Help plz? :O

S

Sariah

Tjaba! ;)
Har en medryttarponny som inte direkt har mycket engergi i sig. :O
Han är pigg o så när man rider ut, men det kan man ju inte göra varje gång. :P Men när jag ska rida markarbete, som han behöver så blir det väääääldigt segt. Skritta o trava går, men inte glaopp, får inte fram honom :eek: när jag därimot rider ute så är det en helt annan växel, som inkluderar bockningar och bus :angel:

Men varför är han så turbo-seg på ridbanan tro? :eek:
Vet han att han kommer få arbeta då? Haha!
Han får heller inte så mkt mat (för ägaren vill att han ska "banta")
Sammanlagt blir det ca. 3-4dl pellets och 6.5kg hö. PER DAG!!:eek:
Är det vara jag som tycker det är pyttelite för en maxad D-ponny i kraftig modell? Jag tycker ens att han ser tjock ut. :O

http://images2.bilddagboken.se/21/_u1/_u6/_u1/_u2/_u1/u161215/25237_1211573282.jpg

Inte den bästa bilden direk, men men :P

Sv: Help plz? :O

Enkelt. Han tycker ridbanan är pest och pina. Jag förstår honom.
Min ponny är likadan.
Varför kan man inte rida ut varje gång? Det går alldeles utmärkt att rida ute, jag har själv gjort det i flera år. Jag red in ponny ute i skogen. Han har blivit en mycket trevlig ridhäst. Man kan rida dressyr på vägar och i skogen, inga problem alls. Ställer lite högre krav på ryttaren möjligtvis, men för hästes del är det nog bara roligare.
Jag kan inte rida "ordentligt" på ridbanan någon längre stund utan att han tröttnar. Men man kan ju alltid dela upp passet i olika delar så det aldrig hinner bli tråkigt.

Och ja, det låter som lite lite mat. Jag hoppas han äter gräs också till höet, annars kan jag förstå att han är lite seg.. Bildlänken ville inte fungera, så jag kan inte säga om han är tjock eller inte. Men om så är, plocka bort kraftfodret och ge mer grovfoder. Väldigt stor risk för bukighet (uppsvälld mage, ser tjock ut)

Enkelt. Han tycker ridbanan är pest och pina. Jag förstår honom.

varför är de så självklart att de inte är kul på banan? ja tycker de hänger mycket på ryttaren hur man rider och hur man gör de varierat så hästen får tänka och känna sej duktig, min häst gillar banan lika mycket som när man rider ut..man måste variera sej mycket och de kan man göra på banan också.

klart min häst tycker de är snäppet roligare att rejsa runt i skogen men dressyrmässigt så är han lika frammåt och pigg och förväntansfull inne som ute.

tycker de är alldeles för lite mat och de är inte konstigt hästen kanske inte orkar arbeta och tycker då de är tråkigt.
man ska aldrig banta en häst genom att ta bort grovfodret, utan är hästen tjock så får man helt enkelt rida mera och rida bort övervikten.

mer grovfoder och mindre kraftfoder.

Men alla hästar är inte lika. Jag var dressyrryttare och tyckte det var det roligaste som fanns. Men när ponny kom fick jag snällt lämna banan, han hatade det. Visst kan jag tvinga honom att gå där, men han kommer aldrig göra det med samma glöd som ute, eller som den andra hästen i stallet som mer än gärna stannar hemma på banan och har dressyrlektion.
Hästar har också personlighet.

klart alla hästar inte är lika men ja tror endå att hästen kan ha lika roligt på banan som ute, tycker inte hästen de är kul får man göra de kul för den o de hänger på ryttaren, hästen behöver ju tänka och få utmaningar och då brukar dom flesta hästar tycka de är okej kul iallafall.

men de ska inte vara så att hästen rent av har tråkigt på banan, då har dom som ridit hästen innan gjort så hästen tycker de är tråkigt..även ifall dom inte behöver tycka de är de roligaste som finns direkt så ska dom endå se de som kul och varierat att bli riden på banan.

man måste endå variera ridningen lika mycket inne som ute, dom tröttnar tillslut om man bara rider ut också utan variation.

sen tycker ja inte att man måste rida på ridbanan men hästen ska inte tycka de är tråkigt när man väl rider där..då har inte hästen bra erfarenheter av ridbanor och tycker de är tråkigt och dom får fel inställning.

varför skulle du inte kunna rida ut varje dag?:confused:
jag tog hem en dponny som bara stannade, alltså inte i hoppning eller så utan när jag red dressyr/markarbete så kunde han bara stanna och sen fick jag inte fram honom i skritt ens vad jag än gjorde.
Jag red ut, varje dag och han var sen underbar i dressyren:love:.
så varför inte? man kan ju träna dressyr ute också:D

Oh, tack för alla svar :O
Har tänkt att börja "jobba" honom mer ute, men det är en ganska bra bit till "de bra vägarna", men ska försöka :P

Sen när det gäller maten, så har jag snackat med ägaren, men hon säger att behöver inte mer, och får inte mer engergi utav ex. mer mat. o.O

Så det blir det ingen ändring på tydligen.

Det låter märkligt, men jag har hört vetrinärer säga samma sak, att de inte får energi av mat. Det är rent skitsnack. var skulle energin komma från om inte maten? Suck, en del hästägare alltså...

Det låter märkligt, men jag har hört vetrinärer säga samma sak, att de inte får energi av mat. Det är rent skitsnack. var skulle energin komma från om inte maten? Suck, en del hästägare alltså...

menas inte de med att hästen får en bra foderstat men endå är lite för lugn o allmänt lat, för vissa hästar är sånna i psyket och dom går inte att fodra pigga..vissa är helt enkelt sånna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka