Heartbeat e: Heartbreaker-Ramiro

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gragge
  • Startdatum Startdatum
G

gragge

Någon som sett denne danske hingst?
Mycket svårt att hitta en bra extriörbeskrivning på honom.

Han bör vara intressant för svenska stoägare då den tidigare, via Eklunda, verksamme Orlando (e: Heartbreaker-Darco) fick en hel del ston de senaste åren.
Orlando är nu såld till USA varför Heartbeat är enda Heartbreaker sonen tillgänglig för avel i Sverige, vad jag vet.
Därför är det intressant att få höra vad ni har för intryck av honom och speciellt om någon sett honom live.

Sv: Heartbeat e: Heartbreaker-Ramiro

Hej!

Heartbeat
2006 vann han 5 års championatet med hela 10 – 10 rakt igenom.
Hoppbetonad hög ställd god typ 9.
Vackert huvud välformad lång hals 8.
Välmarkerad lång manke 9.
Väldigt bra överlinje, muskulöst långt kors 10.
Benen rätt ställd välformade hovar 8.
Särdeles god galopp rymlig med god balans 10.
Helhetsintryck 10.
Hopp betygen:
Löshoppning: Teknik 10 Kapacitet 10 Galopp 10
Hoppning med egen ryttare Teknik 10 Kapacitet 10 Ridbarhet 10
Hoppning främmande ryttare Ridbarhet 10 Kapacitet 10

Otroligt mkt 10 :or får man ju säga!

www.hastak.se

Finns mer info.

Mvh Hanna

Så där långt har jag också kommit, såg honom i Hästaks reklam (betäckt med dem förra året) och blev lite småförtjust.

Men det är många som har ganska bra koll på Danska proven och hästarna därför tänkte jag att kanske någon sett honom och har en bättre känsla än den man får av bara siffror.

Danska och svenska domare är ju inte alltid överrens, för att säga det milt.

Tack ändå för ditt svar.

Han fikk 6 - 8 - 10 på gangarter.

Beskrivelsen på dansk: Springbetonet, højtstillet, storrammet hingst af god type. Kønt hoved. Velformet, passende lang hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. Særdeles smidig overlinie. Muskuløst, langt kryds. Lemmerne passende føre og tørre, rette for. Velformede hove. Bevægelsen middel i skridt, særdeles god i trav. Særdeles god og rummelig med god balance i galop.

Picea skrev:
Kønt hoved.
Bevægelsen middel i skridt
Særdeles god og rummelig... i galop.

6:a i skritt är ju inget att vara stolt över direkt men inte hela världen för en hoppehäst.

Vad betyder det övriga (långt till danmark här uppe ifrån ;)
Kønt, Bevægelsen och rummelig förstår jag inte.
Kønt är översatt som vackert ovan, korrekt?
Rummelig låter ju som rymlig och är även översatt så, med vad är en rymlig galopp?? Stor?

Annars, vad är ditt intryck av hingsten?

Vet att den står hos (ägs?) av Stall Cajus och rids av Sören Knudsen som ju är en duktig karl med unga hästar.

Japp, helt klart intressant!
Efter där igen kommer ju Pericles xx, som ju är en av hollands få xx preferenthingstar. Han tävlades ju själv i hoppning och är ju dessutom känd för att ge gång. Han har ju lämnat otaliga internationella hästar i både hoppning och dressyr, samt visat sig vara en kanonhingst på mödernet..
Därefter kommer Luitenant som tillhör Nini familjen som har lämnat mycket i sport och avel. Svenskbekanta Kor II och Ludo (e Elmshorn) tävlar tex internationellt Ludo är godkänd, de tillhör samma stofamilj. Samma sak med honom, hopp och dressyr....
Och därefter igen kommer Vomburg, som ju var en biffig herre, men modern då! ;) Han dyker även han upp med avkommor i bägge grenar, fast med en betoning på hopp kanske....
Han kan nog bli en god ersättare! :)
mvh

Kul att det verkar vara en hingst med gedigen härstamning!
Orlando var ju mest populära semin importen på hoppsidan så den här bör ju kunna få en del ston. Speciellt kanske nästa år om den sköter sig bra i Falsterbo dit den ska om jag förstod det hela rätt.

Enligt Hästak som importerar honom så är det redan ston dräktiga vilket gör mig ännu mer nyfiken. Vem har valt honom? Ingen här?

Skulle fortfarande vilja höra av någon som sett honom.
172cm med den stammen han har bör kunna vara en riktig gladiatorhäst ;) Lite orolig att han är för biffig.

Jag har valt honom till ett litet tyskt sto (160 cm). Hon är på gång att semineras i dagarna. Är inte rädd för någon biffighet även om jag hade haft ett större sto. Jag har två Orlandoavkommor som är mycket fina u andra större ston. Jag tar Heartbeat som en ersättare till Orlando.
Har sett hingsten på video och gillar det jag ser. Han hoppar jättefint och galoppen är mycket bra. Dessutom verkar han lugn och stadig. Vad som är riktigt dåligt är skritten. Trav ser man inget av på videon.

Ja mumsig sam har han!
Han räknas ju ha 46% xx, då går man nog tom 5 led?
Så jag skulle tro att risken för att en heffaklump dimper ned i fölboxen är tämligen liten?
Har dammsugit nätet efter film, men hittar inget.
Han hette ju Urban i Holland, men jag hittar honom inte den vägen heller.
Skulle vara kul att se honom. Det är väl bara att boka in Falsterbo nästa år då!
mvh

KL

Jag hade för avsikt att betäcka min 4-åring e. Pomme Royal-Ralmé Z med Heartbeat, men hon visade sig sakna äggstockar...

Hursomhelst har jag diskuterat det här valet med personer som är insatta i ämnet, och de anser att man för att betäcka med Heartbeat bör ha ett sto med goda till mkt goda extremiteter, då Heartbreaker själv inte har ett idealiskt benställ. Därmed finns ju risken att även hans söner bär på denna disposition, så när det gäller yngre Heartbreaker-söner skall man alltså ha detta i åtanke, enligt mina källor.

För övrigt ser han ut att vara en jätteläcker hingst, och hoppförmågan är det väl ingen som tvivlar på! Är själv helt såld även på hans far...

Senast ändrad av en moderator:

Är själv inne på detta spår åt mitt sto efter 88-K, Alpen Fürst-Gaspari.

Så all information mottages tacksamt!
Mina andra alternativ är Casir Ask och Carland.

gragge skrev:
6:a i skritt är ju inget att vara stolt över direkt men inte hela världen för en hoppehäst.

Vad betyder det övriga (långt till danmark här uppe ifrån ;)
Kønt, Bevægelsen och rummelig förstår jag inte.
Kønt är översatt som vackert ovan, korrekt?
Rummelig låter ju som rymlig och är även översatt så, med vad är en rymlig galopp?? Stor?

Annars, vad är ditt intryck av hingsten?

Vet att den står hos (ägs?) av Stall Cajus och rids av Sören Knudsen som ju är en duktig karl med unga hästar.

Kønt hoved. = Vackert huvud.
Bevægelsen middel i skridt. = medelmåttliga rörelser i skritt.
Særdeles god og rummelig... i galop. = Väldigt bra och stor galopp.

/Min översättning. Pooh

*KL*

Tänkte ta och liva upp denna tråd då jag finner Heartbeat synnerligen intressant för ev. betäckning nu i vår...
var inne i en annan tråd och ställde frågor och blev då hävisad hit!!;)

Så nu undrar jag vad har ni summerat nu ett år senare åsikter om hingsten och ev. kottar?? Jag vet att man inte kan säga så mycket om fölen än men en liten fingervisning kan man ju alltid få:idea: ...

Peppra på med info och upplys mej:D

Det lär komma ett gäng föl i år! Han är den hopphingst på import som betäckte mest 2006 - han fick över 40 ston!

Kul, det är en spännande hingst!

Och jag blev faktiskt riktigt besviken när jag såg video på honom när han hoppade, i mitt tycke inget extra alls. Har faktiskt svårt att se hur han förtjänar så höga poäng i alla fall sett till den rundan jag såg.

Ajdå! Jag har för mig att folk var imponerade av honom efter Falsterbo, för visst gick han där?

Var det en video på internet får du gärna länka för jag finner inget i mina tafatta eftersökningar (är inget datasnille precis + att jag får passa mig lite då jag uteslutande söker på jobbet:angel: - hinner inte hålla på hur länge som helst:p )...

Finns en video på internet då Gerco Schröder hoppar honom på en uppvisning. Du finner den som länk på denna sida: Heartbeat länk

Jag håller inte med Gylle om hingsten, jag tycker den hoppar riktigt riktigt bra. Genom kroppen, bakifrån med kraft, precis som man vill. Han har ju en del meriter också. Det jag tror är begränsande är kanske hans storlek och yttre. Det är en stor häst på Nimmendor blod, dvs lite rejälare typ. Ingen förädlare direkt ifrån vad man kan avgöra på härstamning och utseende.

På rätt sto tror jag det är en bra hingst med reservation för att inte har några vuxna avkommor att visa upp. Men det som framför allt lockar mig är ju att betäcka med hans far som ju genom Heartbeat igen visar vilken fantastisk förärvare han är.
Heartbreaker finns på FAI via Eklunda.

Appropå Heartbeat så stod det väl i annonsen i Ridsport idag att de fanns på transport allihop! Om jag nu inte läst fel också...

Liknande trådar

G
Avel Någon som sett något av vad Heartbeat presterat under året (mer än i Falsterbo). Tänker även avelsmässigt, hans äldsta måste bli tre i...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: KickiH
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: athena
·
C
Avel Hittade alla hittills godkända spermaimporter ( halvblodsaveln ) idag. Kursiverat är kopierat från tidningen Ridsports hemsida och...
Svar
3
· Visningar
1 064
Senast: Donauschwalbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka