lovehorses

Trådstartare
Jag har alltid köpt krossat korn just för min gammelhäst. nu finns han inte mera och mitt varmblod skulle behöva lite.
Kan man ge hela? det jag har hört är att det är svårtuggade, hårda.
ska man prova det fram?

Sv: hel korn

Hejsan! Har du redan köpt hem hel korn så kan du göra så att du slår på kokande vatten och låta den stå och dra ett tag så den mjuknar. Annars hade jag nog fortsatt med kross för enkelhetens skull :)

Enligt de senaste rönen så är inte korn särskilt bra hästmat. Är din häst svår att hålla hull eller vaför behöver den korn?

Hela korn som de är kan du inte ge, de kommer ut hela i andra änden. Alltså ingen verkan alls.

Du måste stöpa kornet i fall du ska ge det helt och du inte har möjlighet att krossa det.

ja inte är hon lättfödd iallafall men heller inte extremt + att hon får lite extra energi tänkte jag.Blir lite "kollig" av för mycket havre.
ae hur jag gör, men hel ger jag inte då.
Jag kommer ju att såsmåning om börja med krafft grov 90 kanske inte behövs så mycket mer...får se då.

Varför är det ingen bra hästmat? *nyfiken*

Krafft har en väldigt bra hemsida där man kan läsa om hästens matsmältning och olika foder. Nu är det ju ett företag som säljer foderprodukter så de gör ju viss reklam för sig, men rena faktabiten kan man läsa och ta till sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka