Heartbreaker- Kigali vad tror ni om det?

LouiseN

Trådstartare
Vad tror ni om den kombinationen? Jag har sökt lite på google men jag hittar inte någon häst med den kombinationen, kanske är det ingen som har prövat.

Mamman är e Kigali ue Larome och jag hade tänkt betäcka henne med Heartbreaker. Hon är 168 cm hög. Har gått 145 cm, riktigt bra häst med SÅ stort hjärta och mkt bra teknik, en riktig kvalitets häst. Hon är rätt så nervig och pigg. Här är hennes stam:

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=184188

Hon var fram till igår min tävlingshäst, men vi var på en tävling i Norge och vi var felfria i finalen och skulle in i omhoppningen. Vi hoppade ettan och när vi kom till tvåan så tog hon av ett galoppsprång för tidigt och krachade rätt in i oxern, det var ett dåligt fall.. jag slog mig och hon bröt ett ben inne i knät. Veterinärerna säger att det kommer aldrig bli så bra så att hon håller för ridning mer... Riktigt tråkigt, nu har jag ingen häst mer och vi har inte råd att köpa någon ny..

Men en tröst är ju att hon förhoppningsvis får några riktigt bra föl..

Här är bilder på henne:

n531391217_275250_5317.jpg

n531391217_536928_509.jpg

n531391217_942347_1775.jpg

Videor på henne:

http://se.youtube.com/watch?v=1CZkaXf_Ebo

http://se.youtube.com/watch?v=NPD1obScpK4

http://se.youtube.com/watch?v=xqcS1H8ZncE

Så vad tror ni kan det bli en bra kombination?

Sv: Heartbreaker- Kigali vad tror ni om det?

Usch vad tråkigt, det är ju verkligen ens mardröm att nåt sånt ska hända..

Ingen koll på hur kombinationen i sig funkar, fast Heartbreaker kan väl inte vara fel.

FY vad hemskt!!!!!! Lider med dig!!!!!

angående kombinationen heartbreaker-kigali så vet jag inte så mycket men Kigali är ju det bästa blodet man kan ha (om man frågar mig;)) så varför inte:D

Jättefin häst, du får försöka se det som att du vunnit ett mycket fint avelssto istället för att tänka på förlusten som tävlingshäst. Hon ser jättefin ut själv och är dessutom välstammad, så det är ju inget dåligt läge avelsmässigt.

En sak jag tänkte på är att ditt sto ju har väldigt fin frambensteknik, så jag skulle vara noga med att hingsten är lika bra där, så att avkomman inte blir sämre. Så med ett så fint sto skulle jag kanske i första hand leta efter en hingst som delar hennes styrkor, och sen plussa på med någon egenskap som är bättre än hos ditt sto.

Har hon haft föl förut? Vilka är hennes svagheter?

Pam o Baddy: Ja det är verkligen jättetråkigt.. det värsta som kan hända känns det som.. Det är svårt att se nåt ljus nu, men det är ändå tur att hon är ett sto.

Hennes svagheter är faktiskt frambenen(på räcken), hon har bättre bakbensteknik. En annan svaghet är väl att jag tycker hon är lite för "lång", skulle gärna haft en mer kompakt häst. Men Heartbreaker hästarna brukar ju vara lite mer kompakta och han brukar inte ge så jättestora avkommor så det borde ju bli bra. Har tänkt på Clinton också, men det får bli nästa gång isåfall. Jag är ju helt förälskad i Heartbreaker avkommor, så det får bli det först hehe..

Hon är 168 cm hög. Har gått 145 cm, riktigt bra häst med SÅ stort hjärta och mkt bra teknik, en riktig kvalitets häst. Hon är rätt så nervig och pigg.

Beklagar det inträffade.

En kommentar, kanske du skall fundera lite på vad som händer med nervigheten från din häst tillsammans med Heartbreaker. Han börjar bli känd för att ge hästar med just det anlaget själv. Det är svårt att veta hur din häst är men vill ändå att du skall vara medveten om att du tar en viss risk att få en riktig krutdurk. Sett ett par riktiga tok-märrar efter honom, typ som inte vill gå in på banan och annat mindre skoj. Säger inte att det måste bli så men när man använder Heartbreaker så skall man veta att han kan ge hästar av den mer krävande typen.

Annars, som du säger, lite mindre och kortare hästar och ofta med riktigt bra hoppteknik.

Lycka till

Jag vet hehe, men jag älskar sånna hästar. Galna och väldigt pigga, det är därför jag älskar Heartbreaker avkommor:love: Så det blir nog inget problem, för det är en sån häst jag vill ha. Sen så är inte mitt sto sånt som surar och så, så förhoppningsvis blir inte avkommorna det heller:D

Pam o Baddy: Ja det är verkligen jättetråkigt.. det värsta som kan hända känns det som.. Det är svårt att se nåt ljus nu, men det är ändå tur att hon är ett sto.

Hennes svagheter är faktiskt frambenen(på räcken), hon har bättre bakbensteknik. En annan svaghet är väl att jag tycker hon är lite för "lång", skulle gärna haft en mer kompakt häst. Men Heartbreaker hästarna brukar ju vara lite mer kompakta och han brukar inte ge så jättestora avkommor så det borde ju bli bra. Har tänkt på Clinton också, men det får bli nästa gång isåfall. Jag är ju helt förälskad i Heartbreaker avkommor, så det får bli det först hehe..

Gillar du både Clinton och Heartbreaker så är väl Cornet Obolensky ett alternativ?

Vad tråkigt :(

Jättefin häst med trevlig stam. Finns ju väldigt många fina hopphingstar att välja på.

Beklagar olyckan:(
Tror du kommer få precis en sådan häst du gillar, den lär bli nervig iaf;)
Stamtavlan känns fräsch, i dom första leden är det bara ett namn som återfinns två gånger och det är Farn, så det lär garanterat bli en del nerv. Sedan har både ditt sto och Heartbreaker i stort sett exakt lika mycket % xx/ox. Så avkomman lär inte bli ädlare än ditt sto så är du nöjd med hur hon ser ut så är det väl bara att köra på Heartbreaker.
Sedan en liten spinn off, är det kombinationen Silvano/Nimmerdor som ger Heartbreaker sitt nedärvda temperament, eller vad tror ni?

Titta på Orlando också. Han är ju e:Heartbreaker. Jag har ett par avkommor efter honom och de är riktigt fina. Den ena med Voltaire och båda med Ramiro-blod i sig vilket det ju finns i din också. Den ena har normal rygg och den andra är kort i ryggen. Båda är av bra storlek. Sen finns ju Heartbeat också. Har en efter honom och den blir nog en dm större än sin mamma. Normal rygg. Hon har lite mer nerv men det kan bero på mödernet med Pilot-blod. Inga nybörjarhästar men absolut inga svåra hästar!

Orlando är ju dessutom väldigt snygg exteriört, bättre än heartbreaker tycker nog jag. Och väldigt välstammad med lite ovanligare blod på mödernet. En sån avkomma vore plättlätt att hitta hingstar till sen.

Tycker du resonerar helt rätt, har ett dräktigt sto med Heartbreaker som är lång i ryggen och hon har redan en avkomma med honom som blev mkt fin. men det finns enormt mkt fina hingstar både i den dyra klassen och den lite "billigare", sen om han ger en del nerv, tja det blir det nog på de flesta hästar med lite "blod" i har inte hört något överdrivet ang just honom. sen är jag ju väldans förtjust i Diamant de semilly , han passar bäst till lite lättare ston. Jag har startat en tråd ang just hingstval för en tid sedan , där finns fler tips. Men lycka till med ditt fina sto

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Avel Nu måste jag snart välja, så jag ber er om hjälp. Sigali e.Kigali ue. Larome. Hela stammen...
Svar
1
· Visningar
1 446
Senast: Emsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama