Havrekli som foder

skiesabove

Trådstartare
Jag undrar varför inte havrekli är ett mer populärt hästfoder. Eller ja, det finns ju som ingrediens i många färdiga pellets, men finms der något skäl till att inte ge det som enskilt fodermedel?

Det har enligt matkalkyl.se 19% protein, 5,7% sockerarter, 7% fett och bra med fosfor.

Jag hittar inga uppgifter om stärkelsehalt, bara massa paleodiskussioner, någon som vill upplysa mig :)?
 
Jag undrar varför inte havrekli är ett mer populärt hästfoder. Eller ja, det finns ju som ingrediens i många färdiga pellets, men finms der något skäl till att inte ge det som enskilt fodermedel?

Det har enligt matkalkyl.se 19% protein, 5,7% sockerarter, 7% fett och bra med fosfor.

Jag hittar inga uppgifter om stärkelsehalt, bara massa paleodiskussioner, någon som vill upplysa mig :)?

Möjligen för att man måste ge så groteska volymer för att komma upp i vikt.
 
Jag undrar varför inte havrekli är ett mer populärt hästfoder. Eller ja, det finns ju som ingrediens i många färdiga pellets, men finms der något skäl till att inte ge det som enskilt fodermedel?

Det har enligt matkalkyl.se 19% protein, 5,7% sockerarter, 7% fett och bra med fosfor.

Jag hittar inga uppgifter om stärkelsehalt, bara massa paleodiskussioner, någon som vill upplysa mig :)?

Tippar på samma anledning som vetekli - annat än för smaklighet att blanda i så måste du upp i kopiösa volymer för att komma åt näringsinnehållet .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp