Helikopter skrämde hästar

Sv: Helikopter skrämde hästar

Förra söndagen flög en militärhelikopter precis ovanför vårt stall. Hästarna var inne och blev inte särskilt oroliga men grannens hästar blev rädda och sprang i hagen.

Frågan är vad som är felet.
Jag har massa hästar gående här, och typ ingen reagerar på lågflygande helikoptrar.

Jag tror snarare det är fel på hästarna än på piloterna. (eller på ägarna, för det varnas ju i både radio och tidningar när de ska flyga lågt).

Eftersom det står i artikeln att polisen inte vet varför helikoptern flög så lågt så har dom med helikoptern antagligen inte alls gått ut och varnat, hur lätt är det då ? -.-

Att gå ut och varna för att man ska flyga lågt är en sak, men annars är det för jäkla dålig stil. Har själv blivit jagad av en helikopter under en ridtur. Varför? Jo dem vill bara skoja lite:cool: Det sitter fortfarande i och jag rider ogärna i öppen terräng när det kommer något i luften.

Frågan är vad som är felet.
Jag har massa hästar gående här, och typ ingen reagerar på lågflygande helikoptrar.

Jag tror snarare det är fel på hästarna än på piloterna. (eller på ägarna, för det varnas ju i både radio och tidningar när de ska flyga lågt).

CK, jag tror du vet att jag är för att ha tåliga hästar som inte är lättskrämda! ;)
Att hantering och invänjning av "konstiga saker" är en självklarhet!

Men som någon sa, så verkar det inte som om denna pilot gått ut med information om att flyga lågt.

Jag vet inte hur bra man ser från en helikopter, men märker man att man skrämmer en flock djur, borde man inte stiga då???

Håller med du CK, aldrig haft en häst som varit rädd för helikoptrar. Bor ju inte allt för långt ifrån en flygbas, och grannen har emellanåt 2 helikoptrar på sin gräsmatta :D
Lägg därtill att jag bor brevid motorvägen och där över körs det ju med.

En gång höll en luftballong på att landa i hagen, det var lite äckligt tyckte jag, mina hästar är ju så nyfikna, inte kul om de skulle trassla in sig i själva ballongen...

Dock vet jag när hästarna har reagerat för att de tycker det är kul, och sprungit många varv i hagen, men det är ju inte "äkta" rädsla ;)

Dåligt gjort!

Hästar är flyktdjur och ser ju helikoptern som ett hot

Blir bara så ruskigt dyrt att miljöträna hästarna med helikopter när det normalt inte flyger helikoptrar på låg höjd i trakten. Har inte råd att hyra in en helikopter. :D

Blir bara så ruskigt dyrt att miljöträna hästarna med helikopter när det normalt inte flyger helikoptrar på låg höjd i trakten. Har inte råd att hyra in en helikopter. :D

Jag håller med här.
Tycker CKs inlägg är väldigt konstigt. Har man hästar som inte bryr sig om att helikoptrar flyger ovanför deras huvuden ska man vara GLAD.
Jag tror inte det är fel på hästar som blir rädda, snarare att deras instinkter sitter i och bevisar att de inte är sönderavlade :angel: (för att dra det hela till motsatts spets som CK)

För ett par år sedan dog en kompis häst pga liknande händelse. Det blev panik i hagen, hästen snubblade och bröt benet..... Detta vara en tävlingsponny på rätt hög nivå så nog var den "miljötränad" mer än en vanlig svenssonhäst

Ja det är lite svårt att miljöträna hästar på helikoptrar. ;)

Vi har på haft flera lågtflygande helikoptrar över områdena här. De flyger en del när det har blåst storm, jag antar att det är för att leta trasiga elledningar då kanske. Trots flera gångers kontakt med helikoptrar blir hästarna ändå rädda när de är i hagen och en helikopter flyger över dem på låg höjd, de blir liksom aldrig vana vid det ljudet. Så panikslagna blir de inte att de spränger hagen, men de flyr iväg en bit. Jag vill absolut inte sitta på deras ryggar när det kommer en helikopter ovanför huvudet, då vete katten hur det slutar!

Det flyger en del jaktplan här över också, och även en del av dem på låg höjd, men dem reagerar hästarna inte lika mycket på, inte heller på mindre propellerplan. Det är just helikoptrar som är läskiga. :crazy:

Håller med! Va är det för märklig inställning:cool:

Min häst är född o uppvuxen under bullermattan till en militär flygplats

viggen, jas, helikopter, herkules...inga problem

men när vi flyttade o hagen ligger alldeles intill järnvägen (rälsbuss) blev det en och annan tjurrusning i hagen innan han vande sig....

Man miljötränar inte för specifika händelser eller omständigheter utan för allmän trygghet och tolerans.

Här besiktigas elledningarna med helikopter på låg höjd, och det är kul att se hästarna springa efter/under den. När så helikoptern lämnar hagen så står dom kvar vid stängslet och undrar varför den inte kommer tillbaka så dom får jaga den igen.

LIA

Man miljötränar inte för specifika händelser eller omständigheter utan för allmän trygghet och tolerans.

Här besiktigas elledningarna med helikopter på låg höjd, och det är kul att se hästarna springa efter/under den. När så helikoptern lämnar hagen så står dom kvar vid stängslet och undrar varför den inte kommer tillbaka så dom får jaga den igen.

LIA

Jag håller med dig här! Har man miljötränat hästen ordenkligt så klarar hästen oxå av andra saker mkt bättre, som igentligen kanske inte är ett dugg likt det man tränat för/mot!

Det är jag, men det handlar inte bara om att hästarna är nyfikna.

LIA

:bow:

Precis min åsikt. Man kan inte skydda hästarna från allt (inklusive helikoptrar) så då får man istället se till att miljön är trygg, flocken är trygg och att hästarna är trygga i sig själva.

Dåligt gjort!

Hästar är flyktdjur och ser ju helikoptern som ett hot

Fast hästars naturliga fiender brukar väl inte komma uppifrån?
Har sällan sett hästar vara rädda för saker högt upp, men från sidan/marken, visst, det är där rovdjuren brukar hålla hus!

Fast hästars naturliga fiender brukar väl inte komma uppifrån?
Har sällan sett hästar vara rädda för saker högt upp, men från sidan/marken, visst, det är där rovdjuren brukar hålla hus!

...nu är det väl snarare ljudet från en helikopter på låg höjd, elledningshöjd, som är skrämmande...inte helikoptern i sig

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det var i mitten av januari förra året som en häst i Sörmland blev skrämd av en helikopter som flög lågt, föll omkull och fick en...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 16-tiden skrämdes två hästar av en bil på Ragvaldsbovägen i Sigtuna. En av hästarna hamnade i diket men ingen skadades.
Svar
0
· Visningar
513
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett helikopterföretag ska betala skadestånd sedan en häst blivit skrämd av en lågt flygande helikopter utanför Nyköping.
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid halv sju-tiden på torsdagsmorgonen fick polisen i Skåne larm om en trafikolycka, där en bilist kört på en häst. Det visade sig att...
Svar
0
· Visningar
68
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama