Helosansalva eller inte?

Sv: Helosansalva eller inte?

Testa vitlök plus matolja på ett bomullsstycke, lägg om med vaddstycken och bandage.. Benen ser väldigt "tjocka" ut i detta, men det är effektivt mot karledsproblem etc etc.
Behövs det så lägg om varje kväll, du ser ju själv hur hästen reagerar på det.
Man behöver inte fundera på karenstider eller dylikt, allt är bara naturligt.
 
Sv: Helosansalva eller inte?

happyjoy skrev:
Testa vitlök plus matolja på ett bomullsstycke, lägg om med vaddstycken och bandage.. Benen ser väldigt "tjocka" ut i detta, men det är effektivt mot karledsproblem etc etc.
Behövs det så lägg om varje kväll, du ser ju själv hur hästen reagerar på det.
Man behöver inte fundera på karenstider eller dylikt, allt är bara naturligt.
Ja, vitlöken ska alltså ligga i matoljan ett par timmar..minst !!..innan man lägger på det !:angel:
 
Sv: Helosansalva eller inte?

När jag har hästar som är riktigt dåliga i karlederna, så brukar jag ta bomull, spraya med blåspray (tidigare använde jag jodopax, men det ska man tydligen inte göra längre..?) och på med ordentligt med Helosan. Lindar ordentligt och vips är de jättefina. Dessutom verkar det som om det bara är bra att använda samma bomullsstycke (med nytt lager spray o salva) flera nätter irad. Har absolut inte en blekaste om varför. Kort sagt; Helosan = toppen!
 
Sv: Helosansalva eller inte?

happyjoy skrev:
Testa vitlök plus matolja på ett bomullsstycke, lägg om med vaddstycken och bandage.. Benen ser väldigt "tjocka" ut i detta, men det är effektivt mot karledsproblem etc etc.
Behövs det så lägg om varje kväll, du ser ju själv hur hästen reagerar på det.
Man behöver inte fundera på karenstider eller dylikt, allt är bara naturligt.

Men tänk på att helsosan ändå är lite bakteriedödande så om det handlar om mugg och inte att mjuka upp krustor, är det bättre med salvan.
Vi körde med vitlök+ olivolja för 15 år sedan på en häst med mugg och den fick lymfangit....det gjorde mig liiiiite tveksam ska jag säga.

// M
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp