Havrekross och kornkross?

danilo

Trådstartare
Vad är det för skillnad? Eller är det samma sak? :o

Kan man se skillnad på dem?

Hjälp en obildad stackare med några råd :angel:

Sv: Havrekross och kornkross?

Havrekross är krossad havre, kornkross är krossat korn. De är relativt likvärdiga i näringsvärde, men skiljer sig en del ändå.

Havreheta hästar talas det ibland om, hästar som blir m e m tokiga av havre. Dessa hästar får inte sällan korn istället.

Korn är också ofta ansett som mer hullgivande än havre, något som det kan var si och så att hitta belägg för. Det handlar ju också om vilka mängder man ger.

http://hippocampus.slu.sehar jättebra frågesidor att söka på.

Är det inte lite underligt, borde det inte vara lättare för hästen att ta upp krossad havre och därmed bli ännu "tokigare"?

Det var ju lite intressant...
Kan man se någon synlig skillnad på de olika krossvarianterna? Jag har sett något som är lite vitprickigt och kantigt, eller vad man ska säga, det kanske är konrkross då?

vilken jättebra länk! räknar ju t.om. foderstat

Senast ändrad:

Jag pratade om havreheta hästar generellt, dessa hästar blir heta av havre (hel eller krossad) och får alltså rätt ofta korn istället.

Korn ges förresten sällan helt till hästar, det måste i s f stöpas i varmt vatten innan fodring då kärnan är så hård att hästar inte klarar att tugga sönder den.

Svårt att se skillnad på riktigt krossad korn/havre, lättare då det är knäckt. Havre har smalare, längre kärna och kornet har en rundare kärna. Ibland kan man se att kornet har blivit plattare, som en flinga, medan havren fortfarande har sin form kvar. Men lättast är ju om det är helt eller havren bara är knäckt.

ja då förstår jag vad du menar! :)

vad är då nackdelarna med kornkross, vilka dåliga egenskaper finns?

När vi krossar här hemma syns det jätteskillnad på havren och kornet. Havren blir havregrynslik medan kornet blir mera "smuligt".

Vi gav våra hästar kornkross för några år sedan. Jag tycker att det5 gav mer hull om du förstår. Men den ena av hästarna , en gammal travare, fick sedan kvickdrag. Då slutade vi med det eftersom krossat korn dammar fruktansvärt. Jag har förstått det som att man måste ge kron krossat ej helt. Man kan säkert blanda det med betfor eller vatten.

När vi krossar här hemma syns det jätteskillnad på havren och kornet. Havren blir havregrynslik medan kornet blir mera "smuligt".

Sedan är det lätt att känna skillnad på havrekross och kornkross om man tar upp det i handen.

Havrekross är mjuk och fluffigt medans kornkross känns mycket hårdare och lite kantigt.

då är det nog definitivt kornkross jag har sett, det blöttes p.g.a. mycket damm också.

gud så bra, då är jag lite guidad!

Har du en kolikhäst så ska du akta dig för stora givor kornkross. Lika med fång och korsförlamning. Kornet innehåller mera stärkelse än havren och vid "överfyllning" i grovtarmen kan tarmstörningar uppstå. Havre tas också lättare upp av äldre hästar. Är väl bättre anpassat till hästen än korn om hästen inte är havrehet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nån som kan hjälpa mig, har ett hösilage med väldigt högt manganvärde (se bild). Hur ska jag balansera det med koppar o zink? Alltså...
Svar
1
· Visningar
331
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21