hej.. ska jag ge rapsolja?

Sv: hej.. ska jag ge rapsolja?

Lite *knapplån*

Som mamma till trådskaparen så är det ju jag som får inhandla div grejer:idea:

Har nu läst på alla möjliga och omöjliga sidor/trådar om olja och jag har nu bestämt att vi ska köpa rapsolja.

Ponnyn som ska få oljan är 20 år och vi vet inte om han fått olja innan (köpte honom i höstas) vet egentligen inte alls mycket om vad han fick att äta innan, men det han fått sedan han flyttade till oss har fungerat bra.

Jag har en fråga; Kan det hända något när vi börjar ge rapsolja ? Ska vi börja med att ge lite för att sedan öka ?

HAn kan bli lite lös i magen innan kroppen vänjer sig vid att ta upp oljan och då rinenr ne del direkt igenom. Hur stor är ponnyn? Man brukar kunna börja med att ge 1 dl, om det nu inte är en liten ponny, då kan man börja med lite mindre. När jag började ge olja gav jag 1 dl direkt och efter knappt en vecka ökade jag till 2. Min blev aldrig lös i magen.

Glimfeather skrev:
HAn kan bli lite lös i magen innan kroppen vänjer sig vid att ta upp oljan och då rinenr ne del direkt igenom. Hur stor är ponnyn? Man brukar kunna börja med att ge 1 dl, om det nu inte är en liten ponny, då kan man börja med lite mindre. När jag började ge olja gav jag 1 dl direkt och efter knappt en vecka ökade jag till 2. Min blev aldrig lös i magen.

:bow:
Han är 134 cm och väger 313 kg (har jag för mig).
Ska vi börja med 1/2 dl och sedan öka efter ngn vecka till 1 dl för då bör vi ju ha sett om han "tål" det.

rapsolja är jättebra att ge hästar!! spec vid kolik symptom . mitt sto har haft det 1g per år och sen jag har gett henne 100ml direkt i munnen, så har hon aldrigt utv till helt kolik.annars har jag fått ta ut vet varje gång.

vad det gäller smakligheten så äter min tidigare så kräsna häst rapsolja lika bra som majsolja....:angel: :angel:

okej vi har bestämt oss för att ge han rapsolja nu....

okej "Binsan" hehe min häst e juh 20 år så han e inte så kräsen vad jag har märkt hit tills hehe xD

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka