hej ! Kan jag rida min ponny?

H

hasta

Hej ! Hur länge till kan jag rida min C-ponny ? Hon är ca 20 år och jag är 12 . När är hon för gammalför att ridas ?:confused:
Tackar vid svar!

Sv: hej ! Kan jag rida min ponny?

Det beror ju helt på vad hästen är i för skick?
Min c-ponny som jag hade på foder för några år sedan är i jättebra skick och han rids fortfarande hos den nya fodervärden, han är snart 26. På ridskolan hade vi en häst som var 28 år och pigg som en mört, hon reds tills hon var 29 - 30 (något sånt där). :idea:

20 år för en ponny tycker jag inte är jättegammalt så nog kan du rida din ponny flera år till, men det beror som sagt på hur ponnyn är. Men jag själv tycker att hästarna mår bäst av att få ridas så länge det går. :)

Du kan rida din ponny så länge du inte är för stor och ponnyn tycker de är roligt, dock kanske den inte kan gå hårda träningspass när den är 25år, men de är olika från ponny till ponny. De finns ponnyer som tävlat tills de varit 25år :P

Din ponny avgör säkert när hon tycker att hon är för gammal. Lyssna på hennes signaler, hon kanske vill ha full rulle tills hon är sisädär 20 :D

Min tanta tävlades i hoppning tills hon var 22, togs bort av orsaker som inte var åldersrelaterade. Annars hade hon förmodligen levt hur länge som helst, så envis som hon var.

Tävlade LA dressyr på min ponny när han var 19:bump:
Du lär märka när hon inte tycker det är kul att bli riden men min stallkompis hade en 28 åring som brukade dra i full rulle:angel: hon fick ta bort honom pga dåliga tänder.

Vi har kvar barnens två hästar. Den ena är ett litet russ en B-ponny som är 23 snart 24. Alla tre barnen har vuxit ur honom men jag kan fortfarande rida honom. Han blir jätteglad när han får komma ut i skogen ett tag.

Jag red min d-ponny tills han blev 29, slutade enbart att rida honom pga tidsbrist.

Han gick sin sista klubbhoppning när han var 28.

Vår ponny är 20 år och han rids ca 4 ggr/v av den 11 åriga ägarinnan, han är hur pigg och fin som helst. Han får dock ej hoppas el. rida svårare dressyr pass pga förslitnings skador i bakbenen. Men att ridas i skog och mark är bara bra, även ett och annat pass för instruktör blir det!!

Jag har en ponny på foder , 19 årig C-ponny, för ca ett halvår sedan fick jag henne, och före det hade de tävlat med henne i hoppning som en vanlig häst. Nu rider jag ca 4-6 gånger i veckan helt vanligt. :) Hon är jätte pigg och frisk :)

Men det beror ju på helt på din ponny, är den pigg och frisk osv ?

Ha de bra
/vicci :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 359
Senast: Häst_
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 687
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama