E

Elemmírë

Jag har en ponny som jag efter mången och lång fundering har börjat ge hösilage. Dels för att hon då kan gå i "storhästhage", dvs den är större och roligare samt fler hästar. Dessutom är hon svår att hålla i hull så jag tänkte att hösilage kanske kunde vara ett bra alternativ.

Problemet är nu att hon svullnat "bakom" ganaschen... En stallkompis sa att det antagligen var pga proteinet i hösilaget. Dock är hon fin i benen, inga gallor (utom några som var där innan) samt normal i hovarna, alltså inte onormalt varm.

Frågan är vad jag ska göra? Ska jag låta henne gå i hagen och äta lite (låg i rang så hon kan inte vräka i sig) eller byta hage? Ska jag avvakta ett par dagar? Jag ger henne hö inne fortfarande för att "blanda ut" hösilaget. Är det fel?

Jag är kass på detta vad gäller foder, men jag lär mig gärna!!

Sv: Help!!!

En del hästar kan bli svullna vid ganascherna tex på våren och hösten när det inte finns så mycket gräs. Så de går och äter rötter istället. Käkarna jobbar på ett sätt som de inte är vana vid och musklerna svullnar kan det vara nåt sånt?

Har ingen aning, proteinteorin tyckte jag lät vettig, fast å andra sidan är det mer "gräs" i den här hagen så hon kanske "jobbar" mer pga det?

Troligtvis en allergisk reaktion, inget att oroa sig över. Som Hattifnatten skrev så får dom ofta det när de går och petar och äter av rötter och annat de hittar i marken.
Min pålla såg ut som en hamster i höstas, det tog 2 veckor innan hon såg normal ut. Tog det lugnt med henne då, inte så mycket "böja" och mest skritt.

Jättebra att du vänjer in henne på hösilaget med att blanda med höt, helt riktigt att göra så:)

TACK!!! Har varit superorolig... Min förra ponny fick fång, så jag är livrädd för att det ska hända igen *ryser*

Jag vet, man blir nojjig när nånting är utöver det normala;)

Jag räknar kallt med att min häst kommer få små söta svullnader bakom ganaschernna igen vilken dag som helst , nu börjar snön smälta och de står och gräver i det gamla goda(?:crazy: ) gräset som legat under snön:cool:

Oja, det första jag tänkte var "jäklar hon har fått kvarka"... hon hostade ju inte men du vet, man kan alltig ge sig tusan på det värsta...

hihi, dem ser ju ut som hamstrar;)

När man byter foder ska man byta ut lite i taget. Ett foderbyte får gärna ta 14 dagar för att man ska slippa magproblem. SÅ du gör helt rätt som låter din pålle fortsätta äta hö. Tänk på att du ska ge mer av hösilaget då det är blötare.
//marti

Man blir ju bara så nervös när man ser nåt som inte är som det brukar på sin häst..

Kollade idag igen och svullnaden är nästan borta:D *skönt*

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 311
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 098
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama