head shaking eller... (långt)

lovehorses

Trådstartare
Hoppas ni kan hjälpa mig lite. Har sökt på internet och ibland stämmer det på HS (head shaking) och ibland blir jag osäker.

Det kommer ibland, spelar ingen roll om man rider eller promenerar. Och det håller på nu. (vintertid)

Hon skakar på huvudet sidledes alltid åt höger, ibland blir det så mycket att hela huvudet dras till höger till magen. När det blir som värst så syns ögonvitorna öronen är strukna bakåt. Men hon ser mera irriterad ut än att det skulle vara att hon är arg.
Igår var jag ut och gick med henne och de börja helt plötsligt. Prova att bli arg på henne ifall det skulle vara testingar men hon höll på ändå. Och ja, hon vet att det är jag som bestämmer....
Sen prova jag att stanna henne varje gång hon börja kasta med huvudet. Hon slängde med huvudet och sen höll hon huvudet en stund till höger.
Hon är väldigt mycket att hon bill klia sig på människan efter det, hon kliar pannan/mulen mot en.

JAg får den där magkänslan att det inte är testing eller elakhet, ser mera ut som att hon inte tycker att det är roligt själv.

Det är likadant när man rider. Rider man ut så håller hon mest på ibörjan sen blir det så mycket att titta på att hon glömmer sig. PÅ banan är det värre det går nästan inte att rida henne så hon kastar med huvudet. Hon kan glömma sig ibland om jag jobbar henne lång och låg men så fort man inte gör det så börjar det.

Snälla hjälp mig så jag kan spåna vidare med detta. KOmmer att ta ut veterinär m.m. om det verkar nödvändigt.....

Sv: head shaking eller... (långt)

Har du tänkt på ifall hon enbart gör det vid nederbörd ?. Eller på somrarna när det är mycket knott/mygg ute ?

Mitt sto här hemma började helt plötsligt att börja slå som tusan med huvudet i somras ( 2 mån efter jag köpt henne ) och jag fattade inte vad det kunde vara. Hon slog åt alla möjliga håll och går inte att få kontroll på henne.

Jag började forska i Headshaking, men tyckte inte det stämde sådär, började prata med folk och de frågade direkt om det var just vid nederbörd och då började jag fundera.. Och visst gör hon det, enbart vid nederbörd eller mygg/knott. Hon är tydligen enormt huvudskygg och fullkomligt hatar att få något i ansiktet :crazy:.

Går inte att rida eller köra henne när det är nederbörd och på somrarna har jag fixat skydd för hela ansiktet så då fungerar det bra, men snö och regn har jag inget skydd emot ännu..

Bara en tanke, lider med dig och din häst :(

Jag tycker att det låter som headshaking, det var så min häst började.
Mitt råd är att beställa tid för utredning och röntgen av halskotpelaren och även kanske manken. Att ta hem en veterinär är bara bortkastade pengar.
Det är bra att du vet att hon inte gör det av elakhet eller av testning utan att hon faktiskt inte kan stoppa sig själv.

Innan du beställer tid så fundera på det ovanstående skriver men också på om hon gör det när hon är helt naken, alltså även utan grimma eller om det är när hon får tryck på nacken.

Jag har tidigare skrivit mycket om min headshaking häst och du hittar det säkert om du söker på headshaking och mitt användarnamn här på buke.

Tack för funderingar!

Måste fundera på det där med nederbörden.Intressant vinkel. Jag har märkt att hon är väldigt kastig med huvudet när man har något som irriterar mot huvudet.Har haft gummisnodd som jag satt knut på uppe vid öronen och då kastar hon extremt med huvudet. I fredags när vi var ute på promenad så snöa det. Ska lägga det bakom örat.

http://headshakingsyndrome.com/video.html
Om ni går in på videos på denna sida om det inte har kommit fram. Hon beter sig som denna häst fast "aggresivare".
Ute i hagen har jag inte sett något sådant. Men jag stirrar ju inte på dem i 12 timmar.:angel:

Urrs, så jobbigt! Jag har med en headshaker, har provat allt för att få henne ridbar men utan resultat. Nu hoppas jag på equiwinner, nog har jag iaf blivit fattigare av dem iaf om en vecka vet jag om de håller vad de lovar. Mitt råd är få tag i en bra vet som kan lite om sjukdomen, det är långt ifrån alla som har erfarenhet. Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 681
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 528
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka