Helklippt utan täcke?

Roheryn

Trådstartare
Om man helklipper sin häst nu (början av september, mellan 15 och 20 grader varmt dagtid, men med regn/regnskurar emellanåt), vad anser ni då att man bör göra för hästen i form av att täcka den? Regntäcke vid risk för regn trots solglimtar då och då? Helt otäckad trots regnskurar? Hur resonerar ni?

Jag har själv valt att spara päls på rygg och rumpa (samt ben och huvud) just för att slippa täcka den här årstiden (då min häst emellanåt svettas bara av att gå in från hagen). Men hur gör ni som helklipper när det fortfarande är "varmt"?

Sv: Helklippt utan täcke?

Jag tänker som så att man bör nog täcka vid minsta risk för regn om hästen är helklippt då man har tagit bort allt skydd hästen har naturligt mot regn och kyla. Men det är svårt det där att veta hur mycket man ska täcka nu när vädret är som det är, man vet ju kanppt hur man ska klä sig själv!

Hellre en lite för varm häst än en lite för kall häst, så tänker jag!

En helklippt häst bör iaf ha ofodrat regntäcke om det inte är sommarvärme(soligt, inte mkt vind osv) anser jag...

täcker såklart. en klippt päls är inte ett dugg vattentät och värmeisoleringen är minimal. kan man inte besvära sig med att täcka så ska man inte heller klippa. alt göra som du gjort och lämna kvar pälsen på ryggen.

Håller med Centaur.

om man helklipper så berövar man hästen ALL förmåga att själv reglera värme med hjälp av pälsen, samt stå emot kyla och regn. Lämpligt täcke behövs därmed så fort hästen är helklippt och ska vara ute med regn, vind och väder.

Min häst klipptes för ca 3 veckor sedan och han har ett ofodrat regntäcke ute. Inne är han naken ner tills det börjar närma sig 15 grader för han verkar inte frusen av sig utan jag vill mer skydda honom mot regn och blåst. Ofta lägger jag på regntäcket "för säkerhets skull" även om det är ok väder på morgonen.

Jag håller med mackan och Centaur.

Min ponny har ett ofodrat regntäcke på sig varje dag i hagen, hon är helklippt. Om det blåser mycket och/eller regnar så har hon på sig ett tjockare fodrat regntäcke ute.

Inne är hon ibland naken, om det är varmt, annars så har hon ett tunt bomullstäcke på sig.

Jag har min halvklippta gamling täckad ute, med fodrat regntäcke. Har samma täcke inne/ute pga lata stallkompisar...:mad:

Oj, oj, nu är jag kärringen mot strömmen igen- i alla fall lite grann.

Till att börja med så tycker jag precis tvärt emot Jenny85. Jag tycker hellre lite kall än lite för varm. Jag lider verkligen med alla dessa hästar som täckas under den varma delen av året och som är varma eller t o m svettfuktiga under sina täcken. Ingen häst, klippt eller ej, kan behöva täcke i 20 graders värme, annat än ev insekttäcke för känsliga individer. Hästar är dessutom - oberoende av pälsmängd- MYCKET mer temperaturtåliga än människor (så man KAN inte jämföra och tänka "oj jag fryser - det gör nog hästen med"), eftersom de procentuellt sett har mycket mindre av kroppsmassan liggande direkt under huden än vad vi har.

Tyvärr verkar många hästaägare ha glömt bort att det är bra för hästen att lufta och vädra sin päls, och att hästen själv omvandlar solljus till vitaminer. Många verkar täcka överdrivet av missriktad välvilja och okunskap. Täcken behövs absolut på våra breddgrader och till hästar som rids och tränas, men man ska inte överanvända dem!! Häromkring (i Östergötland, d v s ganska långt söderut) ser jag dagligdags redan nu och sedan en månad tillbaka OKLIPPTA hästar som redan går täckade, och det kan inte vara sunt. Det är trots allt HÄSTAR och inte hamstrar...

Sedan hade jag nog om det handlade om att klippa NU i september gjort precis som TS (Roheryn) och INTE helklippt eftersom jag tycker det är för tidigt att börja täcka men samtidigt är det ju inte sommarvarmt längre. Måste jag välja, så skulle jag dock definitivt välja bort alternativet att klä på hästen regntäcke i 15-20 graders värme, helklippt eller ej. Blir det mer långdraget regn får man väl ta in den för att torka.

Dock helklippte jag min gamla ponny i början av augusti, då hon redan börjat sätta rejäl päls (24 år o dessutom hälften nordsvensk - därav tidig pälssättning) och i princip svettades i hagen. Det skulle aldrig ha fallit mig in att klä på henne täcke då, förutom insektstäcke som hon som precis nyklippt behöver som hjälp mot bitande odjur. Ett par veckor efter sommarklippningen är hennes päls som normal sommarpäls igen, och som det är nu ser jag ingen anledning att börja täcka i förtid bara för att hon klipptes i augusti. Dock kommer hon att klippas (men då täckesklippas) senare i höst, och då täckas hon oxå.

Så tycker och tänker jag. Detta med täcken och klippning verkar verkligen vara trendfrågan här på buke just nu ;).

Hare gott allihop :)!

Senast ändrad:

Jag kan till viss del hålla med. Mitt i sommaren så behöver de ju inget värmande täcke,
regntäcke vill jag dock ha om det regnar, och flugtäcke om det är mycket insekter.
Jag har min naken på sommaren när hon går i hagen, om det är fint väder, hon är helklippt året om.

Men nu såhär i spetember när det börjar gå mot kallare tider, vill jag gärna lägga på ett täcke.
Vi har 10+ och ganska rejält med vindar och regnskurar titt som tätt.

fast nu addresserar du ju ö.h.t inte ämnet HEL klippt häst, utan utalar dig om täckning i största allmänhet, och inte helklippta hästar osv osv. du är inte kärringen mot strömmen bara vi håller oss till det rätta ämnet. Är ämnet det du diskuterar nu, så finns det många som håller med dig : )

Jodå, det gör jag visst ;), till viss del i alla fall. Fast jag snöade ju in på lite annat oxå ...

Jag nämner ju som exempel min gamla ponny som helklipptes i augusti och tycker inte heller att man bör täcka alls i 15- 20 graders värme - inte ens om hästen är helklippt. Dock skulle jag inte välja att helklippa alls denna årstid.

Senast ändrad:

MIn helklippta går alltid med täcke nu ;) iom att jag tagit bort päls så måste jag ersätta de :D

Helklippt = täcke för mig :)

Min går med ett ofodrat Bucas m helhals ute nu även om solen tittar fram.

Liknande trådar

Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: super
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 596
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv