxor när man tränar, kan det vara läge att raka den, men om man har en häst som i vanliga fall inte sätter någon vidare päls, varför helraka dessa hästar? Är man brydd med svett i den minimala vinterpälsen kan man väl raka hästen delvis?

Visst finns det hästar som får problem med ryggen om de blir kalla och spenderar således inte en minut utanför stallet utan täcke eller skrittäcke, men mer än halva hästsverige kan väl inte ha rygghästar?

Finns det någon verklig anledning till detta eller handlar det om att folk helrakar sina tunnhåriga hästar för att det ser snyggt ut?

Sv: Helrakade tunnhåringar

Och jag fyller på med min undran om varför man måste HELklippa de som behöver klippas?

Visserligen har en av mina tränare sagt just det: "Ska du klippa kan du lika gärna helklippa eftersom du ska täcka". Så jag förstår ju varför folk tar efter/följer råd, jag helklippte tidigare oxå med det argumentet. Dock hade jag inte hästar som behövde täcke på träning oxå.

Som jag skrev i den andra tråden räcker det med att spår/täckesklippa för att få en häst som är lätt att hålla ren och man slipper tjocka/dubbla täcken och kanske täcke inne oxå samt ländtäcke. Sedan är det ju bara att anpassa höjden på linjen till träning/väder. Jag spårklippte innan vintern, täckersklippte nån gång på senvintern och helklippte för 1 vecka sedan.

Jag hade INTE kunnat helklippa hästen för 1 vecka sedan om han vart oklippt dock, han har fått massa sommarpäls runt hals/bog (som var klippt sedan tidigare) men sätter senare över rygg rumpan - mindre risk att klippa i sommarpälsen men han har ändå fått ha päls på ryggen till den värsta vinterkylan släppt och slipper pälsen nu. Överhettad som vanligt ;)

Måste bara lägga till: GO mackan :banana: :banana:

Senast ändrad:

Intressant frågeställning. Jag hade en ponny som var extremt frusen av sig, och som inte heller satte päls värt att nämna, modell "fryser om de säger regn o blåst på tv". Hon var aldrig klippt under de fem åren jag hade henne, som var dock täckad nattetid strax innan installning, och under vintern. Hade aldrig täcke nattetid när hon stod inne.
Tränade som vanligt och hade aldrig problem. När hon såldes blev hon helklippt så fort det började gå mot vinter...

Nuvarande hästar är mer eller mindre pälsbollar. Gamlingen sätter enorm päls så att han svettas av att stå still i hagen en solig dag, han helklipptes när han var i träning och täckades. Var även klippt några somrar när det blev för varmt. Nu rids han sporadiskt och är klippt till 1/3 ungefär, hoppas han fäller snart annars får han väl slag, men än så länge har det funkat, otäckad givetvis.
Unghästarna är klippta i varierande grad o mest otäckade. 5-åringen halvklippt med tunnt täcke i vinter. Nu otäckad sen ett par veckor om det inte blir riktigt kasst väder.

Min förra häst hade väldigt dålig pälssättning import från södra Tyskland. Rakades ej, men täckades tidigt och satte därför ingen päls alls nästan, tidigare ägare hade gjort så och jag tyckte det var skönt att slippa raka då hon svettades mkt vid träning.

Nya hästen sätter päls som en shettis, ser ut som nordsvensk vintertid (nu får ni inte ta detta fel, tycker nordisar är superfina och helgoa) så blir han extremt svettig efter varje träningspass, hela hästen, t o m ansiktet. Så på honom skulle inte en spårklippning räcka. I vintras hade jag ingen rakapparat, men jag tänker för hästens bästa raka honom relativt tidigt så hinner han sätte lite vinterpäls och kan gå med "normal" vinterpäls när det är som kallast och sedan rakar jag igen innan han ska till och sätta sommarpälsen men när det inte är hur kallt som helst.

För att tillägga ang förra tråden så har det hos oss blåst ordentligt våra hästar står i en hage som vätter mot havet, inte så himla mysigt att stå otäckad i den snålblåsten, sedan har våra hästar endast tunna regntäcken (ofodrade) mot blåsten och inga tjocka vintertäcken.

De har heller inget jättebra skydd mot den vinden som kommer från havet. Två hästar som gått utan täcke i vinter fick täcke mot den kylande blåsten.
Och vad jag har lärt mig om täcken så är det så att så länge det är vindstilla och torrt behöver hästen oftast inget täcke om den ej är rakad, men när det blåser och regnar behöver den täcke om det inte finns jättebra skydd mot blåst och väta i hagen vilket vi ej har.

Det är mode att helraka. Det handlar inte om vad som är bäst för hästen.
Det finns också ett kompistryck för de som inte är tillräckligt kunniga i hästvård.
Varför helklipper man annars en tvåårig ponny som bara går i hagen, man fattar inte bättre tyvärr.
Varför rider man ut med dubbla täcken på ponnyn som inte är klippt.
Gött bogskav av ren okunnighet förutom att det är alldeles för varmt.
Modet gäller även tjejer, allt ska bort förutom ögonbryn/ fransar och frisyren.

Varför helklipper man annars en tvåårig ponny som bara går i hagen, man fattar inte bättre tyvärr.

:eek::eek: jösses nu har det gått överstyr alldeles.

Har aldrig hittills helklippt någon av mina hästar. Funderade ett tag på att helklippa en valack jag hade men han var just lite känslig över ryggen så det blev bara halvklippning

Ligger mycket i det du säger. Hört om folk som helrakat sin häst när den ändå ska stå hela vintern. Såååå himla kul kan det väl inte vara att brottas med tjocka täcken dag ut och dag in...

Det är mode att helraka. /.../ Modet gäller även tjejer, allt ska bort förutom ögonbryn/ fransar och frisyren.

:confused: Jag har alltid tyckt att det där helrakade innehåller en liten pedofilvarning - vuxna människor som ska se ut som om de inte genomgått puberteten...

Allmän reflektion:
På hästar är rakningen absolut en modesak - iaf här. Det finns säkerligen många hästägare som gör medvetna och övertänkta val angående klippning/rakning. Men här är det väldigt tydligt:
tävlingsryttare wannabees - helrakar
skummis lösdriftarna - enbart oklippta 800 kilos ulltottar
ridskolehästar - täckesklippning och alltid snyggt ryckt man
aktiva tävlingsryttare - täckar tidigt, ingen rakning/klippning
övrigt löst folk - klippt ränna på undersidan av halsen, eventuellt också klippt kring bakbenen och bogarna, gärna en liten stjärna på skinkan

För min del så vill jag gärna spara så mycket päls som möjligt... och samtidigt kunna träna.

Senast ändrad:

En liten följdfråga på temat helrakning eller egentligen temat klippning.

Oavsett helrakning eller halvklippning klipper man ju alltid hela magen, de flesta gör väl det i alla fall? Borde man då inte ha magplatta på täckena när hästen är nyklippt och/eller det är kallt? Halstäcken är ju rätt vanligt men magplatta på utetäcken ser man ytterst sällan. Jag har hittills bara sett magplatta på ett par innertäcken, ett såg väldigt bra ut och verkade passa ypperligt men det såg jag på en travhäst för länge sedan och jag såg aldrig var det var för märke. Sen köpte jag ett par termoinnetäcken med magplatta men det var så fruktansvärt dålig passform då magplattan skulle fästas i kryssgjordarna och liksom glappade både fram och bak.

Min kära mor som är en hejare på symaskin sydde faktiskt ett par magplattor av ett fleecefodrat regntäcke som jag hade när jag sist klippte gammelhästen för när det är tio minus och blåser kallt måste det ju bli kallt om lilla maggen om den är rakad? Dock så blev inte passformen optimal men jag hoppas det värmde lite i alla fall.
Ska man träna och hålla igång vintertid behöver vissa hästar klippas och det verkar väldigt populärt med halstäcken men är inte magen minst lika viktig?

Så vad tycker och tror ni? Är det någon som använder täcken med magplattor? Skulle gärna vilja se bilder i så fall

Senast ändrad:

Jag gjorde misstaget för ett antal år sedan och helklippte min häst (hade alltid kört med jaktklippning innan). Det blev verkligen ett jäkla pyssel med att ha honom täckad jämt. När det är som kallast går det ju inte ens att ha hästen naken när man borstar :crazy:
Hursomhelst så köpte jag magplattor till täckena (halstäcken tror jag inte fanns då.. ?) - det var enda sättet att få pålle att hålla värmen bra. Tyvärr har jag glömt vad det var för märke men det fanns att köpa till och fästa i gjordarna.

:rofl:På pricken beskrivet:bow:

Jag har ulltottar på lösdrift, dock inga 800 kg:s :o , som tränas, tävlas till "husbehov" men går mest rätt hårt i skog och mark. Klipps ej, täckas möjligen om det är storm och regn och dom inte har tillgång till ligghallen. Inte heller har dom fri tillgång på grovfoder:eek: ...ändå är dom friska, välmusklade och mycket uthålliga :D ...jisses, jag har ALDRIG klippt en häst på de 45 år jag hållit på och inte tänker jag börja nu.

Jag helklipper min både av hälsoskäl och lite snygghet... Han får sjukt tjock päls, både sommar och vinter, och blir han minsta lilla fuktig (oasvett av vad, svett eller vatten) får han eksem på rumpan. Om jag bara skulle klippa det som absolut måste klippas, skulle han vara klippt från där sadelgjorden sitter och bakåt ungefär. Det har gjorts en gång, och det såg förjävligt ut :o Så vi helklipper honom i stället. Vore det inte för hans eksem skulle jag gärna låta honom vara oklippt eller bara spårklippt, för vi rider inte så mycket på vintern att han blir jättesvettig.

Nu helklipps han året runt för att hålla eksemet borta, och det blir ju lite extra pill med täcken som jag gärna sluppit. Men om det inte görs måste ändå veterinären komma ut och klippa och göra rent, det blir dyrt för mej och onödigt lidande för hästen.

Jag helklippte ponnyn då hon var en lurvboll! Hon svettades av att trava lite, och sen att skritta av i 30 minuter eller mer (efter vanligt ridpass) har man inte alltid tid med när man har skola och plugg och ställa in en svettig häst på vintern gör jag inte. även om det var varmare stall. Nu i efterhand hade ja nog hellre valt en annan slas klippning då hon fick skav på hals och vid bog. Inte så det gjorde ont för henne, men pälsen blev kort.

Eftersom någon i "Täcken dessa underbara soliga dagar" tråden tyckte att diskussionen om anledningen till att "vanliga" hästar helrakas för att sedan packas in i vintertäcken, förtjänade en egen tråd tänkte jag starta en sådan, då jag också finner det lite märkligt.

Jag kan förstå att om man har en häst som blir extremt ullig på vinter, och hästen blir alldeles för varm i dessa yllebyxor när man tränar, kan det vara läge att raka den, men om man har en häst som i vanliga fall inte sätter någon vidare päls, varför helraka dessa hästar? Är man brydd med svett i den minimala vinterpälsen kan man väl raka hästen delvis?

Visst finns det hästar som får problem med ryggen om de blir kalla och spenderar således inte en minut utanför stallet utan täcke eller skrittäcke, men mer än halva hästsverige kan väl inte ha rygghästar?

Finns det någon verklig anledning till detta eller handlar det om att folk helrakar sina tunnhåriga hästar för att det ser snyggt ut?

Jag tycker att oklippta hästar är allra snyggast. Finns det någon slags trend och att vissa tycker att helklippta hästar är snygga????:confused:

Det är mode att helraka. Det handlar inte om vad som är bäst för hästen.
Det finns också ett kompistryck för de som inte är tillräckligt kunniga i hästvård.
Varför rider man ut med dubbla täcken på ponnyn som inte är klippt.
Gött bogskav av ren okunnighet förutom att det är alldeles för varmt.
Modet gäller även tjejer, allt ska bort förutom ögonbryn/ fransar och frisyren.

Usch vad tråkigt. Då har hästarna blivit som stora dockor:crazy:

:confused: Jag har alltid tyckt att det där helrakade innehåller en liten pedofilvarning - vuxna människor som ska se ut som om de inte genomgått puberteten...

Allmän reflektion:
På hästar är rakningen absolut en modesak - iaf här. Det finns säkerligen många hästägare som gör medvetna och övertänkta val angående klippning/rakning. Men här är det väldigt tydligt:
tävlingsryttare wannabees - helrakar
skummis lösdriftarna - enbart oklippta 800 kilos ulltottar
ridskolehästar - täckesklippning och alltid snyggt ryckt man
aktiva tävlingsryttare - täckar tidigt, ingen rakning/klippning
övrigt löst folk - klippt ränna på undersidan av halsen, eventuellt också klippt kring bakbenen och bogarna, gärna en liten stjärna på skinkan

För min del så vill jag gärna spara så mycket päls som möjligt... och samtidigt kunna träna.

Så himla bra :rofl:

Jag har raggiga ponnies med långa ben (fullblod) :D

Var på en P&J för två veckor sedan och fick chockade kommentarer om att "så fick det inte se ut" :angel:
Speciellt de extra långa håren på bakdelen var tydligen ett riktigt stort nej-nej :devil:

Skulle jag klippa, tror jag att jag bara hade kört en spårklippning.

Jag tror det är nästan "helt" onödigt. Hästen behöver hållas varm över ryggen - anledning till filtklippning bla. Dessutom går de flesta utetäcken (iaf de med passform som jag gillar) ner ordentligt på sidorna för att skydda ördentligt mot nederbörd (kanske blåst oxå?). Min hästs vintertäcke går nästan ihop under magen :D

Jag tror det är nästan "helt" onödigt. Hästen behöver hållas varm över ryggen - anledning till filtklippning bla. Dessutom går de flesta utetäcken (iaf de med passform som jag gillar) ner ordentligt på sidorna för att skydda ördentligt mot nederbörd (kanske blåst oxå?). Min hästs vintertäcke går nästan ihop under magen :D

Jag har hört talas om en häst som fick ont i ryggen då den tydligen frös så om magen att den stod och spände sig så mycket att det blev ont i ryggen. Det var en hovslagare som berättade det för mig men huruvida det verkligen stämde vet jag inte. Kan ju varir fler faktorer som spelade in. Men vissa täcken går precis som du säger nästan ihop under magen är det möjligtvis HW du har?

Visst går det mode i att klippa.:crazy:

Här ser man folk klippa hästar som inte har mammutpäls o inte ens är inridna.

kan oxå bero på ren bekvämlighet.

Hästar klipps som inte någonsin har blivit ridna så att ngn värme eller svettutsöndring har skett.

Morvan.
Jag helklipper för att hästarna faktiskt svettas mkt, men jag klipper som förr- tidigt så det hinner växa ut en del till den stränga kylan kommer- som den nu faktiskt har gjort de senaste 2 åren.

Jag har inte magplatta utan magtäcke. Har sytt 2 varianter - en för stort sto med jättemage o en för val. Då får inte vinden tag i under täcket o sen har de ju de stora långa fodrade stjärtlapparna:cool:

Betänk nu att täckena inte går ner till knäna på mina o jag spänner heller inte gjordarna stramt för komfortens skull. En del hästar får t o m skav av gjordarna o att täcket då trycker mer på manke o länd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 374
Senast: Korven
·
T
Hästhantering Ja, jag vet att det redan finns en massa trådar rörande täcken, men efter att ha läst runt lite här och var har jag ändå inte fått svar...
Svar
4
· Visningar
1 031
Senast: pinky
·
  • Låst
Islandshäst Nu vet jag att det finns liknande trådar.....men men. La in en tråd igår på hästvård om mina problem med Sindris regnskållor...
Svar
1
· Visningar
913
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka