hela paketet inne nä han kissar...

L

Lindis

Ja hur normalt är de? Har aldrig sett att han har haft de innan utan såg de första gången häromdagen. Har alltså hela "paketet" inne när han kissar och tycker förvisso hans urin är lite mörkare än vanligt men han har också druckit lite mindre sista dagarna( dricker i vanliga fall för mycke och har sista dagarna druktig normal mängd). Som sagt är de normalt eller skall man kolla efter något? Skall till veterinären på måndag då han skall opereras. Men undrar ju och veterinären var inte ledigt just nu:) Någon som har någon klok förklaring?:p

Sv: hela paketet inne nä han kissar...

Bra att fråga veterinären.

Min kissade utan att fälla ut innan, tror han gör det ibland nu med. Han är kollad av vet ett par gånger men de hittade inget konstigt. Jag kollar själv efter stenar regelbundet och tvättar rent inne i skapet där det samlas massa guck.
En del hästar är experter på att samla massa skit därinne och då kan det bli inflammation som kan bli riktigt äcklig.

Har du kollat efter stenar och i skapet?

Ja, våra hästar kissar med både infällda och utfällda paket och det där kan variera från dag till dag. Den ena fäller oftast ut medan den andra fäller ut mer sällan. Behöver inte vara något problem med det, att urinen kan ändra färg är ej heller onormalt.

åhh skönt att höra :D han har ju en tendens till att alltid dra på sig något och just nu är de inte läge med nya problem. Han har nog med problem som de är och vi står som frågetecken. Men prata med en av veterinärerna som sa dem kan göra så när dem har cancer i skapet. Men ja vet inte han verkar ju normal annars. Men har bett dem ta en titt när dem ändå skall operera honom på tisdag:) tack för dem lugnande svaret:D

De som gjorde mig orolig är att ja aldrig sett honom göra detta under alla dessa år ja haft honom och han är ju en häst som har äckligt mycke otur:( vet inte hur många gånger han lurat döden :o Men han är ju normal annars men har ju haft njursvikt för lite över 1 åsedan så tänkte bara inte något sådant igen. Men har fått prata med veterinären som sa de kan beror på cancer där nere att dem gör så med :crazy: men ja vet in han känns ju annars ok men har bett dem kolla nu på tisdag när han ändå skall in på OP. Men de där med stenar hur ser man de? känner mig som en amatör har aldrig kollat de:crazy:

Det hör ju liksom till hästvärlden att man känner sig som en amatör hela tiden, för man lär ju sig nya saker hela tiden. Så det behöver du inte skämmas för.

Stenar sitter precis vid urinröret, i små fickor. Det kan du ju be veterinären om också när han ändå är sövd, för då åker ju penisen ut. Annars om du vill göra det själv (och veterinären inte visar) så kan du försöka få hästen att skafta ut genom att massera lite försiktigt på skapet. Sen drar man undan huden runt urinröret en sida i taget, det finns många små fickor så du kan få leta runt lite och vika bort hud lite varstans så att du kommer åt alla. Där kan det samlas små mjuka vitgulaktiga, eller gråbeiga klumpar (lite olika vilken färg från häst till häst). De brukar vara enkla att pilla bort, ibland trillar de ut av sig själv om de inte sitter så djupt, annars är det bara att pilla bort med ett finger. En del får klumpar (eller "stenar" som det kallas) som växer sig större och blir hårda och gråsvarta, därav namnet. Dessa kan trycka och göra ont, så det är viktigt att få bort dem.
Jag har inte sett såna själv, så jag kan inte säg om det går att ta bort dem själv eller om man kanske behöver en veterinär till det.

OBS: Använd gummihandskar, finns att köpa engångshandskar på apoteket som är bra, för det luktar väldigt illa och lukten kan sitta kvar efter flera ordentliga handtvättar.

tusen tack :D ja har ju faktiskt handskar skall exprimenter och kolla lite i morgon. Har ju bet dem kolla med men är ju intressant och man lär ju så länge man lever:) men som sagt tusen tack :)

Det är bara att sätta igång och försöka så lär man sig snart. Försök inte att hålla emot om han skulle försöka dra in den bara, för då kan de bli skador. Utan låt honom dra in den och fortsätt lite senare om du inte hann så långt.

oki tycker de är lite små äckligt så får se hur kaxig ja är i morgon :b

Haha, ja det är ju inte jättemysigt. Att plocka stenar luktar ju inte så starkt runt om i lukten, utan det lukar ju mest på det som är i närkontakt.

Att tvätta ur skapet däremot luktar vidrigt! Hade gärna stängt av mitt luktsinne då. Kanske ska testa med cyklop nästa gång :idea:

haha där sa du något eller en tvättklämma:D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 116
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 677
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 774
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur