Hela solrosfrön-vad händer när ponnyn äter det??

Argona

Trådstartare
Min minishetland lyckades ta sig ur hagen häromdagen och gick direkt till tunnan med fåglarnas solrosfrön:d Där stod han och mumsade, hann nog äta en hel del innan vi upptäckt honom. Dagen efter stod han där igen och tuggade!! Nu har vi hittat stället där han går ut så nu är det slut med solrosförn för hans del men han verkade tycka att det var mycket gott:D
Frågan är, tål hästarna hela solrosfön med skal?? Vi har inte märkt någon reaktion på honom efter detta.

Sv: Hela solrosfrön-vad händer när ponnyn äter det??

Jag brukar ge de solrosfrön som är över efter vinterns fågelmatning till min häst, så mindre mängder är ok vad jag vet.

Jag brukar ge de solrosfrön som är över efter vinterns fågelmatning till min häst, så mindre mängder är ok vad jag vet.
Ok, han ser ganska rolig ut när han smaskar i sig de förbjudna solrosfröna, när jag kommer så springer han tillbaka in i hagen igen.
Jag har inte sett att han mått dåligt av det men det är alltid intressant att höra om någon vet något annat.

Kollade in den gamla tråden! Då är det ingen fara att han mumsar på fåglarnas mat, mer än att jag får åka och handla fågelmat oftare:D

Heh, en bekants hund (am. cocker spaniel) smällde visst i sig några liter hela solrosfrön en gång. Det värsta som hände var att köket i princip blästrades när fröna skulle ut igen... Men hunden var nöjd! Och mätt... :angel:

Låt honom bara inte äta där fåglarna varit, de har olika smittor som hästen kan bli sjuk av. Vi ska ju inte heller äta fågelbajs. :D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka