Helklippning

pepp

Trådstartare
En del sparar ju en liten bit hår där sadeln ska ligga, typ som ett hoppschabrak. Är det för att minska risken för skav, eller helt enkelt bara en smaksak?

Hur gör ni och varför?

Sv: Helklippning

För att minska risken för SKAV framförallt och för att minska risken för att ryggmusklerna ska bli nedkylda...

Jag tycker att man alltid ska spara hår över korset och ryggen, dvs en täckesklippning, för att de känsliga musklerna där ska hållas varma. Man kan ju klippa ganska högt upp så att det bara blir lite kvar, det blir ju nästan som en helklippning ändå.

jag klipper hela hästen ( utom ben och huvud, eftersom det inte går skydda med täcke.) jag använder ländtcäker när jag rider/kör och det funkar jätte bra. hon går även med halstäcke.

Det är för att dom inte ska få skav.Men man behöver inte spara så mkt, ungefär en liten rund ring på ryggen om man vill.
Fast jag vet många som rakar bort allt på ryggen.

Många sparar en bitt där sadeln skall ligga för det skall minemera risken för skav, men när jag för rakade min häst så rakade jag även där och hon fick inga skav.
Men på senare år så har jag täckat hästen i stället, och det tycker jag finkar jätte bra, men det beror ju på hur mycket päls hästen sätter.

Kram

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 758
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka