HEl havre eller Krossad havre Blir hästarna tokiga av hel havre

Rotterö

Trådstartare
Nu är jag nog på väg över till hel havre.
Kan man byta direkt ? Måste man ha en över gång från havre kross?
Blir hästarna hetare eller behåller de lugnet? :confused: :confused:
 
Om du har möjlighet skadar det ju inte att vänja över dem en vecka eller så, men det är ingen absolut nödvändighet.

Jag har använt kross respektive helhavre i olika perioder o inte har jag haft några "tokiga" hästar för det. Det enda skulle väl vara om man gick från att fodra med kross som legat för länge (MAX 2 veckor ska havre förvaras krossad innan den äts) och därför till viss / större del mist sin näring och hästen blir piggare när den får hel havre med näringen bevarad.

Rent generellt är ju krosshavre (under förutsättning att den är nykrossad) lättare för hästen att ta upp. Om man ser att hästen bajsar ut många hela havrekorn kan det vara idé att byta till kross (samt kolla tänderna) så att hästen verkligen får i sig sin näring.
 
Att man tycker sig se många havrekorn säger inte särskillt mycket. 1 kg havre innehåller ca 200.000 kärnor. Får man mer än 200 i en bajshög är det läge att börja fundera på om hästen har problem.
 
Om en häst är "havrehet" spelar det ingen roll om man ger havren hel eller krossad. :D

Immer
 
Det är faktiskt så att vissa av dom hästar som blir "knäppa" av havre tål den krossade havren men inte den hela... Lustigt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 066
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 795
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 839
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp