Sv: Helklippt utan täcke?
Oj, oj, nu är jag kärringen mot strömmen igen- i alla fall lite grann.
Till att börja med så tycker jag precis tvärt emot Jenny85. Jag tycker hellre lite kall än lite för varm. Jag lider verkligen med alla dessa hästar som täckas under den varma delen av året och som är varma eller t o m svettfuktiga under sina täcken. Ingen häst, klippt eller ej, kan behöva täcke i 20 graders värme, annat än ev insekttäcke för känsliga individer. Hästar är dessutom - oberoende av pälsmängd- MYCKET mer temperaturtåliga än människor (så man KAN inte jämföra och tänka "oj jag fryser - det gör nog hästen med"), eftersom de procentuellt sett har mycket mindre av kroppsmassan liggande direkt under huden än vad vi har.
Tyvärr verkar många hästaägare ha glömt bort att det är bra för hästen att lufta och vädra sin päls, och att hästen själv omvandlar solljus till vitaminer. Många verkar täcka överdrivet av missriktad välvilja och okunskap. Täcken behövs absolut på våra breddgrader och till hästar som rids och tränas, men man ska inte överanvända dem!! Häromkring (i Östergötland, d v s ganska långt söderut) ser jag dagligdags redan nu och sedan en månad tillbaka OKLIPPTA hästar som redan går täckade, och det kan inte vara sunt. Det är trots allt HÄSTAR och inte hamstrar...
Sedan hade jag nog om det handlade om att klippa NU i september gjort precis som TS (Roheryn) och INTE helklippt eftersom jag tycker det är för tidigt att börja täcka men samtidigt är det ju inte sommarvarmt längre. Måste jag välja, så skulle jag dock definitivt välja bort alternativet att klä på hästen regntäcke i 15-20 graders värme, helklippt eller ej. Blir det mer långdraget regn får man väl ta in den för att torka.
Dock helklippte jag min gamla ponny i början av augusti, då hon redan börjat sätta rejäl päls (24 år o dessutom hälften nordsvensk - därav tidig pälssättning) och i princip svettades i hagen. Det skulle aldrig ha fallit mig in att klä på henne täcke då, förutom insektstäcke som hon som precis nyklippt behöver som hjälp mot bitande odjur. Ett par veckor efter sommarklippningen är hennes päls som normal sommarpäls igen, och som det är nu ser jag ingen anledning att börja täcka i förtid bara för att hon klipptes i augusti. Dock kommer hon att klippas (men då täckesklippas) senare i höst, och då täckas hon oxå.
Så tycker och tänker jag. Detta med täcken och klippning verkar verkligen vara trendfrågan här på buke just nu
.
Hare gott allihop
!