Z

Zandra_91

Hej, jag hjälper till i ett stall med islandshästar, och där har de två 2-åringar, två ston. Vi har lite smått börjat vänja dem med grimmor på, och leda dem runt i hagen och lyfta hovarna lite mer och liknande. Jag undrar om ni har några tips på saker som man mer kan göra med dem, som inte är för mycket, utan lagom eftersom de inte är så gamla och man vanligtvis inte rider in dem förrän vid 4-års ålder.. Det finns också en hingst på ett år som fortfarande går i samma hage som sin mamma, och jag undrar samma sak där. Han lyfter hovarna villigt och är nyfiken och duktig. vi har gnuggat grimman mot hans kropp och vid huvudet, och vi masserar honom bakom öronen och i ansiktet, men jag undrar som sagt samma sak som förut, om ni har några mer tips som inte är för "ansträngande" för dem...?? Tacksam för svar //Zandra

Ta vara på tiden med din häst, det kan ta slut på mindre än fem sekunder!! :cry:

Tycker generellt att så unga hästar bör få gå i flock och uppfostras av andra hästar. Att lära sig lyfta hovar, bli ledd i grimma och att bli borstad då och då är självklart OK, men för övrigt tycker jag som sagt att de bör få öva sig på att vara hästar - tillsammans med andra hästar på stora marker. Det finns många ställen som tar emot "inackorderingar" i unghästflock, om man inte har möjlighet att själv erbjuda flockuppväxt.

Annars bör väl en unghäst från 2-3 års ålder klara att följa med som handhäst på lugnare ridturer, samt gå på promenad. Undvik longering, eftersom böjda spår sliter på benen (och det är onödigt på en häst som fortfarande växer rätt mycket!). Men, som sagt, flockuppväxt där hästarna kan motionera sig själva tycker jag är att föredra!!!

Att ha en ettårig hingst ihop med sin mamma eller andra ston ser jag som klart riskabelt. De kan lätt bli könsmogna vid 7-8 månaders ålder, och sto + hingst = föl. Skicka iväg unghingsten till en unghästflock!!!

Håller med Roheryn här! Unghästar behöver fostras av andra hästar. Såklart de ska vara hanterbara och kunna lyfta på hovarna, och kunna stå uppbundna och bli ledda, men man får vara lite försiktig. Unghästar är så lättlärda och nyfikna att det är lätt att det blir för mycket. De behöver gå i hagen och bara leka emellanåt, då smälter de det de redan lärt sig. Och bara korta träningspass!
Men som sagt, det bästa för unghästar är flockliv, men det är förståss ägaren som bestämer det... :)

Hej Zandra!

Själv har jag "tränat" min lilla vallac sedan han var ca
8 månader med bla sådana övningar som du skriver om.
Har fått lära mig en del om NH, så det handlar mycket
om ledövningar, respekt och toleransövningar.
Som toleransövningar kan du fortsätta att tex vidröra hästen med ett grimskaft över hela kroppen och sedan svinga
det lite försiktigt över ryggen, runt benen etc.
Sedan kan man använda ett ridspö, en vojlock eller vad som
helst som hästen så småningom kommer i kontakt med.
( Har själv paraply tränat mina hästar. Kände mig något
dum när jag gick omkring i paddoken och viftade och sjöng
"singin in the rain" :D
Och som någon skrev här innan, så promenerar jag min häst i
bland för att vänja honom vid bilar och andra saker som
han lär komma i kontakt med.
Som du skrev, så tränar jag lite då och då, så min häst har gott om tid att gå i flocken och leka och bli uppfostrad.
Och själv så resonerar jag som så att varför inte träna dem
lite när de ändå är så nyfikna på allt, så behöver det inte bli så mycket för dem den där dagen när de ska ridas in,
utan då är mycket redan avklarat.

Lycka till

Mari

hejsan.. :cool: när ni leder dom i hagen, tränar ni då på att göra halter och ryggningar då? för det är ett tips jag har. den ska kunna lyssna på pro, på smack och på komandot backa. så gör ajg med dom unghästar jag tränar...

Den bästa uppfostran får hästarna genom sig själva, man kan faktiskt hantera unga hästar i hagen också och det kan räcka. Vi människor kan aldrig ersätta en bra hästuppfostran med NH och annat, grunden till en bra fostran sår dom själv.

Tryggheten finns i flocken, därför är det mycket enkelt för oss att hantera hästen i samband med flocken. Då sker det utan spänningar, och det är detta vi strävar efter i vårat fortsatta arbete med hästen. Att kunna jobba med den utan spänningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama